صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چگونه موز خشک کنیم که سیاه نشود؟

  • کد خبر: ۲۶۰۰۰۹
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
چیپس میوه یا میوه خشک یکی از پرطرفدارترین و سالم‌ترین انواع خشکبار بسیار خوشمزه محسوب می‌شود.

گزارش آگهی

چیپس میوه از جمله محصولاتی است که روز به روز طرفداران آن بیشتر شده و همین مسئله باعث می‌شود که بتوان آن را در بیشتر فروشگاه‌ها مشاهده کرد‌. به وضوح می‌توان گفت میل کردن این دسته از تنقلات بسیار مفیدتر و سالم‌تر از تنقلات ناسالمی مثل چیپس و پفک است.

شما می‌توانید اکثر میوه‌های فصلی را با استفاده از روش‌های مختلف خشک کرده و مصرف کنید. یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌هایی که می‌توان با استفاده از آنها میوه خشک تهیه کرد، موز است. خشک کردن موز روش‌های مختلفی دارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید موز را به گونه‌ای خشک کنید که سیاه نشود. در ادامه این مقاله به بررسی انواع روش های خشک کردن موز(چیپس موز) بدون سیاه شدن به طور کامل می‌پردازیم.

روش های خشک کردن موز بدون سیاه شدن

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف به خشک کردن موز در منزل بپردازید. برای خشک کردن موز باید یک سری از نکات کلی را در نظر داشته باشید. اول از همه باید بدانید که موزهای خیلی نرم برای خشک کردن چندان مناسب نیستند. در نتیجه زمانی که از موزهای خیلی نرم استفاده می‌کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که میوه خشک ما سیاه نشود. در واقع رنگ طبیعی موزهای خیلی نرم و خیلی رسیده به سیاهی می‌زند. با توجه به این مسئله همیشه برای خشک کردن موز به دنبال موزهای سفت البته نه موزهای کال باشید. موزی که انتخاب می‌کنیم باید تا حدی رسیده باشد که نرم نشود.

همچنین معمولا سایر میوه ها نیز در فرآیند غیر اصولی خشک کردن دچار سیاهی می شوند. برای اینکه با طرز تهیه خشک کردن سایر میوه ها بدون سیاه شدن آشنا شوید می توانید مقاله چگونه میوه ها را خشک کنیم که سیاه نشود را مطالعه کنید.

 

علاوه بر این موارد برش زدن موزهای نرم چندان راحت نیست و پس از برش زدن معمولاً این موزها حالت خود را از دست می‌دهند و یک دست نخواهند بود. در این مقاله ما چند روش بسیار راحت و فوق العاده را برای شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید برای خود یا برای راه‌اندازی بیزینس خود از آنها استفاده کنید.

خشک کردن موز در میوه خشک کن

یکی از روش‌های رایج برای خشک کردن موز در منزل استفاده از دستگاه میوه خشک کن است. در واقع تهیه چیپس موز با این دستگاه، یکی از بهترین روش‌ها برای خشک کردن موز و سایر میوه‌ها محسوب می‌شود. شما می‌توانید این دستگاه را با حجم و ابعاد مختلف تهیه کرده و هر مقدار که دوست دارید در منزل، موز خشک کنید. معمولاً این دستگاه‌ها به صورت برقی و گازی به فروش می‌رسند. نحوه کار با این دستگاه به این صورت است که:

·    می‌توانید موزها را به صورت یکسان برش زده و کمی آبلیمو به هر دو طرف موزها بزنید.

·    اسلایس‌های موز را روی سینی در کنار یکدیگر قرار داده و داخل میوه خشک کن قرار دهید. نیاز به تهیه سینی جداگانه نیست و دستگاه‌های میوه خشک کن همگی دارای سینی مخصوص هستند.

·    برای شروع خشک کردن دمای دستگاه را بین ۵۰ الی ۶۱ درجه تنظیم کرده و چند ساعت صبر کنید تا موزها به صورت چیپس در بیایند.

خشک کردن موز یا هر میوه دیگری با استفاده از دستگاه میوه خشک کن یکی از بی‌دردسرترین، راحت‌ترین و همچنین مناسب‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که پس از اتمام کار متوجه خواهید شد که موزها در این دستگاه به هیچ عنوان سیاه نمی‌شوند.

خشک کردن موز در خانه

ما در بخش قبلی خشک کردن موز با استفاده از دستگاه میوه خشک کن را به شما پیشنهاد دادیم. برای استفاده از این روش، قطعاً باید هزینه‌ای برای دستگاه میوه خشک کن پرداخت کنید. مسئله هزینه و قیمت همیشه باعث شده تا راه‌های دیگری پیش روی ما قرار داده شود. در این بخش قصد داریم به خشک کردن موز در خانه بدون نیاز به خرید دستگاه‌های گران قیمت بپردازیم.

قطعاً در منزل خود تجهیزاتی مثل فر، توستر یا ماکروفر را دارید. شما می‌توانید با داشتن فقط یکی از این سه مورد در منزل خود، میوه خشک تهیه کنید. البته اگر هیچ یک از سه مورد را در منزل ندارید، باز هم جای نگرانی نیست؛ ما یک روش ساده‌تر به شما پیشنهاد می‌دهیم. یکی از در دسترس‌ترین و بی‌هزینه‌ترین روش‌های تهیه چیپس موز در خانه، خشک کردن آن در آفتاب است. در ادامه به طور مجزا به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

خشک کردن موز در فر

فر یکی از تجهیزاتی است که معمولاً در هر خانه‌ای می‌توان آن را مشاهده کرد. با توجه به این مسئله می‌توان گفت خشک کردن موز در فر، از جمله روش‌های در دسترس محسوب می‌شود. فرقی ندارد فر شما گازی یا برقی است، می‌توانید در هر دو صورت به تهیه موز خشک بپردازید.

در مورد معایب استفاده از این روش نیز می‌توان به زمان زیاد روشن بودن فر اشاره کرد. با توجه به این مسئله، گاز یا برق شما بیش از حد مصرف خواهد شد. همچنین شما تنها می‌توانید به اندازه فر خود موز خشک داشته باشید و برای خشک کردن با حجم بیشتر، باید صبر کنید تا موزهای دوره اول کاملاً خشک شوند. نحوه استفاده و مراحل تهیه چیپس موز با استفاده از فر به شرح زیر می‌باشد.

·    سینی فر را خارج کرده و شروع به اسلایس کردن موزهای خود کنید. بهتر است تمامی موزها ضخامت یکسانی داشته باشند تا در یک زمان مشخص خشک شوند.

·    قبل از قراردادن موزها، فر را روشن کرده و کمی صبر کنید تا گرم شود.

·    کف سینی فر را با استفاده از کاغذ نسوز یا کاغذ روغنی بپوشانید.

·    موزهای اسلایس شده را بر روی کاغذ روغنی قرار دهید.

·    پس از برش زدن موزها شاهد سیاه شدن آنها خواهید بود. برای جلوگیری از سیاه شدن موزها می‌توانید از مقداری آبلیمو استفاده کنید.

·    پس از آغشته کردن موزها به مقداری آبلیمو، می‌توانید فر را روی دمای ۷۰ الی ۸۰ درجه تنظیم کرده و در نهایت ۲ الی ۴ ساعت صبر کنید تا موزهای شما تبدیل به موز خشک شوند.

·    توجه داشته باشید که زمان و دمای آماده شدن موز خشک، به ضخامت و مقدار موز بستگی دارد‌.

·    پس از اینکه احساس کردید موزها همگی خشک شده و آماده هستند، سینی فر را خارج کرده و صبر کنید تا موزها کمی خنک شوند.

·    پس از خنک شدن موزها، آنها را به یک ظرف نگهدارنده مناسب انتقال داده و میل نمایید.

خشک کردن موز در توستر

استفاده از هر تجهیزاتی مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد. به عنوان مثال از مزایا استفاده از توستر می توان به در دسترس بودن این وسیله و از معایب آن می توان به صرف زمان زیاد و یا فضای محدود این دستگاه اشاره نمود. برای تهیه چیپس موز، مانند روش قبل روی سینی توستر کاغذ روغنی قرار داده، اسلایس‌های موز را روی آن با فاصله بچینید و آن را داخل توستر قرار دهید.

دمای توستر را روی ۱۰۰ درجه تنظیم کرده و ۴ ساعت صبر کنید تا موزها خشک شوند. پس از اتمام ۴ ساعت می‌توانید سینی را از توستر خارج کرده و در محیط آزاد قرار داده تا موزها کامل خشک شوند. پس از اینکه احساس کردید موز خشک شما آماده شده است، می‌توانید آنها را به ظرف‌های نگهدارنده انتقال دهید.

خشک کردن موز در ماکروفر

برای خشک کردن موز در مایکروفر می‌توانید اقداماتی مشابه با خشک کردن در فر و توستر انجام دهید. در واقع به همان صورت باید موزها را اسلایس کرده، سینی مایکروفر را خارج کرده، موزها را روی سینی بچینید و داخل مایکروفر قرار دهید. نازک‌تر بودن برش‌ها باعث می‌شود تا میوه‌ها زودتر خشک شوند.

پس از آماده سازی موزها می‌توانید مایکروفر را در دمای ۷۰ الی ۸۰ درجه تنظیم کرده و حدود ۳ یا ۴ ساعت زمان دهید تا موزها خشک شوند. حتماً پس از خارج کردن موزها اجازه دهید تا کاملاً خنک شوند. پس ازخنک شدن می‌توانید چیپس های موز را داخل ظروف درب دار قرار داده و در یخچال یا محلی دور از نور آفتاب نگه داری کنید.

خشک کردن موز در آفتاب

خشک کردن موز زیر نور آفتاب از جمله روش‌های سنتی و بسیار قدیمی محسوب می‌شود. این روش برخلاف سایر روش‌های اشاره شده هیچ هزینه‌ای ندارد. تنها عیبی که برای خشک کردن موز در نور آفتاب می‌توان مطرح کرد، زمانبر بودن آن است. با توجه به این مسئله اگر عجله‌ای ندارید، می‌توانید از این روش به راحتی استفاده کنید.

 

برای خشک کردن موز در آفتاب، ابتدا موزها را برش داده و در یک سینی قرار دهید. در این روش به احتمال زیاد موزهای شما سیاه خواهد شد؛ پس برای جلوگیری از آن باید اقداماتی انجام دهید. استفاده از آبلیمو بهترین روش برای جلوگیری از سیاه شدن موزها پس از خشک شدن است.

نکات لازم برای تهیه چیپس موز بدون سیاه شدن

برای تهیه موز خشک یا چیپس موز رعایت یکسری نکات برای جلوگیری از سیاه شدن آنها الزامی است.

·    همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، موزهای خیلی نرم برای خشک کردن مناسب نیستند؛ زیرا رنگ این میوه‌ها به سیاهی می‌زند و همچنین برش‌های آنها به درستی انجام نمی‌شود.

·    برای جلوگیری از سیاه شدن موزها می‌توانید به آنها مقداری آبلیمو با استفاده از اسپری یا براش آشپزخانه اضافه نمایید.

·    همچنین می‌توانید با استفاده از ترکیب عسل، شکر و سه لیوان آب و آغشته کردن آن به موزها با استفاده از یک براش آشپزخانه از سیاه شدن میوه ها جلوگیری نمایید.

·    اگر هر یک از وسایل ذکر شده در این مطلب را در منزل خود دارید و نگران هزینه‌های برق یا گاز نیستید، توصیه می‌کنیم روش‌های سریع‌تر را در اولویت خود قرار دهید تا هرچه سریع‌تر به یک موز خشک با کیفیت برسید.

چیپس میوه یا میوه خشک جزو پرطرفدارترین تنقلات و خشکبار است؛ اما به علت قیمت بالایی که دارد، مورد توجه بعضی از افراد قرار نمی‌گیرد. با این وجود جای نگرانی نیست، چون شما می‌توانید این تنقلات خوشمزه را در منزل خود به صورت خانگی تهیه کنید؛ که سالم‌تر و بهداشتی‌تر نیز هستند.

برای تهیه موز خشک بدون سیاه شدن، ما در این مطلب به دو روش کلی استفاده از دستگاه‌ میوه خشک کن و تهیه آنها در منزل و بدون نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت اشاره کردیم. استفاده از هریک از این روش‌ها طبیعتاً مزایا و معایب خاص خود را داشته که با توجه به شرایط‌‌تان می‌توانید مناسب‌ترین روش برای تهیه چیپس موز را انتخاب نمایید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.