به گزارش شهرآرانیوز، مردم مداری و مشارکت دادن مردم به طور مستقیم برای ایفای نقش در اجرای پروژههایی که در منطقه و محلات زندگی شان است، از تأکیدات شورای ششم بوده است و حتی در شعارهای زمان انتخابات نیز جذب حداکثری مشارکت مردمی را وعده داده بودند. با ایمان فرهمندی که نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد است، درباره همین مبحث و دیگراقداماتی که شورای ششم از آن به عنوان نقاط طلایی کارنامه اش صحبت به میان میآورد، گفتگو کرده ایم. آنچه در ادامه میآید، پاسخهای فرهمندی به پرسشهای ما از عملکرد شورای ششم در ۲.۵ سال گذشته است.
بخشی از موانع مربوط به سطح مدیریتی در مدیریت شهر بود. برای شهردار مسئله قضایی پیش آمد و مجبور شدیم شهردار دیگری انتخاب کنیم. متأسفانه همین موضوع زمانی را که زمان طلایی مدیریت شهری بود، از ما گرفت. به همین دلیل در سال دوم زمان زیادی از ما گرفته شد و عقب افتادیم.
بخشی از مسائلی که برای شورا در ابتدای این دوره آسیب ایجاد کرد، این بود که از قبل سیاست گذاری مناسبی برای مدیریت شهری وجود نداشت. مجبور شدیم از صفر شروع کنیم و با رویکردی که از ابتدا داشتیم، سیاست گذاری کردیم و آنها را به سطح اجرا رساندیم. این کار هم زمانی را از شورا گرفت و موجب شد کمی دیرتر کارهای عملیاتی و اجرایی را شروع کنیم. بدهیهایی که از دوره قبل باقی مانده بود، تا حدودی ما را درگیر کرد و ساختار حوزه مطالعات شهرداری آمادگی نداشت که به سرعت خود را همراه کند.
قانون درآمد پایدار که در اوایل این دوره ابلاغ شد، نظامات مالی شهرداری را به طور کامل به هم ریخت. این قانون هرچه مصوبه از قبل برای تکمیل بحثهای مربوط به مدیریت شهری داشتیم، ابطال کرد و از دسترسمان خارج شد؛ بنابراین مجبور شدیم ساختار جدیدی برای تکمیل قانون ابلاغ شده ایجاد کنیم و هنوز هم درگیر هستیم. این کار وقت زیادی از ما گرفت و موجب شد بخش زیادی از درآمدهای ما که در حوزه شهرسازی محقق میشد، مختل شود.
طرحهای تفصیلی به این موضوع کمک کرد و باید کار را در چارچوب این طرحها پیش میبردیم. این کار زمان یک سالهای را از ما گرفت و هنوز هم صددرصد فعال نشده، اما کار در حال پیش رفتن است. در همه این دوسالی که با بودجه سروکار داشتیم و بودجه شهر را محقق کردیم، بیش از صددرصد منابعی که پیش بینی شده بود، محقق شد، اما به هرحال منابعی که به خصوص در حوزه شهری مانند پروانه ها، پایان کار و... پیش بینی کرده بودیم، با قانون درآمد پایدار و با طرحهای تفصیلی جدید مختل شد.
یکی دیگر از موانعی که داشتیم، تأمین منابع جدید و پایدار درآمدی برای شهر بود که باوجود تلاشهای زیاد، هنوز نتوانسته ایم به پایداری در این حوزه برسیم. درواقع نتوانستیم منابع شهرداری را به صورت پایدار از حوزه ساخت وساز جدا کنیم و به سمت حوزههای دیگر ببریم.
در نگاه اولیه که به مدیریت شهری داشتیم، مشهد را جهان شهر برکت و کرامت تصویر کردیم. تلاش کردیم مشهد را به عنوان شهر زیارت در همین مسیر حرکت بدهیم و نگاه جهان شهری این شهر به عنوان شهر محوری در سطح منطقه و جهان یکی از محورهای اصلی ما بود. برای اینکه این حوزه را بتوانیم فعال کنیم و در این حوزه اثرگذاری داشته باشیم، چند اقدام مهم را پیش گرفتیم که یکی از آنها سیاست و ابزار خواهرخواندگی با شهرهای مهمی است که در حوزه تمدنی و فرهنگی ما تعریف میشوند و تلاش کردیم زمینه ارتباطات بین المللی را فراهم کنیم. مصوبهای داشتیم که با شهر کربلا خواهرخوانده شویم.
همچنین با برخی کشورهای آسیای میانه پیگیری شده است که این اتفاق بیفتد. مصوبات مهم دیگری نیز در خصوص پادگان مشهد و وضعیت اراضی آن داشتیم که از اقدامات مهم شوراست.
بعضی کاربریهای بزرگ دیگری در شهر مانند زندان وجود دارد که محدودیت ایجاد کرده اند. به تازگی جلساتی با دستگاه قضا برای انتقال زندان داشتیم و اگر بتوانیم به جمع بندی برسانیم، این فضا نیز در اختیار شهر قرار خواهد گرفت. اکنون این مسئله در کش وقوس است و هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است.
امیدواریم تا پایان این دوره دست کم به توافقات اولیه برسیم و بتوانیم تفاهم نامه یا قرارداد مربوط را امضا کنیم. البته هر زمانی که تفاهم نامه امضا شود، باید زندان دیگری ساخته شود تا بتوان آن را منتقل کرد. مجموعه دستگاه قضایی و سازمان زندانها ساخت زندان جدید را در خارج از شهر آغاز کرده و در حال پیشبرد کار است، اما انتقال زندان منوط به تکمیل آن پروژه و آماده سازی مقدمات آن است که ظرفیت کافی برای انتقال داشته باشد. تلاش بر این است که زیرساخت حقوقی، قانونی و توافقات مدیریتی آن را در این دوره به نتیجه برسانیم.
یکی از رویکردهای دیگری که در حوزه مدیریت شهری به آن توجه داشتیم، رویکرد فرهنگی و اجتماعی بوده است و تلاش کردیم شاخصهای فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری را ارتقا دهیم. برای اینکه ارتباط مدیریت شهری با مردم را ارتقا دهیم و فضای عمومی شهر را بهبود ببخشیم، در حوزه فرهنگی کارهای بزرگی انجام و باشگاههای مخاطب محوری ایجاد شد.
در حوزه اجتماعی نیز چند مسئله جدی مانند تکدیگری، معتادان متجاهر و آسیبهای اجتماعی دیگر مانند طلاق در مشهد داشتیم. نه به صراحت، اما تلویحی میتوانیم بگوییم که در همه این حوزهها شهرداری مسئولیت دارد، اما در حوزه تکدیگری به صراحت در قانون برای شهرداریها مسئولیت تعیین شده که بین شهرداری و نهادهای دیگر مشترک است.
مشهد شهر زیارتی است و هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اجتماعی به این شهر توجه کرده ایم. دستگاه قضایی و دیگردستگاهها همکاری خوبی داشته اند و قرار بر این شده است که کمیته ویژهای تشکیل شود.