صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اگر آیفون ۱۴ خود را نگه داشته‌اید و نمی‌دانید که آیا پیشرفت‌های معنی داری وجود دارد که هزینه‌های زیاد خرید نسخه جدید را تضمین کند، در اینجا یک مقایسه دقیق برای تصمیم‌گیری بهتر فراهم کرده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، تلفن‌های هوشمند اپل وارد عصر جدیدی شده‌اند که در آن نرم‌افزار آنها به اندازه سخت‌افزارشان با نوآوری همراه بوده است. در واقع، اگر به بزرگی تغییراتی که سیستم عامل iOS ۱۸ با هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) در راس آن به ارمغان می‌آورد نگاه کنیم، پیشرفت‌های سخت افزاری در مقایسه با آن کمرنگ می‌شوند. آیفون ۱۶ پرو (Apple iPhone ۱۶ Pro) در خط مقدم این نوآوری قرار دارد که تا حد زیادی به لطف گنجاندن هوش مصنوعی جدید اپل در آن است. با این وجود آیا نگه داشتن آیفون‌های قدیمی‌تر فایده‌ای دارد یا وقت تعویض آن فرا رسیده است. این سوالی است که می‌خواهیم به آن پاسخ بدهیم.



آیفون ۱۴ پرو کانون توجه اکثر خریدارانی است که با معضل «نگه داشتن یا تعویض» روبه‌رو هستند. آیفون ۱۴ پرو که باقیمانده از دوران پورت لایتنینگ است، همچنان توانایی خود را به عنوان یک گزینه قابل اعتماد با دوربینی فوق‌العاده به اثبات می‌رساند. اما نوع تغییرات جامع در ابعاد صفحه نمایش، سیلیکون، شارژ و نرم افزار معرفی شده توسط آیفون ۱۶ پرو نیز آن را به گزینه‌ای برای ارتقاء تبدیل کرده است.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، اگر آیفون ۱۴ خود را نگه داشته‌اید و نمی‌دانید که آیا پیشرفت‌های معنی داری وجود دارد که هزینه‌های زیاد خرید نسخه جدید را تضمین کند، در اینجا یک مقایسه دقیق برای تصمیم‌گیری بهتر فراهم کرده‌ایم.

آیفون ۱۶ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: طراحی و صفحه نمایش

در این بخش موارد زیادی در مورد اصلاحات اساسی وجود ندارد، زیرا زیبایی شناسی آنها یکسان است. با این حال، چند اصلاح وجود دارد که تنها زمانی می‌توان آن را احساس کرد که دو دستگاه را در کنار هم نگه داشته باشید. آیفون ۱۶ پرو کمی بلندتر و قطورتر از آیفون ۱۴ پرو است و همچنین سبک‌تر از آن است. این اختلاف وزن عمدتا به متریال انتخابی در ساخت آنها مربوط می‌شود. آخرین پرچمدار اپل به تیتانیوم متکی است که سبک‌تر، انعطاف‌پذیرتر و مجهزتر برای کنترل و دفع گرما است. از طرف دیگر، آیفون ۱۴ پرو دارای قاب فولادی ضد زنگ است که با یک پوسته شیشه‌ای مات پوشیده شده است.

تفاوت مهم دیگر مربوط به لبه‌های آنهاست. کناره‌های آیفون ۱۴ پرو کاملا تیز بودند. لبه‌های آیفون ۱۶ پرو انحنای بیشتری دارد که باعث می‌شود در دست راحت‌تر باشد.

اپل همچنین حاشیه‌های گوشی را باریک کرده است تا نمایشگر بزرگتری روی گوشی داشته باشد. با آیفون ۱۶ پرو، شما همچنین پورت شارژ  USB-C با خروجی ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را دریافت می‌کنید، و پورت لایتنینگ آیفون ۱۴ پرو حذف شده است. به طور خلاصه، پهنای باند انتقال داده سریعتر و رهایی از نیاز به دانگل از مزایای آن است.

میزان حفاظت از نفوذ آب در هر دو گوشی در سطح IP ۶۸ یکسان است، اما گزینه‌های رنگی آنها متفاوت است. آیفون ۱۶ پرو ظاهر جدیدی از تیتانیوم صحرایی ارائه می‌کند که تا حدودی از تزئینات طلایی آیفون ۱۶ پرو الهام گرفته شده است، اما رنگ بنفش عمیق Deep Purple  در بین گزینه‌ها وجود ندارد. سایر رنگ‌های آخرین تلفن هوشمند اپل شامل نقره‌ای، سفید و مشکی است.

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی، همانطور که در بالا ذکر شد، صفحه نمایش است. آیفون ۱۶ پرو دارای پنل ۶.۳ اینچی است که نسبت به صفحه نمایش ۶.۱ اینچی OLED آیفون ۱۴ پرو بزرگ‌تر است. بقیه ویژگی‌ها، مانند تراکم پیکسل، اوج نرخ تازه‌سازی و خروجی روشنایی یکسان باقی می‌مانند. اپل می‌گوید آخرین نسخه از سرامیک شیلد در آیفون ۱۶ پرو دو برابر قوی‌تر است، در حالی که روشنایی پنل OLED می‌تواند تا یک نیت کاهش یابد، که از نظر فنی خبر بسیار خوبی از لنز بهره‌وری انرژی است.

یکی دیگر از تغییرات مهم، معرفی دو دکمه اضافی در آیفون ۱۶ پرو است که جایگزین دکمه قطع صدا در آیفون ۱۴ پرو می‌شوند. دکمه اکشن در حال حاضر مورد توجه افرادی قرار گرفته است که به دنبال اجرای وظایف یا حتی میانبر‌ها با فشار دادن یک دکمه بودند.

امسال همچنین شاهد دکمه کنترل دوربین بودیم که یک دکمه فیزیکی است. این یک شاتر دوربین است، اما می‌تواند کار‌های بیشتری انجام دهد. با استفاده از آن می‌توان تنظیماتی مانند ISO یا سطح زوم را در کنار سایر کنترل‌های دوربین انجام داد.

آیفون ۱۶ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: دوربین

برای کاربرانی که به دنبال فیلمبرداری و کار حرفه‌ای هستند، جدیدترین نسخه اپل موارد زیادی را ارائه می‌دهد. هر دو گوشی به یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین زوم ۱۲ مگاپیکسلی متکی هستند، اما آیفون ۱۶ پرو با ارتقاء لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی به حسگر ۴۸ مگاپیکسلی، همه چیز را ارتقا داده است.

یکی دیگر از ارتقا‌های مهم، طراحی ذاتی است. آیفون ۱۴ پرو با استفاده از سیستم تونل لنز برای زوم، برد اپتیکال ۳ برابری دارد. آیفون ۱۶ پرو به لطف معماری لنز تترا منشوری که اولین بار در آیفون ۱۵ پرو مکس دیده شد، به محدوده زوم اپتیکال ۵ برابری می‌رسد.

در بخش تصویربرداری، آیفون ۱۶ پرو ضبط کامل ماکرو ۴۸ مگاپیکسلی را امکان‌پذیر می‌کند و همچنین می‌تواند تصاویر فضایی مناسبی برای مشاهده در هدست اپل ویژن پرو بگیرد. همچنین سبک‌های جدید عکاسی وجود دارد. اگرچه این موارد جذاب به نظر می‌رسد، اما جنبه فیلم‌برداری از چیز‌هایی است که در آن آیفون ۱۶ پرو در لیگی کاملا متفاوت رقابت می‌کند.

برای شروع، دوربین پشتی آن اکنون می‌تواند ویدیو‌های ۴ K Dolby Vision را با سرعت ۱۰۰ فریم در ثانیه و ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند و نتایج باورنکردنی به نظر می‌رسند. البته برای کاربرانی که دوست دارند کنترل بیشتری روی ویرایش ویدیوی خود داشته باشند.

اپل همچنین آیفون ۱۶ پرو را به چهار میکروفون با کیفیت استودیویی مجهز کرده است که نقش بسیار مهمی دارند. اپل ادعا می‌کند که آنها صدا‌های واقعی بیشتری را ارائه می‌دهند. ترفند مورد بحث ترکیب صدا است. اساسا، هنگامی که یک ویدیو می‌گیرید، می‌توانید بین تنظیمات صوتی جهت‌دار مانند درون قاب، استودیو و سینمایی انتخاب کنید. این تنظیمات از پیش تعیین شده به کاربران اجازه می‌دهد تا روی منابع صوتی خاصی در ویدیوی خود تمرکز کنند. نمونه‌های گرفته شده توسط کاربران نشان می‌دهد که قابلیت واقعا خوب کار می‌کند.

آیفون ۱۶ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: عملکرد و نرم افزار

بزرگ‌ترین تغییر بین آیفون ۱۴ پرو و ​​همتای سری ۱۶ آن، پردازنده آن است که نه تنها بر اساس ویژگی‌های سخت‌افزاری متمایز است، بلکه در‌ها را برای تجربه نرم‌افزاری کاملا جدیدی به لطف هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) باز می‌کند.

اکنون، بسته به میزان هیجانی که در مورد هوش مصنوعی دارید، ممکن است تصمیم متفاوتی برای ارتقا داشته باشی. A ۱۶ Bionic در آیفون ۱۴ پرو مبتنی بر فرآیند ۴ نانومتری TSMC است و از یک CPU شش هسته‌ای و یک موتور گرافیکی ۵ هسته‌ای استفاده می‌کند. پردازنده A ۱۸ Pro آیفون ۱۶ پرو که بر روی گره ۳ نانومتری جدیدتر ساخته شده است، دارای شش هسته گرافیکی است.

افزایش قدرت پردازش ۳۰ درصد است، در حالی که عملکرد GPU این بار ۴۰ درصد بهبود یافته است. حتی در مقایسه با A ۱۷ Pro قدرتمند در آیفون ۱۵ پرو، اپل از افزایش دو برابری عملکرد سخت افزاری در بازی‌ها خبر می‌دهد.

در چنین شرایطی اگر دو آیفون به‌روزرسانی سیستم عامل iOS ۱۸ را دریافت کنند، تجربه کاملا متفاوت خواهد بود. بزرگ‌ترین ارتقا، تعاملات سیری است که نه تنها بسیار طبیعی‌تر هستند، بلکه عمیق‌تر در برنامه‌ها برای یکپارچه‌سازی برای انجام کار ادغام می‌شود. حتی می‌توان ویرایش محتوای چند رسانه‌ای را با استفاده از دستورات صوتی انجام داد.

این بدان معناست که سیری نه تنها می‌تواند کار‌ها را در برنامه‌های مختلف اعم از داخلی و شخص ثالث به طور مؤثرتری انجام دهد، بلکه می‌تواند جزئیات ذخیره‌شده توسط این برنامه‌ها را نیز بررسی کند و بر این اساس به سؤالات کاربر پاسخ دهد. علاوه بر این، زمانی که نتواند پرس و جو‌های خاصی را مدیریت کند، آنها وارد چت جی‌پی‌تی می‌کند.

ارتقای جالب دیگر Screen Awareness است که به دستیار هوش مصنوعی اجازه می‌دهد نگاهی به محتوای روی صفحه بیاندازد و به سؤالات متنی پاسخ دهد.

هوش مصنوعی اپل واقعا تفاوت بزرگی در اینجا ایجاد می‌کند، اما لازم به یادآوری است که این هوش مصنوعی هنوز حتی در سیستم عامل iOS ۱۸ در دسترس نیست؛ و با iOS ۱۸.۱ راه اندازی می‌شود.

آیفون ۱۶ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: باتری و شارژ

یکی از قابل توجه‌ترین ارتقاء‌های ارائه شده توسط آیفون ۱۶ پرو، شارژ سریع‌تر است. ادعا می‌شود که آیفون ۱۶ پرو با یک بار شارژ تا ۲۷ ساعت پخش ویدئو دوام می‌آورد، در حالی که آیفون ۱۴ پرو تنها می‌تواند ۲۳ ساعت را مدیریت کند.

طبق داده‌های نظارتی، آیفون ۱۶ پرو از نظر فنی می‌تواند به سرعت شارژ سیمی ۴۵ وات برسد که به طور چشمگیری سریع‌تر از آیفون ۱۴ پرو است. علاوه بر این، سرعت شارژ بی‌سیم Qi به ۱۵ وات رسیده است که در آیفون ۱۵ پرو ۷.۵ وات بوده است.

آیفون ۱۶ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: قیمت

اپل آیفون ۱۶ پرو اکنون برای فروش عرضه شده است. مدل پایه این گوشی ۹۹۹ دلار بوده و نسخه دارای فضای ذخیره سازی بیشتر هزینه بیشتری دارد و تا گزینه یک ترابایتی افزایش می‌یابد. اپل آیفون ۱۴ پرو نیز مشابه است، با گزینه‌های ذخیره سازی یکسان و قیمت اولیه ۹۹۹ دلار ارائه می‌شود.

با این حال، با توجه به سن بالاتر آیفون ۱۴ پرو، احتمالا آیفون ۱۴ پرو را با قیمتی بسیار پایین‌تر از پرچمدار جدیدتر پیدا خواهید کرد.

آیفون ۱۶ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: آیا باید گوشی خود را به این نسخه جدید ارتقا دهید؟

همانطور که در بالا ذکر شد، آیفون ۱۶ پرو اپل با نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری همراه است. اما این همچنان این سوال مطرح می‌شود که آیا آیفون ۱۴ پرو که تنها دو سال از عمر آن می‌گذرد، نیاز به تعویض دارد؟

پاسخ به این بستگی دارد که چقدر از مزایای انحصاری آیفون ۱۶ پرو بهره می‌برید.

بزرگترین تمایز، هوش مصنوعی اپل است. علاوه بر آن آیفون هنوز یکی از بهترین سیستم‌های دوربین در میان گوشی‌های هوشمند را دارد و این مورد به همان اندازه که در آیفون ۱۶ پرو دیده می‌شود در مورد آیفون ۱۴ پرو نیز صدق می‌کند. آیا آیفون جدیدتر بهتر است؟ بله. آیا این شکاف به اندازه کافی بزرگ است که احساس کنید باید تلفن قدیمی خود را تعویض کنید؟ احتمالش کم است و بستگی به علایق شما نسبت به قابلیت‌های جدید دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.