صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چگونه از فروشگاه‌های اینترنتی شکایت کنیم؟

  • کد خبر: ۱۲۴۲۴۵
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
از آنجا که شکایت از فروشگاه اینترنتی تابع ترتیبات خاصی است، مردم می‌توانند در صورت هرگونه مشکل از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا احقاق حق کنند.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ خرید از فروشگاه‌های اینترنتی باتوجه به اینکه حجم زیادی از مبادلات تجاری را در بر می‌گیرد، از جایگاه مهمی در زندگی روزمره افراد جامعه برخوردار است به نحوی که اختلال در نحوه کار این فروشگاه‌ها موجب اختلال در زندگی روزمره شهروندان و نظم عمومی جامعه می‌شود. از آنجا که با استفاده از یک سایت اینترنتی و خرید از آن ممکن است مشکلاتی از قبیل عدم پاسخگویی فروشنده و یا معیوب بودن کالای ارسالی ایجاد شود و با خرید آنلاین، جنس درخواستی به دست خریدار نرسد، راهی جز شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی باقی نمی‌ماند. صفیه صلصالی، وکیل و کارشناس ارشد حقوق در این باره می‌گوید. از آنجا که شکایت از فروشگاه اینترنتی تابع ترتیبات خاصی است، مردم می‌توانند در صورت هرگونه مشکل از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا احقاق حق کنند.

شکایت از طریق مرجع قضایی درباره مشکلات خرید اینترنتی چگونه انجام می‌شود؟

یک نکته اساسی که باید مدنظر قرار دهید این است که شاید شکایت از طریق مراجع قضایی فرایند طولانی تری داشته باشد،  اما به دلیل اینکه یک حکم قضایی می‌باشد از ضمانت اجرای قدرتمندی برخوردار است، در این صورت با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت شکوائیه، می‌توانید اقدام کنید. این شکایت نامه از طریق دفتر مزبور برای دادسرای جرائم رایانه‌ای ارسال می‌شود.

ثبت شکایت و پیگیری آن در چه دادگاهی انجام می‌شود؟

توجه داشته باشید که برای پیگیری شکایت شما از طریق دادسرا، باید عمل فروشگاه اینترنتی، جرم بوده و دارای یک عنوان مجرمانه همچون کلاهبرداری اینترنتی باشد؛ بنابراین در مواردی که عمل فروشگاه اینترنتی، جرم نبوده، تنها می‌توان از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی، برای طرح دعوای حقوقی اقدام کرد. پس از وصول شکایت از شاکی، پرونده به دادسرا ارجاع شده و شعبه دادسرا دستور تحقیقات مقدماتی را صادر و برای پلیس فتا ارسال می‌کند.

چنانچه شکایت شاکی از نظر دادگاه جرم نباشد دادگاه چه تصمیمی اتخاذ می‌کند؟

چنانچه به نظر دادسرا شکایت مطرح شده جرم نباشد، قرار منع تعقیب شکایت از فروشگاه اینترنتی را صادر می‌کند، اما در صورتی که نظر دادسرا بر وقوع جرم باشد، با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده را برای دادگاه کیفری ۲ ارسال می‌کند. دادگاه کیفری پس از احضار طرفین و تشکیل جلسه دادرسی، مجددا به دلایل وقوع جرم رسیدگی کرده و در صورتی که نظر بر وقوع جرم داشته باشد، رأی بر محکومیت کیفری صادر می‌کند. این رأی ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان می‌باشد.

شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی در صورت بروز مشکل چگونه امکان پذیر است؟

سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به صورت تخصصی به منظور شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و مشکلاتی که مردم در هنگام خرید با آن روبه رو می‌شوند راه اندازی شده است که البته برای طرح شکایت از این طریق باید فروشگاه اینترنتی، دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد و یا از اتحادیه، مجوز گرفته باشد.

آیا شکایت از طریق پلیس فتا بابت تخلفات خرید از فروشگاه‌های اینترنتی امکان پذیر است؟

در صورتی که با خرید از فروشگاه‌های اینترنتی با مواردی از قبیل؛ خودداری از ارسال کالا، طولانی شدن مدت زمان ارسال کالا و یا عدم پذیرش درخواست مرجوعی کالا روبه رو شدید و مشکل ایجاد شده از طریق مصالحه و میانجیگری برطرف نشد می‌توانید با شکایت در مراجع قضایی احقاق حق کنید. پلیس فتا به صورت تخصصی، تحقیقات مقدماتی جرائم رایانه‌ای را با ارجاع دادسرای جرائم رایانه‌ای انجام داده و نتیجه تحقیقات را برای مرجع صالح ارسال می‌کند. همچنین بابت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و ثبت گزارش مردمی، به صورت کاملا هوشمندانه ثبت و پیگیری می‌کند، اما باید توجه داشته باشید که شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا اختصاص به مواردی داشته که عمل فروشگاه اینترنتی جرم بوده و دارای یک عنوان مجرمانه همچون کلاهبرداری اینترنتی باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.