صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قانون هوای پاک بدون ردیف بودجه

  • کد خبر: ۱۵۲۸۰
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
رئیس سازمان محیط زیست گفت: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو بدل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهر‌های کشور با اشاره به اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی انسان است گفت: هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است، ولی چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و مصرف انرژی کمتر بود هوای ما سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم.

وی افزود: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو بدل می‌شود.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشته که برای هوای پاک هزینه کرد و امروز نزدیک ۸۳ میلیون نفر و با مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به‌خصوص تمرکز مصرف در چند کلانشهر متأسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است.

وی تأکید کرد: به دست آوردن هوای پاک بدون هزینه غیرممکن است. برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو اضافه می‌کنیم، بدون اینکه تعداد خودرو‌ها را کاهش بدهیم. حداکثر کمتر از ۵ درصد خودرو‌هایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند.

کلانتری اعلام کرد: امروز ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور اسقاطی هستند. ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و بهره‌برداری می‌شوند، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما اسقاطی هستند.

وی تصریح کرد: ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم که این عملاً غیرممکن است. اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مثل پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اِسکان بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه، چون در گذشته نیاز نداشتیم، برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای را انجام نمی‌دادیم، برای آب سالم هزینه شده است، هنوز سالانه شاید میلیارد‌ها تومان در کشور هزینه آب سالم می‌شود، ولی الان رسیده‌ایم به محدوده هوای ناسالم و فعلاً نه پیش‌بینی شده و نه با شرایط موجود امکاناتش هست.

 

هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند

 

وی با اشاره به اینکه از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلت‌ها اسقاطی هستند، اظهار داشت:، اما می‌گویند این‌ها ابزار رزق و روزی مردم است و توان مالی نداریم و ناچار باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند. هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال حرکت هستند. تقریباً تمام آلایندگی‌های کشور به ویژه در فصل سرما، ۶۱ درصد را خودرو‌های دیزلی ایجاد می‌کنند که بخش عمده کامیون‌ها هستند و بعد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. تحریم‌ها هم از یک سو باعث شده وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند ابراز داشت: از آن طرف وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها گرفتیم پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند به طوری که در آستانه تعطیلی بودند، چون نه می‌توانستند مصرف کنند و نه صادر کنند.

وی افزود: ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

کلانتری با بیان اینکه هوای پاک هزینه می‌خواهد، گفت: اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد، وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست.

وی یادآور شد:‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودرو‌ها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودرو‌های دیزلی هستند. خودرو‌های سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ۶ درصد اسقاطی هستند، ولی کل خودرو‌های دیزلی ما اسقاطی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استاندارد‌ها چشم‌پوشی کنیم. اگر بخواهیم استاندارد‌ها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود.

وی ادامه داد: اگر خودروسازی را تعطیل کنیم، ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و از آن طرف هم هوای پاک می‌خواهند. نه توان اصلاح وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان رسیده به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده است.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.