صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بار‌ها شده که فیلم‌های اکشنی می‌ببینیم که در آن فردی در یک هواپیما یکی از در‌ها را باز کرده و به بیرون می‌پرد یا دو نفر که با هم درگیر شده اند، دیگری را به بیرون پرتاب می‌کند. اما آیا باز شدن درب هواپیما به همین راحتی است

به گزارش شهرآرانیوز - یکی از کابوس‌های افرادی که سوار هواپیما هستند، باز شدن یکی از درب‌های هواپیما است. این کابوس البته در سال ۲۰۱۷ به حقیقت پیوست، وقتی که یکی از مسافران کلاس درجه یک برای باز کردن درب پرواز دلتا ایرلاین بین شیکاگو و پکن تلاش کرد.

 

به تازگی هم ویدئویی از بازشدن درب هواپیمای ۱۹۴ مسافری خطوط هوایی کره جنوبی، در وسط آسمان منتشر شده. یک مقام شرکت هواپیمایی کره‌ای گفته به نظر می‌رسد مرد ۳۰ ساله‌ای که روی صندلی اورژانس نشسته بود در را زمانی که هواپیما در ارتفاع ۷۰۰ فوتی (۲۱۳ متری) از سطح زمین قرار داشت باز کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که دو تا سه دقیقه فاصله تا زمان فرود باقی مانده بود. پلیس این مرد را برای بازجویی بازداشت کرده است. با این حال مقامات کره‌ای اعلام کردند که هواپیما به سلامت فرود آمده است.

آیا اگر در ارتفاع بالا درِ هواپیما باز شودند، کابین دچار افت فشار خواهد شد؟

 حتی افت فشار در سطح بسیار کم می‌تواند مرگبار باشد. در سال ۲۰۰۵، پس از کاهش تدریجی فشار کابین بوئینگ ۷۳۷ که توسط شرکت هواپیمایی هلیوس ایرویز هدایت می‌شد، تمام ۱۲۱ مسافر و خدمه کشته شدند (مرگبارترین حادثه هوایی در تاریخ یونان). فقدان اکسیژن در ۳۰ هزارپایی خلبان و کادر پرواز را ناتوان کرد و هواپیما که در حالت اتوپایلوت بود، به تدریج سوخت از دست داد و سقوط کرد. در چنین مواردی، ماسک‌های اکسیژن (با اکسیژن کافی برای چند دقیقه) باید از سقف هواپیما به پایین بیوفتد تا از هیپوکسی (کمبود اکسیژن که منجر به کند شدن فکر، تاری دید، ناخودآگاهی و سپس مرگ) جلوگیری شود. خلبان به سرعت ماسک را می‌زند و باید سریعا ارتفاع کم کند تا فشار هوا جبران شود.

کمبود فشار ناگهانی که به خاطر باز شدن درب هواپیما باشد، موضوع دیگری است. کسی که در نزدیکی خروج قرار دارد به بیرون پرتاب می‌شود؛ دمای کابین به سرعت به سطح یخ زدگی رسیده و حتی ممکن است خود اجزای هواپیما هم از هم جدا شوند. در سال ۱۹۸۸، یک هواپیمای شرکت Aloha Airlines (همچنین یک بوئینگ ۷۳۷) با ۹۰ نفر در پرواز که در ارتفاع ۲۴ هزارپایی بود، بخشی بسیار کوچکی از سقف آن منفجر شد.

نتیجه این افت فشار «انفجاری» این بود که بخش بزرگتری از سقف جدا شد و یک مهماندار هواپیمای ۵۷ ساله به نام کارابل لنسینگ از صندلی خود جدا شده و به بیرون پرتاب شد. خوشبختانه باقی مسافران کمربند ایمنی خود را بسته بودند و ۱۳ دقیقه بعد خلبان توانست بدون هیچگونه مرگ دیگری به زمین بنشیند. مثال‌های دیگر مانند این ثبت شده اند و معمولا پایان آن‌ها خوش نیست. پرواز ژاپن ایرلاین ۱۲۳ با همین افت فشار موجب شد تا این بوئینگ ۷۴۷ به کوه‌های گونما برخورد کرده و در نهایت ۵۲۰ نفری که در آن بودند، جان خود را از دست دادند؛ این اتفاق مرگبارترین حادثه هواپیمایی بوده است.

آیا می‌توان به راحتی درب هواپیما را باز کرد؟

خوشبختانه، از آنجایی که افت فشار بسیار مرگبار است، به دلیل آنکه یک مسافر خواسته که در زمین و آسمان هوایی تازه کند اتفاق نمی‌افتد! باز شدن درب هواپیما در حین پرواز تقریبا غیر ممکن است.

پاتریک اسمیت، خلبان و نویسنده کتاب کابین محرمانه اینطور می‌گوید: «فشار کابین اجازه نمی‌دهد تا درب باز شود. به درب هواپیما به عنوان یک درپوش تخلیه نگاه کنید که توسط فشار داخلی ثابت شده است. تقریبا تمام در‌های خروجی هواپیما به داخل باز می‌شود. بعضی از آن‌ها به سمت بالا رفته؛ باقی به سمت خارج خواهد رفت؛ اما ابتدا به داخل باز باز می‌شوند. در یک ارتفاع کوهستانی معمولی، تا هشت پوند فشار در مقابل هر یک مربع اینچ بدنه داخلی وجود دارد. در برابر هر فوت مربع از درب این فشار بیش از ۱۱۰۰ پوند است.

در‌ها تنها به دلیل فشار نیست که نمی‌توانند در طول پرواز باز شوند، بلکه همه در‌ها با یک سری چفت‌های مکانیکی یا الکترونیکی حفاظت می‌شوند تا از بروز هرگونه اتفاق در طول پرواز جلوگیری شود. برای بازکردن آن‌ها شما به ابزار‌های خاصی نیاز خواهید داشت که بخش امنیت هواپیما اجازه حمل آن را به کسی نخواهد داد.

اما در طول تاریخ، غیر از اتفاقی که در طول پرواز شرکت هواپیمایی کره‌ای افتا، حداقل یک بار اتفاق افتاده که یکی از مسافران موفق شده تا درب هواپیما را در طول پرواز باز کند. در سال ۱۹۷۱، «دن دی بی کوپر»، از یک بوئینگ ۷۴۷ با ۲۰۰ هزار دلار فرار کرد، آن هم با باز کردن یکی از درب‌های خروج هواپیما توسط چتر نجات و هیچ وقت دیگر پیدا نشد. با اینکه، خلبان مجبور به انجام اقداماتی برای تنظیم فشار شد، اما مدتی بعد تکنولوژی کوپر وِینز روی تمام هواپیما‌ها نصب شد تا به هیچ عنوان نتوان در طول پرواز به باز شدن درب هواپیما فکر کرد. باید بدانید، آن‌هایی که پرواز با چتر را از هواپیما تجربه می‌کنند سوار بر هواپیما‌هایی هستند که فشار آن‌ها تنظیم خودکار نمی‌شود.

مورد دیگر در هنگام فرود است. زمانی که هواپیما در باند برای متوقف شدن به آرامی حرکت می‌کند، شما خواهید توانست که در را باز کنید. شما همچنین می‌توانید درب خروج اضطراری را نیز فعال کنید. زمانی که به توقف نزدیک‌تر می‌شویم، امکان دارد تا صدای کادر پرواز را که می‌گویند درب به حالت دستی تنظیم شود، بشنوید. در هر صورت نیازی نیست که نگران باشید که در طول پرواز یک مسافر به سرش زده، درب هواپیما را باز کند و به این صورت جان همه را به خبر بیاندازد. بلکه هواپیما امن‌تر از آن است که به راحتی بتوان آن را دچار افت فشار کرد.

منبع: الی گشت به نقل از تلگراف


در ادامه حتما ببینید

ویدئو| شکستن دیوار صوتی توسط یک جت جنگنده

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.