صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آمار جان‌باختگان تصادفات رانندگی ۸.۵ درصد کاهش یافت

  • کد خبر: ۲۹۰۰۳۷
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: طبق آمار چهار ماه اخیر (از خرداد ۱۴۰۳ تاکنون)، میزان جان‌باختگان تصادفات ۸.۵ درصد کاهش یافت و این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش نرخ جرائم رانندگی است که از تیر امسال اعمال شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سردار سید تیمور حسینی در خصوص اقدامات پلیس برای کاهش ترافیک و تخلفات رانندگی در شهر‌های بزرگ، به‌ ویژه تهران از هوشمندسازی سامانه‌های ثبت تخلف، ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین و افزایش جریمه‌های رانندگی خبر داد.

وی بیان کرد: تجربه نشان داده که هر زمان نرخ جریمه‌ها یا قیمت سوخت افزایش یافته، تصادفات و تخلفات نیز کمتر شده است؛ بنابراین افزایش جریمه‌ها به‌عنوان یک عامل بازدارنده مؤثر بوده و باعث کاهش تخلفات و تلفات جاده‌ای می‌شود. در ۶ ماه گذشته، شاهد کاهش دو درصدی تخلفات رانندگی بوده‌ایم که این کاهش نشان می‌دهد رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر توجه کرده‌اند و اعمال مجازات‌های قطعی و حتمی در این روند مؤثر بوده است.

سردار حسینی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل ترافیک سنگین در شهر‌های بزرگ بی‌نظمی و تخلفات رانندگی است، عنوان کرد: اگر بتوانیم نظم و انضباط را در تهران و سایر کلانشهر‌ها برقرار کنیم، به‌ طور قطع شاهد کاهش ۳۰ درصدی ترافیک خواهیم بود. تخلفات رانندگی و بی‌نظمی‌های موجود در معابر از عمده‌ترین دلایل سنگینی ترافیک هستند. برای رفع این مشکل، تمرکز ما بر مدیریت صحیح تردد و اعمال قوانین با شدت بیشتر است.

مشکل کامیونت‌ها و وانت‌بار‌ها در معابر شهری

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به یکی از مشکلات اصلی در ترافیک شهری، یعنی تردد کامیونت‌ها و وانت‌بار‌ها تصریح کرد: حضور کامیونت‌ها و وانت‌بار‌ها در ساعات پرتردد، عارضه‌ای جدی برای شهر‌ها محسوب می‌شود. این وسایل نقلیه در طول روز در خیابان‌ها بار تخلیه می‌کنند یا به حمل‌ونقل سوخت و اقلام ضروری مشغول هستند. برای کاهش اثرات ترافیکی آنها باید تردد این وسایل در ساعات مشخصی تنظیم شود. با این حال، موانع زیادی برای تعیین این ساعات وجود دارد و ما باید هزینه آن را بپردازیم.

ضرورت به‌روزرسانی سامانه‌های ثبت تخلف

وی با اشاره به نقش سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف در کنترل ترافیک و کاهش تخلفات، خاطرنشان کرد: سامانه‌های ثبت تخلف که برای کنترل تردد خودرو‌ها و اعمال قوانین در شهر نصب شده‌اند، نیاز به نوسازی دارند. این سامانه‌ها که عمدتاً الکترونیکی هستند به مرور زمان کارایی خود را از دست داده‌اند و دوربین‌های نظارتی نیز به دلیل مشکلات فنی و از دست دادن کالیبراسیون نمی‌توانند اطلاعات دقیق ثبت کنند. شهرداری‌ها و سازمان راهداری مسئول نصب و به‌روزرسانی این سامانه‌ها هستند، اما سرعت این فرایند باید افزایش یابد و نیازمند تأمین اعتبار و تخصیص بودجه کافی است.

شناور شدن ساعات کاری و تأثیر آن بر ترافیک

سردار حسینی در خصوص شناور شدن ساعات کاری ادارات و تأثیر آن بر کاهش ترافیک گفت: شناور شدن ساعات کاری در کاهش ترافیک مؤثر بوده است، اما فقط ۲۰ درصد کاهش در حجم ترافیک را به دنبال داشته است و این رقم قابل توجه نیست. به نظر می‌رسد این روش به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات ترافیکی شهر‌های بزرگ را حل کند و نیاز به روش‌های مؤثرتری داریم.

پایان زمان طرح ترافیک و تاثیر آن بر کاهش ترافیک

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص پایان ساعات طرح ترافیک افزود: یکی از برنامه‌های هر ساله پلیس راهور، کاهش زمان اجرای طرح ترافیک در نیمه دوم سال است. به‌ ویژه در زمان بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، کاهش دو ساعته زمان پایان طرح ترافیک به شهروندان کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به امور زندگی خود بپردازند و از ازدحام ورودی‌های محدوده طرح ترافیک کاسته شود.

اهمیت ساماندهی ترافیک مقابل مدارس

وی با تأکید بر امنیت دانش‌آموزان، ادامه داد: یکی از اولویت‌های پلیس راهور در نیمه دوم سال، پوشش ترافیکی مناسب مقابل مدارس است. تا پایان مهر، پلیس راهور تلاش می‌کند تا امنیت تردد دانش‌آموزان و سرویس‌های مدارس به‌ خوبی مدیریت شود همچنین موضوع ساماندهی سرویس مدارس که هر سال با مشکلاتی مواجه بوده، باید با همکاری مدیران مدارس بهتر مدیریت شود. اینکه این مسئولیت به شهرداری یا تاکسیرانی واگذار شود، اشتباهی است و باید مدیریت اصلی آن در دست مدارس باشد. با اجرای دقیق‌تر قوانین و ارتقای سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف، انتظار می‌رود ترافیک و تخلفات رانندگی در شهر‌های بزرگ کاهش یابد و ایمنی جاده‌ها بهبود پیدا کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.