صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد در سال آبی که گذشت (یکم مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۵۲۰۵۵
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: شرایط بارندگی مشهد در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شرایط خاصی بود و نمی‌توان عنوان کرد که در سال گذشته و بر اساس یک برهه زمان که بارندگی خوبی صورت گرفته، شرایط خوب و مطلوب بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مشهد با ۳۰۰ میلی‌متر و ۲۲ درصد افزایش بارش، سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را به پایان رساند. در حالی که سال آبی قبل فقط ۹۲ میلی‌متر بارش ثبت کرد. دوره آماری بارش متوسط و نرمال مشهد سالیانه ۲۴۵ میلی‌متر است.

قوچان با ۲۸۵ میلی‌متر و سرخس با ۲۶۹ میلی‌متر در رتبه‌های دوم و سوم پربارش‌ترین شهرهای استان خراسان‌رضوی قرار گرفتند.

بجستان با ۶۵ میلی‌متر و گناباد با ۸۰ میلی‌متر خشک‌ترین شهرهای سال آبی در استان بودند. میانگین بارش استان ۱۸۴ میلی‌متر ثبت شد که ۶ درصد کاهش بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت را نشان می‌دهد.

حسین اسماعیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در این باره تصریح کرد: در سال آبی گذشته، به لحاظ آماری در اردیبهشت‌ماه و خردادماه ایام پربارشی داشتیم؛ این در حالی است که در نیمه اول سال آبی که گذشت، وضعیت بارندگی استان و مشهد وضعیت خوبی نداشت، به‌طوری‌که ۴۵ درصد کاهش بارندگی هم داشتیم.

مدیر آبفای مشهد افزود: حتی در فروردین‌ماه هم بارندگی قابل‌قبولی نداشتیم. منتها در اردیبهشت‌ماه و خردادماه بارندگی‌های خوبی داشتیم که توانست عقب‌افتادگی در کاهش میزان بارندگی‌ها را پوشش دهد و از دوره متوسط بلندمدت که ۲۴۰ میلی‌متر است در سال آبی که گذشت در مشهد شاهد ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی بودیم.

وی افزود: اما باید به این موضوع توجه داشت که این بارندگی‌ها در نیمه دوم سال و به ویژه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بود و نوع بارندگی‌ها در این ایام، عمدتاً از جنس بارندگی‌ها با شدت بالا و زمان کم بوده و به صورت منطقه‌ای و محدود است و با توجه به اینکه ایستگاه‌های هواشناسی و باران‌سنجی ما از نظر تعدد کم است، ممکن است در منطقه‌ای مثل فرودگاه، میزان بارندگی خوبی بوده و در یک نقطه دیگر، متغیر باشد.

به گفته اسماعیلیان، همچنین نوع بارندگی‌ها به شکلی بوده است که آورده‌ای برای سد‌ها نداشته و در بیشتر سد‌های اطراف مشهد، متوسط ذخیره آب در حد ۱۵ درصد بوده است.

وی عنوان کرد: شرایط بارندگی مشهد در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شرایط خاصی بود و نمی‌توان عنوان کرد که در سال گذشته و بر اساس یک برهه زمان که بارندگی خوبی صورت گرفته، شرایط خوب و مطلوب بوده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.