سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، در بخشی از نشست خبری مجازی که روز گذشته به صورت لایو در صفحه اینستاگرامش با اصحاب رسانه داشت با ابراز خرسندی از رونق پیدا کردن کسبوکارهای اینترنتی به مردم متذکر شد تا خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاههای معتبر انجام دهند و پرداخت خود را به بعد از تحویل کالا موکول کنند. رایگانی همچنین اعلام کرد به یکی از کاربران پس بعد از گذشت ۱۴ روز از ثبت سفارش و پرداخت وجه در یک فروشگاه اینترنتی معتبر اعلام شده است که کالا را موجود ندارند، درحالیکه در لحظه ثبت سفارش کالا موجود بوده است.
رصد و درخواست خرید از فروشگاههای اینترنتی در ایام قرنطیه گواه افزایش مراجعه مردم به این دست فروشگاهها برای تأمین اقلام مورد نیاز خود بود و موجب رونق کسبوکارهای آنلاین شد، اما برخی کسبوکارها به دلیل بالا بودن حجم سفارشها نتوانستند به خوبی به کاربران خود سرویس دهند و برند آنها آسیب دید. حتی فروشگاه معتبری همچون دیجیکالا اعلام کرد برای حفظ سلامت کارکنانش تعداد آنها را در حوزه آمادهسازی و توزیع کاهش داده است و همین موجب تأخیر در ارسال سفارشها شد و ناراحتی برخی کاربران را به همراه داشت.
از سوی دیگر اقبال به کسبوکارهای آنلاین نباید موجب شود مردم هنگام سفارش از این فروشگاهها به نکات امنیتی خرید آنلاین کمتوجهی کنند. ارزیابی یک فروشگاه اینترنتی از لحاظ اصالت و توجه به دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی یکی از مهمترین اصول خرید آنلاین است. فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیکی براساس استانداردهایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت این نماد را دریافت کردهاند و از قوانین مشخصی پیروی میکنند که یکی از آنها امکان مرجوع کردن کالاهای خریداری شده است. نکتهای که سخنگوی سازمان تعزیرات به آن اشاره و اعلام کرد شرکت توزیع، تولید و تأمینکننده موظف به مرجوع کردن کالاهایی است که برای شما میفرستد و موظف است که کالا را با هزینه خود پس بگیرد. البته راهکار یاسر رایگانی برای پرداخت وجه بعد از رؤیت کالا را نباید یک راهکار اصلی در نظر گرفت، زیرا خیلی از کسبوکارهای آنلاین به دلیل کمبود بودجه توانایی تهیه یا تولید کالا را تا قبل از دریافت مبلغ آن ندارند و اگر مشتری بخواهد تمام هزینه را بعد از تحویل سفارشش پرداخت کند، اینگونه کسبو کارها با مشکل ادامه حیات مواجه میشوند.
اما سر دیگر ماجرای خریدهای اینترنتی به خود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و حتی سازمان تعزیرات برمیگردد و باید دید با افزایش فروشگاههای آنلاین و خریدهای اینترنتی در پساکرونا تا چه حد نظارت واقعی بر این فروشگاهها صورت میگیرد و به چه میزان این مراجع پاسخگوی شکایتهای مردمی از فروشگاه اینترنتی هستند. فعالان عرصه تجارت الکترونیکی فرصت بزرگی برای نشاندادن خود در میان مردم دارند و میتوانند با رعایت اصول حرفهای تجارت الکترونیک و کسب اعتماد مشتریان به خوبی از فرصت مراجعه مردم در ایام قرنطینه برای تثبیت خود و پیشروی از رقبای سنتی استفاده کنند.