تولیت آستان قدس رضوی: حضور هیئت‌های خارجی در یادبود شهدای دولت، جایگاه رفیع نظام را نشان داد از سرتیپ‌دوم سیدطاهر مصطفوی، خلبان پرواز رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟ دعای تبدیل مصیبت به جایگزین بهتر جایگاه مردم‌داری در باورهای اسلامی تابوت شهید و صندوق عهد برادری ایرانیان از سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟ درباره پاداش صبر بر سختی‌ها و مصائب | حکم خدا را امضا کنید پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی به سید حسن نصرالله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سفرم به حج دستور شهید رئیسی بود + فیلم مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با حضور جمعی از طلاب جهان اسلام در مشهد برگزار شد لباس شهادت قواره همه نیست رحمتی که مالک دل‌ها بود | درباره زندگی و زمانه شهید مالک رحمتی روایت دفن نایب‌التولیه‌ها در حرم مطهر رضوی مروری بر فعالیت‌های قرآنی شهید رئیسی | در رثای رئیس‌جمهور قرآنی حبیبِ امام رضا علیه السلام دلیل محبوبیت شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز چه بود؟ او مردمی نبود، خود مردم بود سلام ایران بر ابراهیم | پنج روایت از سوگواری مردم در فراق شهید جمهور مراسم بزرگداشت «شهدای خدمت» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود مزار رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در کدام صحن حرم امام رضا(ع) قرار دارد؟
سرخط خبرها

رئیس جمهور: علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شاخص تام و تمام عدالت است | سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین کارآیی ندارند + فیلم

  • کد خبر: ۲۲۸۰۲۱
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱
رئیس جمهور: علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شاخص تام و تمام عدالت است | سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین کارآیی ندارند + فیلم
رئیس جمهور در اختتامیه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد گفت: ما برای اجرای عدالت به شاخص نیاز داریم و شاخص تام و تمام عدالت، علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) است.

به گزارش شهرآرانیوز، سید ابراهیم رئیسی امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، در اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در آغاز کنگره و مطالبی که مراجع عظام فرمودند نکات محوری قابل توجهی برای استفاده همه بود.

وی با بیان اینکه انسان دارای کرامت ذاتی بوده و از سایر موجودات عالم برتر و همه موجودات برای انسان است، عنوان کرد: سخن از کرامت ذاتی نیست، سخن از کرامت اکتسابی است، آنچه در پرتو آموخته‌های امام رضا (ع) می‌توان به آن جایگاه رسید، بنابراین معرفت امام و حجت خدا، معرفت و دلدادگی نسبت به امام و عمل براساس آنچه ایشان و اولیای دین فرمودند برای انسان سالک الی الله اصل است که راه سعادت را برای خود و جامعه بشناسد.

رئیسی افزود: آنچه وجود مقدس حضرت رضا (ع) در تبیین جایگاه ولایت و امامت فرمودند قابل توجه است. شاید امام رضا (ع) بیش از امامان و پیشوایان دیگر نسبت به امامت و ولایت تاکید دارند. باید این حکمرانی و تفاوت آن را با حکمرانی هارونی و مامونی و دیگر حکمرانی‌ها شناخت که حکمرانی توحیدی است و در درون خود جایگاه امامت و ولایت دارد. ارتباط، دلدادگی، عشق و محبت بین امام و امت موجب می‌شود از حکمرانی‌هایی که می‌خواهد دستوری و دیکتاتوری عمل کند و با نظام‌های دموکراسی متفاوت باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: سخن از عهد است نه رای. رای مغتنم است و هر کس رایی دارد، اما سخن ما از آموخته‌های قرآن و ولایت است. رای کجا و عهد کجا؟ امت با امام عهد دارد و این پیمان و عهد در فرهنگ قرآنی و دینی ما بسیار مستحکم است. بین امام و عموم کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند پایبندی به این عهد بسیار اهمیت دارد. آنچه در آیات و روایات از عهد و پایبندی به آن وجود دارد، مهم است. باید بدانیم نظم‌بخشی به امور مسلمین در پرتو بندگی خدا و پذیرش و پیمان با ولی خدا است که می‌خواهد جامعه را به سعادت برساند.

رئیس جمهور: علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شاخص تام و تمام عدالت است

رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه پنجمین همایش جهانی حضرت رضا (ع) گفت: ما برای اجرای عدالت به شاخص نیاز داریم. شاخص عدالت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) است.

وی افزود: در زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش و ارتباطات‌اجتماعی می‌خواهیم اجرای عدالتی کنیم که امام رضا (ع) می‌پسندد.

رئیس جمهور گفت: می‌توانیم توافق کنیم و بگوییم قانون یکی از شاخص‌هاست، اما شاخص تام نیست؛ ببینیم شاخص‌ها برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع تبعیض‌ها کدام است.

سید ابراهیم رئیسی گفت: از محور‌های هفتگانه بیانیه گام دوم، «عدالت» است. باید خودمان را در این ۴۵ سال رصد کنیم و عقب‌ماندگی در زمینه عدالت را جبران کنیم.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند همه امامان و پیشوایان دین برای تشکیل جامعه‌ای مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی تلاش کردند. چون در پرتو این جامعه انسان رشد و نمو می‌کند و می‌تواند به جایگاه عالی دست پیدا کند. در بسیاری از جوامع سخن از عدالت بوده، اما ما نگاه ما متفاوت است، عدالت مبتنی بر مبانی توحیدی ولایتی که امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب فرمودند.

رئیسی اضافه کرد: اگر انسان زندگی خود را بر حکمت، عفت و شجاعت قرار دهد می‌تواند در رشد و تعالی موفق شود. انسان باید رشد کند و به جایگاهی که باید برسد، این نیاز دارد که انسان سالم در همه شئون زندگی براساس باید‌ها و نباید‌های الهی عمل کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی مفهوم عدالت نیست، عنوان کرد: عدالت در تمام شئون وجود دارد. تمام وجود امیرالمونین (ع) و امام رضا (ع) جلوه عدل است. در باب عدالت سخن بسیار گفته شده و خواهد شد. سخن در زمینه عدالت، عدالت اثباتی، اجرایی و میدانی است که چه باید کرد؟ عدالت در اجرا چگونه عملیاتی و اجرایی خواهد شد؟ این نکته قابل توجه است.

امیرالمومنین (ع) هم عادل، هم عدالت‌خواه بودند

وی خاطرنشان کرد: ما یک عدالت‌خواه و یک عادل داریم. افرادی عادل هستند، اما حاضر نیستند پرچم عدالت‌خواهی به دست بگیرند و برای اجرای عدالت ضرر کنند. امیرالمونین (ع) عدالت‌خواه بودند نه فقط عادل. عدالت‌خواهی وجود مقدس امام رضا (ع) در مدت ولایت‌عهدی ایشان بسیار قابل مطالعه است. آنچه امیرالمومنین (ع) در عهدنامه خود برای مالک اشتر دارند، جلوه آن در سلوک امام رضا (ع) است. امام رضا (ع) پرچم عدالت‌خواهی بیان کردند که قابل مطالعه است. هجرت امام رضا (ع) بعد از هجرت پیامبر (ص) از هجرت‌های تمدن‌ساز برای عالم بشریت بود.

رئیسی با اشاره به اینکه باید به اعتدال و عدالت بسیار توجه شود، تصریح کرد: انسان سالم باید رابطه خود با خود، رابطه خود با خدا، رابطه خود با دیگران و رابطه خود با هستی را بداند. امام باقر (ع) فرمودند انسان سالمی که این چهار رابطه را درست تنظیم کند اهل سعادت است و در مقابل کسی که ظلم به خود، خدا، دیگران و هستی کند، در مقابل نگاه عدالت‌محوری است.

رئیس‌جمهور گفت: عدالت اهمیت بسیاری دارد، اما شاخص اجرای عدالت چیست. این موضوع باید در کمیته‌های فعال این کنگره بحث شود. پیشنهاد من به جمع دانشمندان این است که ما برای اجرای عدالت شاخص می‌خواهیم و شاخص تام و تمام امام رضا (ع) است. می‌توانیم بر قانون تفاهم کنیم، اما این شاخص تام نیست و می‌توان شاخص‌های دیگر را مورد بحث قرار داد. امام خمینی (ره) پرچم عدالت‌خواهی برافراشت. برخی می‌گفتند مگر می‌شود با فساد مبارزه کرد، اما امام (ره) در راستای انقلاب ایستادگی کرد. این پرچم امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است و مردم عدالت را فریاد می‌زنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنان خود به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب از عدالت سخن گفتند. باید رصد کنیم ببینیم بعد از ۴۵ سال کجا به عدالت عمل کردیم و کجا عقب ماندیم و تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. مباحث علمی و نظری در زمینه شناخت عدالت و مبارزه با فساد ضروری است. شناخت موارد ظلم، تبعیض و فساد و مبارزه با آن در جمهوری اسلامی اساس است. چه کسانی می‌خواهند عدالت را برقرار کنند، آیه شریفه می‌فرماید مردم، اما هدایت به وسیله امام، مقتدا و هادی است.

رئیسی ادامه داد: آیا امام در راس جامعه اسلامی کفایت می‌کند که تمام جامعه از عدالت بهره‌مند شوند یا نه همه کارگزاران امام در این کشور و جایگاه اسلامی باید از ملکه عدل بهره‌مند باشند؟ عادل بودن امان‌المسلمین لازم است، اما همه افراد خدمتگزار در جامعه اسلامی باید از این ملکه بهره‌مند باشند، در غیر این صورت آن بخش آهنگ دیگری دارد و هارمونی موجود نیست. این نکته در جامعه اسلامی بسیار اهمیت دارد که عدالت برای همه مهیا شود و شرطش این است که افراد خود را در محضر مبارک او بدانند. کارآمدترین نظام کنترلی، خود کنترلی است.

سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین کارآیی ندارند

رئیس‌جمهور در اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: امروز در جوامع بسیاری توجه به دین افزایش پیدا کرده‌است. دلیلش این است که فهمیده‌اند عدالت خواهی نظام اسلامی و مبارزه با ظلم، حق است. 

وی افزود: امام راحل مسئله نخست جهان اسلام را فلسطین می‌دانستند و آزادی قدس شریف را حق قلمداد می‌کردند. امروز نه تنها جهان اسلام بلکه بشریت متوجه شده که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است و باید این غده را از جا کند تا دنیا آرامش پیدا کند.

رئیس جمهور گفت: تأسف‌بار‌تر از جنایات علیه بشریت، حمایت‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها از این جنایت‌ها است. البته تاسف‌بار‌تر از همه اینها عدم کارآیی سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: باید آثار اجرایی آنچه امروز شما در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و محققان در مراکز بحث می‌کنید، در میدان ظاهر شود. خواسته من از این جمع و مراکز علمی این است که مباحث و تحقیقات پژوهشی آنها ناظر به میدان عمل و اجرا باشد، وگرنه تنها می‌تواند در کتابخانه‌ها در حد خواندن و انتقال تجربیات و دانش اثر کند. ما امروز می‌توانیم در کنار مضجع شریف امام رضا (ع) و با هدایت‌های امام و رهبری حکیم، مراجع، بزرگان و علما به سیره امام رضا (ع) تاسی کنیم و کلمات نورانی ایشان را بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه امروز جوامع اسلامی به ویژه جوانان بسیار مشتاق هستند، تصریح کرد: توجه به دین در این دوران بسیار افزون شده و دلیلش این است که امروز فهمیدند عدالت‌خواهی نظام اسلامی و مبارزه با ظلم و بیداد حق است. سخن امام بزرگوار ما که مساله اول جهان فلسطین و آزادی قدس شریف بوده، حق است. جهان اسلام و جهان بشریت بر این نکته متذکر شده که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است و باید آن را از جا کند تا دنیا بتواند آرامش و امنیت پیدا کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: دنیا امروز به این حقانیت واقف شده و فهمیده است. تاسف بسیار اینکه این همه جنایت علیه بشریت، کودک‌کشی و نسل‌کشی وجود دارد و متاسف‌تر حمایت آمریکا و غربی‌ها از این موضوع و تاسف بالاتر عدم کارایی و کارآمدی نظام حقوقی و سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه است. امروز همه فریاد عدالت می‌زنند و فهمیدند نظام فعلی حاکم بر دنیا نظام عادلانه نیست و حتما باید متحول و به نظام عادلانه جهانی تبدیل شود. خواست امروز بشریت این است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: کسی فکر می‌کرد که دانشگاه‌های آمریکا برای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی بپا خیزد و آهنگ واحد در تمام ملل آزادی فلسطین و قدس شریف، دفاع از مظلومان و فریاد علیه ستمگران باشد؟ این پدیده‌ای که امروز می‌بینید خواست جدی آحاد انسان‌های آزاده دنیا برای شکل گرفتن نظم عادلانه جهانی است. آنچه امروز به عنوان نظم جهانی وجود دارد، نظام ناعادلانه جهانی است.

وی عنوان کرد: حتما خون کودکان غزه به قدری قدرت دارد که نه تنها به رژیم صهیونیستی پایان دهد، بلکه جریان فرعون و موسی باشد. خون ۱۵ هزار کودک فلسطینی مظلومانه بر زمین ریخته شد که حتما به حکومت حاکمان صهیونیسم خاتمه خواهد داد. شهدای عالی‌قدری که در عرصه‌های جهاد تلاش کردند حتما این قدرت و توان را دارند که نظم فعلی جهان را نظم عادلانه کنند. ممکن است دیگران این را دور بپندارند، اما ما آن را بسیار نزدیک می‌دانیم. 

در انتهای این مراسم مصحف مشهد رضوی به ریاست جمهوری اهدا و از آثار نوشتاری و تمبر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) رونمایی شد.

اهدای مصحف تاریخی مشهد رضوی به رئیس جمهور| رونمایی از کتاب‌های کنگره جهانی حضرت رضا (ع)

در اختتامیه پنجمین کنگره حضرت رضا (ع) کتاب مبارز خستگی ناپذیر در پرتو حکمت رضوی که مجموعه گفتار‌ها و نوشتار‌های رهبر معظم انقلاب در کنگره‌های جهانی امام رضا (ع) است، رونمایی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->