صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سال پیش ۳۳ هزار مشهدی قربانی تصادفات جرحی شدند

  • کد خبر: ۱۸۷۸۲۶
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
راهکار‌های کاهش تصادفات رانندگی در نشست تخصصی ایمنی حمل‌ونقل در مشهد بررسی شد.

به گزارش شهرآرانیوز برای بسیاری از مشهدی‌ها نمایش‌هایی که چند سال پیش در تقاطع‌های مهم انجام می‌شد و جوانانی که با پلاکارد‌های در دست، آموزش‌هایی با محوریت رعایت حق تقدم ارائه می‌دادند، بسیار جالب‌توجه و البته آموزنده بود. در آن زمان این نمایش‌ها جزئی از یک طرح بزرگ فرهنگی با عنوان «خط عابر، خط زندگی» بود که تلاش می‌کرد تا با بهره‌گیری از روش‎های مبتکرانه و بهره‌گیری از ابزار‌های آموزشی، فرهنگ رعایت حق تقدم و حقوق عابران پیاده را برای رانندگان مشهدی فرهنگ‌سازی کند.

اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ متوقف شد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند دستاورد‌های آموزشی آن را برای مجاوران انکار کند. بر این اساس، نشست تخصصی ایمنی حمل‌ونقل در مشهد با نظر به کلان‌پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد تا با حضور نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد و صاحب‎نظران این حوزه، فرهنگ حق تقدم از زاویه دید کارشناسان بحث و بررسی شود.

ضرورت اصلاح پوشش گیاهی در بزرگراه‌ها

نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست با بیان اینکه اقدامات مهندسی، تقویت حوزه آموزش و فراهم ‎آوردن ضمانت اجرایی به‌عنوان سه شرط ایمن‎سازی کامل کلان‌شهر‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد که ایمنی در معنای کامل خود زمانی برای یک شهر فراهم می‌شود که اولا معابر و تقاطع‌ها از نظر فنی و عمرانی به‌درستی طراحی و اجرا شده باشند، رانندگان و عابران به‌درستی از حق تقدم و قوانین راهنمایی‌ورانندگی آگاه باشند و پلیس هم با نظام تشویق و جریمه بتواند ضمانت کامل اجرایی را ایجاد کند.

آن‌طور که ایمان فرهمندی تأکید کرد، آمار تصادفات گاهی براساس عوامل اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی هم تغییرپذیر است. او افزود: مراکز تجمع معتادان متجاهر همچون بخش شرقی کمربند مشهد یا میدان امام‌حسین (ع) هم بیشتر به‌عنوان نقاط کانونی بروز تصادفات شناخته می‌شوند. این‌ها ازجمله عوامل غیرترافیکی هستند که در حوزه حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارند و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

فرهمندی گفت: شورای اسلامی شهر به‌تازگی شهرداری را مکلف کرده است تا در موضوع پوشش گیاهی حاشیه بزرگراه‌ها نیز بازنگری کند. زیرا امروزه در برخی نقاط از بزرگراه کمربندی مشهد، فضای سبز کار شده است که باعث می‌شود تا نه رانندگان بتوانند به‌درستی عابران پیاده را تشخیص دهند و نه بار ترافیکی برای عابران قابل‌مشاهده باشد. همین موضوع هم در برخی نقاط زمینه‌ساز بروز تصادفات ناگوار خودرو با عابر شده است و باید این مسئله به‌سرعت اصلاح شود.

فوت ۲۴۵ شهروند در تصادفات پارسال

«طبق قانون ششم توسعه کشور، شاخص تلفات به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه باید تا ۳۱ درصد کاهش پیدا کند که در این هدف‌گذاری با توجه به افزایش چشمگیر تعداد خودرو‌ها در کشور از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۸۴ به یک‌میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱، تاکنون ۲۶.۸ درصد از آمار تلفات تصادفات کاهش یافته است.»

این جملات بخشی از سخنان رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد در این نشست بود. بهنام جبینی بر آمار تصادفات منجر به فوت در مشهد نیز مروری داشت و گفت: پارسال به‌طور کلی ۲۴۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت کرده‌اند که در این میان ۵۲ درصد عابران پیاده، ۲۶ درصد راکبان موتورسیکلت و ۱۶ درصد از رانندگان خودرو‌های سواری را شامل می‌شود.

به گفته او، بیشتر آن‌هایی که در تصادفات مقصر شناخته می‌شوند، مدرک تحصیلی سیکل و دیپلم داشته‌اند که نشان می‌دهد هرچه میزان تحصیلات در بین شهروندان افزایش پیدا کند، آگاهی آن‌ها از قوانین و شناخت حق تقدم افزایش می‌یابد و درنتیجه شاهد کاهش جرائم رانندگی هستیم. جبینی ادامه داد: ۳۳ هزار نفر هم در سال گذشته بر اثر تصادفات مصدوم شده‌اند که این عدد با وجود کاهش در سال‌های گذشته، همچنان بسیار زیاد است و پذیرفتنی نیست.

رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد تأکید کرد که اجرای کلان‎پروژه حق تقدم یکی از سرفصل‌های برنامه جامعی بود که مدیریت‌شهری در مشهدالرضا (ع) اجرا کرد تا به‌موازات اصلاح پوشش گیاهی آیلند‌های میانی برای ایجاد دید کافی عابران پیاده و رانندگان، اصلاح چالش‌های ترافیکی برخی تقاطع‌ها و دوربرگردان‌های خطرساز معابر، ایمنی تردد در شهر برای شهروندان بیش از پیش تأمین شود.

او افزود: حدوددویست کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در شهر وجود دارد که این معابر هم نیازمند ایمن‌‎سازی هستند. به‌طور کلی از سال ۱۳۹۸ که این طرح آغاز شد، تا امروز زمینه ایمن‌سازی ۱۸۳ کیلومتر فراهم شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.