به گزارش شهرآرانیوز؛ «بعد از ۱۰ ساعت انتظار و علافی در قطار، وقتی قطارمان برگشت خورد و به ایستگاه راه آهن مشهد رسیدیم، در ایستگاه تاکسی راه آهن فقط دو تاکسی وجود داشت. حجم زیادی از مسافرانی که اتفاقا به دلیل سرمای هوا در مسیر هم مانده بودند، حالا به مشهد رسیده بودند و هر کدام دوست داشتند به مقصد برسند، اما در کمال ناباوری در ایستگاه تاکسی راه آهن فقط دو تاکسی حضور داشت.»
«لطفا پیگیری کنید. مگر سیستم محاسبه دریافت وجه تاکسیها در راه آهن براساس تاکسی متر نیست؟ چرا تاکسیهای راه آهن مسیر را برای رسیدن مقصد به ازای هر نفر با مسافر حساب میکنند؟ شب گذشته راننده برای مسیر راه آهن تا خیابان شهید اندرزگو از هر نفر ۱۰۰ هزار تومان گرفت، لطفا این موضوع را پیگیری کنید این اصلا انصاف نیست که در سرما این گونه از مسافر پول بگیرند.» «چرا در این شرایط بحرانی وضعیت تاکسیهای راه آهن این قدر بد است، تاکسی کم است و مسافر زیاد، چرا هیچ کس به این موضوع رسیدگی نمیکند؟»
به دنبال پیگیری درخواستهای مردمی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد، میگوید: به دلیل سرما و یخ بندان در روزهای اخیر در محدوده شهر تردد قطارها با مشکل روبه رو شده بود و ما اطلاعات دقیق تعداد قطارها را نداشتیم؛ اما معمولا تردد قطارها از صبح زود تا ساعت ۳ بعدازظهر است.
احمد محبی بیان میکند: برای شبها نیز معمولا اگر به ما اعلام کنند که قطار ورودی داریم، تاکسی رانی هم به فراخور این اعلام از شبکه درخواست میکند که در آن شب، ایستگاه راه آهن را پوشش دهد؛ بنابراین وقتی قطاری لغو شده و به ما اعلام نکرده اند، طبعا سیستم ما هم مطلع نبوده که حرکت قطاری لغو شده است.
او بیان میکند: بنده دیروز صبح ساعت ۱۰ در ایستگاه تاکسی راه آهن بودم. تعدادی از تاکسی رانان گله داشتند از اینکه یک ساعت در ایستگاه منتظر بوده اند بعدازاین همه انتظار تازه اعلام شده که تردد قطارها لغو شده است! ما هم گله کردیم چرا اطلاعات تردد قطارها به شبکه تاکسی رانی شهر اعلام نمیشود، ما باید به مردم خدمات بدهیم و برای ارائه خدمات مطلوب به این اطلاعات نیاز داریم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد میافزاید: وقتی اطلاعات تردد قطارها را نداشته باشیم، نمیتوانیم برای تاکسی ران فراخوان حضور بفرستیم. از طرفی نمیتوانیم از راننده تاکسی بخواهیم از صبح تا شب در راه آهن حضور داشته باشد که شاید قطاری بیاید و شاید نیاید، بنابراین نباید تاکسی ران را از کسب درآمد بیندازیم.
محبی میافزاید: در مواقع بحرانی نیاز به هماهنگی ارگانها بیشتر احساس میشود. اگر این مشکل برطرف شود ما در تأمین خودرو هیچ مشکلی نداشته و نداریم، اما وقتی بدون اطلاع ما قطاری میآید و اطلاع رسانی هم نمیشود، طبیعی است که با این مشکل روبه رو شویم. این کار یک کسب است، نمیتوان به راننده تاکسی گفت در مغازه ات را باز کن و یا ببند. او صبح به دنبال کسب روزی از خانه اش بیرون میآید، بنابراین علت این مسئله ناهماهنگی شبکه راه آهن مشهد با ماست.
اما وقتی موضوع این ناهماهنگی را با مدیر روابط عمومی راه آهن مشهد در میان میگذاریم، جواد معراجی فر با تأکید بر اینکه در سه روز اول یخ بندان حرکت هیچ قطاری لغو نشده است، میگوید: علاوه بر لغونشدن؛ در سه روز اول یخ بندان، بیش از ۱۲۰ هزار نفر را از مشهد خارج کردیم. طی این روزها درکل سه قطارمان دچار تأخیر جدی شد و اتفاقا در همان سه روز هم در راه آهن با خیل عظیم مسافران روبه رو بودیم که منتظر تاکسی بودند، ازاین رو این توجیه اصلا دلیل خوبی برای نبود تاکسی در ایستگاه راه آهن نیست.
او با اعلام اینکه تابلو ورود و خروج قطارهای ما همواره موجود است، خاطرنشان میکند: مسیر و ساعت حرکت قطارها در این تابلو همیشه نمایش داده میشود، شفافیت کار ما نه تنها برای مدیران تاکسی رانی، بلکه برای همه است و همه به این تابلو دسترسی دارند. همچنین اینکه در وب سایتمان موضوع جابه جایی قطارها موجود است.
معراجی فر بیان میکند: البته راننده هم حق دارد، برای راننده به صرفه نیست که بخواهد در این یخ بندان با سوخت بنزین دو ساعت در مسیر باشد، در حالی که نمیتواند نرخ بیشتری از کرایه مصوب بگیرد.
این گفتهها در حالی است که وقتی برای پیگیری دوباره موضوع با مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد تماس میگیریم، محبی در پاسخ به این موضوع میگوید: در شیفت شب این ایستگاه همواره حدود ۱۰ راننده در ایستگاه تاکسی راه آهن حضور دارند. بارها شده که این رانندگان به دستگاههای نظارتی اعتراض کرده اند که وقتی در شب قطاری نیست، چرا ما باید حضور داشته باشیم؟
او بیان میکند: در عین حال ما رانندگان خود را به حضور در ایستگاه موظف کرده ایم تا اگر مسافری باشد ما تاکسی داشته باشیم. اگر در مواقع خاص قطاری بدون اطلاع ما به مشهد برسد، ناظر ما اعلام میکند و ما از شبکههای بی سیم و ۱۳۳ کمک میگیریم.
محبی با بیان اینکه در بحث خدمات نمیتوانیم با تاکسی ران تحکمی برخورد کنیم، میگوید: او یک ماشین لوکسِ شخصی دارد و ما برای آنها صرفا محل خدمتشان را تعیین میکنیم، راننده نیز مکلف است هشت ساعت کار کند. تا اینجا قانون است، اما بعد از این نمیتوان با تحکم به او گفت که خدمات بیشتری بدهد، چراکه ماشینش شخصی است و میتواند از روز بعد تحکم ما اصلا سر خط حاضر نشود.
او ادامه میدهد: تاکسی رانان ما معرفت دارند و خودشان مستعد خدمت هستند و با میل قلبی به دنبال کسب درآمد هستند. همیشه حداقل پنجاه ماشین در ایستگاه تاکسی راه آهن حضور دارد. در همین شرایط که CNG هم قطع شده است، با بنزین دنبال مسافر هستند.
محبی بیان میکند: چند روز قبل سه تاکسی ران مراجعه کردند و گفتند ماشینشان خراب شده و سر شیفت حاضر نشده اند، اطلاع رسانی هم نشده بود؛ بنابراین جریمه شدند. ما هم در سازمان سیستم تنبیه و تشویق داریم. رانندهای را که در سرما و گرما در شیفت خود حاضر میشود، تشویق میکنیم و رانندهای را که هزینه زیادی از مسافر میگیرد تنبیه میکنیم. اما چه کسی در این شرایط خاص به شرکتهای اینترنتی که نرخشان این قدر بالا و پایین میشود نظارت میکند؟
محبی در پاسخ به مطالبه دیگر شهروندان درباره نظارت بر نرخ تاکسیهای راه آهن بیان میکند: پرداخت هزینه در تاکسیهای راه آهن به هیچ عنوان نفری نیست، شهروندی که در این زمینه پیامک داده قطع به یقین سوار تاکسی شخصی شده است؛ تاکسیها دو حالت دارند، یا با تاکسی مترکار میکنند و اگر سیستم تاکسی متر قطع شود، تاکسی ران «رسید سفر» میگیرد و آن را به مسافر ارائه میدهد. دریافت هزینه به ازای هر نفر فقط در شرایطی است که ونها بخواهند مسافر حمل کنند که در این صورت هم رسید سفر صادر میشود و هزینه آن بین تعداد مسافران تقسیم میشود.
او ادامه میدهد: اگر شهروندی با این مشکل روبه رو شد، پلاک تاکسی را بردارد و با ۱۳۷ تماس بگیرد. ۱۳۷ این تماس را با پلاک ماشین و تلفن شاکی به ما اطلاع میدهد. بارها این اتفاق افتاده و اگر حق با مسافر بوده باشد، پول اضافه به او برمی گردد.