صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چه تعداد از واحدهای مسکن ملی به سرانجام رسید؟

  • کد خبر: ۲۵۱۶۸۳
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
عملکرد طرح نهضت ملی مسکن در خصوص مجموع واحد‌های مسکونی شروع شده، در دست ساخت و تکمیل شده به تعداد ۲ میلیون و ۶۸۷‌هزار و ۴۵۰ واحد است.

به گزارش شهرآرانیوز، عیار طرح مسکن ملی یا همان مسکن دولتی را باید با خط کش «تعداد واحد‌های مسکونی در حال ساخت روی زمین ۹۹ ساله»‌سنجید. از زمان طرح مسکن مهر تاکنون، دولت‌ها هنگام ارائه کارنامه آماری از میزان پیشرفت پروژه‌هایی که با این نام یا نام‌های دیگر در قالب مسکن‌سازی دولتی اجرا شده بود، از «ساخت‌وساز‌هایی که روی زمین‌هایی غیر از زمین دولتی» انجام می‌شود نیز به عنوان بخشی از «عملکرد خودشان» استفاده کردند. مثلا در مسکن مهر، ساخت‌وساز‌ها روی زمین شخصی در کارنامه دولت آمد. استدلال دولتی‌ها در این مدل آماردهی از طرح دولتی مسکن‌سازی این است که، چون تسهیلات و حمایت‌های دولتی از ساخت‌وساز‌های غیردولتی می‌شود، آنها هم جزو عملکرد دولت هستند.

در مسکن ملی نیز بخشی از تسهیلات و حمایت‌ها به نهاد‌هایی که خودشان زمین خام در داخل شهر‌ها و حتی شهر تهران داشتند، ارائه شده و آمار ساخت‌وساز‌های آنها جزو عملکرد آمده است. اما آنچه اصل طرح را بازگو می‌کند، تعداد واحد‌های مسکونی روی زمین ۹۹ ساله است. دولت روز گذشته گزارشی درباره مسکن ملی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، عملکرد طرح نهضت ملی مسکن در خصوص مجموع واحد‌های مسکونی شروع شده، در دست ساخت و تکمیل شده به تعداد ۲ میلیون و ۶۸۷‌هزار و ۴۵۰ واحد است. تفکیک واحد‌های در حال ساخت نهضت ملی مسکن شامل واگذاری انفرادی و گروهی زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله در شهر‌ها به تعداد ۳۴۰‌هزار و ۴۶۵ واحد، واگذاری انفرادی زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله در روستا‌ها به تعداد ۸۵‌هزار واحد، واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت در شهر‌ها به تعداد ۷۴‌هزار و ۶۵۸ واحد، واحد‌های حمایتی تعریف شده موثر به صورت انبوه سازی روی اراضی دولتی با اجاره ۹۹ ساله در شهر‌ها به تعداد ۷۲۰‌هزار و ۳۳۸ واحد، تامین مسکن ملی و سازمانی نیرو‌های مسلح به تعداد ۲۵۴‌هزار و ۱۴۶ واحد، نوسازی بافت فرسوده شهری به تعداد ۳۰۰‌هزار واحد، پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی دارای زمین (خودمالکان) به تعداد ۲۰۶‌هزار و ۲۳۵ واحد، پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به تعداد ۵۷۴‌هزار و ۱۹۲ واحد و تکمیل واحد‌های باقیمانده مسکن مهر به تعداد ۱۳۲‌هزار و ۴۱۶ واحد است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.