فرایند تسویه حساب برخط دارو برای دارندگان بیمه‌های تکمیلی، از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی تکمیل شد دستور رئیس‌جمهور برای بازنگری و ساماندهی سهمیه‌های کنکور نخستین گروه زائران عمره به کشور بازگشتند (۸ مهر ۱۴۰۳) راز قتل هولناک مرد جوان توسط همسرش در مشهد فاش شد + عکس نداشتن آب شرب و کوچ اجباری مردم روستای محمد آباد در خواف افزایش دوونیم‌برابری هوای پاک در مشهد نسبت به سال گذشته زیباترین شهرهای اسپانیا که باید ببینید ماجراجویی در شمال: از بوم‌گردی در رشت تا ساحل‌های دنج بابلسر و زیبایی‌های ماسال پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۳) | خروج سامانه بارشی از استان با جذاب ترین پارک آبی ازمیر آشنا شوید ترافیک پرحجم در بولوارهای سجاد و دانشجو و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۸ مهر ۱۴۰۳) داوطلبان کنکور ۱۴۰۴ برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دامپزشکی بخوانند علت صدا‌های انفجار در مهران چیست؟ + جزئیات (۸ مهر ۱۴۰۳) درباره رژیم غذایی MIND چه می دانید؟ رژیمی که موجب حفظ سلامت مغز با افزایش سن می‌شود به‌کارگیری ۳ هزار و ۳۰۴ مدرس بومی در دانشگاه‌های علمی‌کاربردی کشور «رینوویروس‌ها»؛ پیشتاز ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی سبک زندگی نادرست زنگ خطری برای شروع بیماری‌های قلبی | جریان زندگی در شریان‌های باز استفاده مکرر از یک سند حمل بار شهری (باربرگ) در بخش درون شهری» ۹۰ هزار تومان جریمه دارد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، امروز (۸ مهر ۱۴۰۳) در مجلس بررسی می‌شود | احکام جدید حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟ شیوع موج اول آنفلوانزا، اواخر مهرماه است | دارو‌های مورد نیاز تهیه شده است زمان طولانی انتظار در تقاطع‌های شهری مشهد | بی‌نظمی در گردش دل‌هایی با آتش و عشق فعالیت رسمی آزمایشگاه حکمرانی قضایی به عنوان نخستین آزمایشگاه داده در نظام قضایی ایران تاکید وزیر آموزش‌وپرورش بر لزوم افزایش ۱۵ درصدی بودجه این وزارتخانه
سرخط خبرها

برای بیمار نشدن دانش آموزان در مدرسه چه کنیم؟ توصیه‌های مهم یک متخصص عفونی

  • کد خبر: ۲۹۱۲۳۵
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸
برای بیمار نشدن دانش آموزان در مدرسه چه کنیم؟ توصیه‌های مهم یک متخصص عفونی
یک متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: باید طرز صحیح عطسه کردن و سرفه کردن را به کودکان یاد دهیم. کودک باید یاد بگیرد که عطسه و سرفه را داخل آرنجش انجام دهد تا قطرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه در هوا منتشر نشود و هم‌کلاسی‌هایش را آلوده نکند.

به گزارش شهرآرانیوز، هر سال با شروع فصل پاییز، سر و کله عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا هم پیدا می‌شود و کودکان از جمله گروه‌هایی هستند که اکثرا در این فصل به انواع ویروس‌ها مبتلا می‌شوند و، چون سیستم ایمنی بدن‌شان هنوز تکمیل نشده، دوره بیماری‌شان اغلب طولانی است.

فعالیت مدارس نیز به افزایش موارد عفونت‌های ویروسی بین کودکان دامن می‌زند. چراکه حداقل ۳۰ کودک در یک کلاس می‌نشینند و بسیاری از آنها هنوز راه مراقبت از خود را بلد نیستند و اگر کودکی آلوده باشد، می‌تواند همه آنها را آلوده و بیمار کند.

اما آیا راهی وجود دارد که کودکانی که مدرسه می‌روند، کمتر درگیر بیماری‌های ویروسی شوند یا درگیر نشوند؟ آیا با رعایت برخی پروتکل‌ها می‌توان امید داشت که موارد ابتلا به عفونت‌های ویروسی بین دانش‌آموزان کمتر شود؟

۱۳ توصیه طلایی برای مراقبت از کودکان

دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی، می‌گوید که بله می‌شود با رعایت یک سری نکات، از ابتلای کودکان به عفونت‌های ویروسی جلوگیری کرد یا آمار آن را پایین آورد. فقط لازم است که خانواده‌ها اطلاعات خود را درباره این گونه بیماری‌ها و نیز راه‌های پیشگیری بیشتر کنند و آموزش‌های مورد نیاز را به فرزندان خود ارائه دهند. مدارس نیز باید خود را موظف بدانند که همان‌قدر که تحصیل و یادگیری بچه‌ها برایشان اهمیت دارد، پروتکل‌های بهداشتی را هم به آنها آموزش دهند و از سوی دیگر، کار‌هایی مثل تامین تهویه مناسب کلاس‌ها را هم که از وظایف آنها است، به درستی انجام دهند تا کودکان کمتر درگیر بیماری‌های فصل سرما شوند.

رمضانی درباره نحوه شناسایی سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید از یکدیگر توضیح می‌دهد: علائم سرماخوردگی خفیف‌اند و به تدریج ظاهر می‌شوند. مثلا امروز گلودرد دارید، فردا صبح آبریزش بینی می‌گیرید، شب بینی‌تان کیپ می‌شود و .... در حالی که علائم آنفلوآنزا به طور ناگهانی بروز می‌یابند و بسیار شدیدتر از علائم سرماخوردگی هستند. کرونا هم علاوه بر علائم آن دو ویروس، گاهی با اسهال و استفراغ هم همراه است و بویایی و چشایی فرد هم مختل می‌شود. همچنین دوره بیماری طولانی‌تر است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه، ۱۳ توصیه مهم درباره این که چه کار‌هایی باید انجام داد و چه رفتار‌هایی را باید کنار گذاشت تا کودکان به بیماری‌های ویروسی مبتلا نشوند، عنوان می‌کند. این توصیه‌های طلایی و کلیدی عبارتند از؛

* تغذیه کودک به خصوص صبحانه باید مغذی و سالم باشد تا برای ۵ تا ۶ ساعت که کودک در مدرسه است، انرژی لازم را به او برساند.

* طرز عطسه کردن و سرفه کردن را به کودکان یاد دهیم. کودک باید یاد بگیرد که عطسه و سرفه را داخل آرنجش انجام دهد تا قطرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه در هوا منتشر نشود و هم‌کلاسی‌هایش را آلوده نکند. اگر با دست جلوی سرفه را بگیرد، اشتباه است. چون عطسه و سرفه در دست باعث آلودگی دست‌ها و درنتیجه انتقال بیماری به سایر کودکان و افراد می‌شود.

* شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از خوردن خوراکی بسیار ضروری است. چه در مدرسه و زنگ تفریح و چه در خانه. کودک به محض رسیدن به خانه هم باید حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشوید.

* طبیعتا آب همیشه در دسترس کودک نیست؛ بنابراین والدین می‌توانند یک ظرف کوچک الکل در کیف کودک بگذارند و از او بخواهند که در شرایط اضطراری حتما با الکل دست‌های خود را تمیز کند تا ویروس موجود در دست‌هایش از بین بروند.

* به کودک یاد بدهیم که دستانش را به صورتش نزند و انگشت خود را به چشم‌ها نمالد و داخل بینی نکند.

* کودک در مدرسه باید وسایل شخصی خود را داشته باشد؛ دستمال شخصی، لیوان شخصی، قمقمه شخصی و .... کودکان نباید از وسایل به صورت عمومی استفاده کنند.

* به کودک یاد بدهیم که با هم‌کلاسی‌ها خوراکی مشترک نخورد یا اجازه ندهد بچه‌های دیگر دست خود را به خوراکی او بزنند. چون دست‌ها منبع آلودگی و ویروس هستند.

* تهویه کلاس‌ها باید مناسب و استاندارد باشد تا هوا جریان داشته باشد. هر چند دقیقه هم پنجره‌های کلاس باید باز گذاشته شود تا بارِ ویروسی در یک فضای بسته کاهش پیدا کند.

* اگر کودک بیمار شد، او را به مدرسه یا پیش‌دبستانی نفرستیم. بچه بیمار باید در خانه بماند تا هم دوره بیماری‌اش طولانی نشود و هم بچه‌های دیگر را مبتلا نکند.

* به کودک باید آموزش دهیم که اگر یکی از هم‌کلاسی‌ها علائمی مثل سرفه و عطسه داشت، به او نزدیک نشوند.

* کودک باید یاد بگیرد که اگر دید کودکی بیمار است، از غذا و آب و خوراکی‌های او استفاده نکند.

* به زنگ ورزش مدارس باید اهمیت بیشتری داده شود. اهمیت ورزش در کاهش بیماری‌های عفونی ثابت شده است. ورزش استرس را کم می‌کند، اضطراب را پایین می‌آورد، تمرکز را افزایش می‌دهد، جلوی اضافه وزن و ابتلا به دیابت نوع ۲ را می‌گیرد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. با تقویت سیستم ایمنی، بیماری عفونی هم کم می‌شود.

* والدین کاری نکنند که کودک دچار استرس و اضطراب مدام شود. چون استرس‌هایی که در طول دوره مدرسه به کودک وارد می‌شود، سیستم ایمنی او را تضعیف می‌کند و او را در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->