صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهرآرا رسانه‌ای بر خط نوآوری

  • کد خبر: ۱۰۹۹۰۴
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
حامد سرادار - دبیر سایت شهرآرانیوز

فناوری به‌معنای امروزی‌اش پدیده‌ای جوان محسوب می‌شود و عمومیت‌یافتن فرزند خلفش، یعنی اینترنت، هنوز به سی سال هم نرسیده است. در این زمان کوتاه، اما اینترنت و فضای مجازی همه معادلات عصر جدید را به‌نفع خودش تغییر داده و هویت‌های بسیاری بر بستر آن شکل گرفته است. پرواضح است آینده بسیاری از صنایع نیز بر همین بستر خواهد بود و بسیاری از آن‌ها از سال‌ها پیش شروع به ایجاد زیرساخت‌هایشان در فضای مجازی کردند و به تغییر روند‌های سنتی‌شان پرداختند؛ ازجمله بسیاری از رسانه‌های مکتوب که تصمیم گرفتند نسخه آنلاین خود را در فضای مجازی منتشر کنند تا رسانه‌هایی که فقط بر بستر فضای آنلاین شکل گرفتند و مخاطبانی بیش از یک رسانه مکتوب یافتند.

روزنامه شهرآرا هم که رسانه‌ای جوان در شهر و البته کشور بود، در همان سال‌های ابتدایی تصمیم گرفت هویت آنلاینش را در فضای مجازی ایجاد کند و در اولین قدم روزنامه‌اش را در وبگاه shahrara.com منتشر کرد. فضایی که بیشتر مخاطبان از طریق رایانه می‌توانستند به مطالعه صفحات روزنامه بپردازند.

اما سال ۱۳۹۱ بود که گروه مدیریتی جدید و جوان شهرآرا تصمیم گرفت هویتی جدید در فضای آنلاین ایجاد کند و گستره مخاطبانش را فراتر از مشهد و در گستره ملی ببیند. این آغاز تولد شهرآراآنلاین بود؛ وبگاهی خبری که با گروهی کمتر از ۱۰ نفر شروع به کار کرده بود. البته بلندپروازی مدیران وقت فضای مجازی شهرآرا موجب شد برنامه‌ریزی‌ها و گاهی تلاش‌هایی برای حضور شهرآرا در دیگر شکل‌های رسانه‌های نوین و فناورانه صورت بگیرد؛ ازجمله ویژه‌نامه و ماهنامه‌های الکترونیکی بر بستر درایو‌های نوری و کیوسک آنلاین مطبوعات کشور بر بستر وب و اپلیکیشن با نام «کافه رسانه». اما هنوز جامعه و مخاطبان به گستردگی و فراوانی امروز از تلفن‌های هوشمند بهره‌مند نبودند و همین امر در کنار برخی سیاست‌های مدیریتی باعث شد برخی فعالیت‌های یادشده متوقف شوند.

با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و بعد از آن تلگرام و اینستاگرام، شهرآرا که پیش از این حضور جسته‌گریخته‌ای در فیسبوک داشت، فعالیت رسمی‌اش را در این شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد. سال ۱۳۹۸ شهرآرا تصمیم گرفت فعالیت در فضای مجازی‌اش را با استقلال بیشتری نسبت به تحریریه مکتوبش ادامه دهد و معاونت رسانه‌های نوین خود را با هدف اطلاع‌رسانی دقیق و سریع شکل داد. معاونتی جدید که در کنار حضور آنلاین در فضای مجازی به ایجاد استودیو صوتی و تصویری برای تولیدات چندرسانه‌ای که لازمه حضور در فضای مجازی بود نیز پرداخت.

تولد وبگاه خبری شهرآرانیوز و پایان کار شهرآراآنلاین را باید اولین و مهم‌ترین ثمره استقلال و ایجاد معاونت رسانه‌های نوین شهرآرا دانست؛ وبگاهی خبری که در کنار بستری مناسب و همراه با نیرو‌هایی حرفه‌ای، محتوایی مناسب و قابل اعتماد برای مخاطبانش در فضای آنلاین تولید می‌کند. شهرآرا خیلی زود مزد این تغییر راهبرد را گرفت و مطالب شهرآرانیوز چه در فضای وب و چه در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام با استقبال فراوانی روبه‌رو شد. حالا و در سیزدهمین سال تولد شهرآرا تصمیم گرفته شده است که هویت شهرآرا در فضای مجازی گسترش یابد و طیفی وسیع‌تر و تخصصی‌تر از مخاطبان را با خود همراه کند و هویت‌های جدیدی مثل مشهدچهره برای مردم مشهد و کوله‌پشتی برای کودکان را معرفی کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.