جذب معلم خرید خدمت، یکی از راهکارهای کشور و مشخصا نهاد آموزش وپرورش برای برون رفت از مشکل نداشتن معلم است که در این طرح با وارد کردن نیروهای جوان و پرانگیزه، البته بدون تجربه کافی، حاشیه شهر و مناطق محروم به آزمایشگاهی برای آزمون و خطا تبدیل میشود؛ البته این طرح در بلند مدت میتواند نکات مثبت بیشتری داشته باشد.
آموزش وپرورش در سال تحصیلی جدید، هرچند دیرهنگام، اما با روشی خوب، به گزینش نیرو برای نواحی مختلف پرداخته است؛ دراین راستا توجه به چند نکته میتواند آینده این طرح را به عدالت نزدیکتر کند. نکته مثبت طرح، ایجاد نظام ارزیابی دقیق است البته با امتیاز دهی سلیقهای که میتوانست بهتر باشد، اما در کل، نگاه به نیروهای ارزشی و انقلابی مورد توجه ویژه بوده است.
نکته مهم درباره امتیاز دهی به فرزند فرهنگیان بود که باز هم قابل تأمل است، اما متأسفانه در مناطق محروم، به دلیل بی عدالتی آموزشی در سالهای اخیر، تعداد این افراد خیلی کم است. راه حل و پیشنهاد: اگر ما دوست داریم یک بار به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره محرومیت زدایی و رفع مشکلات حاشیه شهر توجه کنیم، میبایست به جوانان تحصیل کرده و انقلابی همان مناطق امتیاز بدهیم تا در جامعهای که هدف طرح است، با حس تعلق زیاد انجام وظیفه کنند.
شاید عنوان شود چرا امتیاز؟
اولا چرا این مناطق، نسبت به مناطق برخوردار، کسری چند برابری معلم دارد؟
جواب ساده است؛ چون بسیاری از معلمان بر اساس امتیاز بندی این مناطق را انتخاب نمیکنند.
ثانیا چرا معلم بعد از رسمی شدن و داشتن امتیاز دوباره، جابه جایی از این مناطق را تقاضا میکند؟
چون هر انسانی، راحتی و کار در محیط دارای امکانات را انتخاب میکند. تجربه ثابت کرده است که معلمان ساکن مناطق محروم، در تربیت دانش آموزان منطقه خود دلسوزترند و در کنار آموزش سعی در بهتر شدن فضای آموزشی نیز دارند و این تجربه در محلاتی که افراد شاخص آموزش وپرورشی در آنجا حضور داشتند، نمایان است.
امیدوارم در این مرحله که نزدیک به هزار نفر جذب طرح خرید خدمات میشوند، سهمیهای برای جوانان تحصیل کرده درنظر گرفته شود، در غیر این صورت مطمئن هستم بخش زیادی از جوانان این مناطق به دلیل بی عدالتی آموزشی اتفاق افتاده در گذشته، نمیتوانند از شرایط جذب استفاده کنند.