صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: با موافقت مسئولان عالی استان، زمینه برپایی مسابقات فوتبال ملی در مشهد مهیا شده که این فرصت ورزشی بر نشاط اجتماعی، ارتقای سلامت و احیای هویت جمعی بسیار اثرگذار است.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی ناصحی امروز، دوم مهرماه، در صدوبیست‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: درگذشت مظلومانه تعداد زیادی از عزیزان معدن‌کار در شهر طبس را تسلیت می‌گوییم. این ضایعه بسیار دردناکی برای همه مردم ایران بود که به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم با تدبیر مسئولان در حوزه‌های مختلف، دیگر شاهد تکرار این حوادث ناراحت‌کننده نباشیم. مردم عاطفی ایران نسبت به این حوادث حساسیت بسیار بالایی دارند و مسئولان باید در این عرصه دقت لازم را به خرج دهند تا شاهد این موارد نباشیم. امیدوارم روح این عزیزان در آرامش باشد.

ناصحی با بیان اینکه اول مهر را گذراندیم و تطبیق سال شمسی و قمری با هم بیانگر یک اتفاق مبارک است، عنوان کرد: اول مهر امسال مقارن با ولادت نبی رحمت و اخلاق و امام علم و دانش شد. همان‌گونه که در بهار قرآن شاهد توجه جامعه به قرآن هستیم، در بهار دانش نیز باید توجه به علم و دانش مدنظر جامعه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شاید تفاوت امسال با سال‌های قبل این باشد که باید توجه کنید دانش زمانی به کار بشریت می‌آید که توأم با اخلاق باشد. چه‌بسا علومی که وقتی در خدمت اخلاق نباشند، منجر به ضایعه‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند. امسال باید به «پرورش» نیز در کنار «آموزش» در مدارس و دانشگاه‌های ما توجه ویژه شود، شاخص‌های اخلاقی جامعه ارتقا پیدا کند و منجر به رشد و توسعه علمی شود.

وی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به پیشاهنگان عرصه دفاع از تمامیت ارضی کشور، گفت: هفته دفاع مقدس یادآور حماسه‌هایی است که اگر امروز ما با آرامش در کنار هم مشغول به کار هستیم، مدیون آن حماسه‌ها و جان‌فشانی‌هاست. جانبازان، شهدا، ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها در وضعی که بر کشور به لحاظ امنیت حاکم است، برای پیشرفت، امنیت و توسعه مؤثر هستند و شهدا با خون پاک خود این شرایط خوب را ایجاد کردند.

ناصحی با اشاره به رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در مقابله با مردم منطقه تصریح کرد: استفاده از روش‌های جنگ‌ سایبری به صورت کور و جمعی نماد و مصداق تروریسم دولتی در بالاترین سطح خود است. وقتی به دستگاه‌های ارتباطی بین مردم هم رحم نمی‌کنند، جای نگرانی برای انسانیت و هویت انسانی در آینده زمین وجود دارد. سکوت کسانی که داعیه دموکراسی و آزادی در غرب دارند، نشان می‌دهد اعتقادی به ارزش‌های انسانی ندارند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: اینکه وسایل ارتباطی را در یک آن منفجر می‌کنند، نشان می‌دهد به هیچ اصلی پایبند نیستند. مردم و مسئولان باید بدانند این فرصت‌ها، تهدید‌های جبران‌ناپذیری هم دارد؛ بنابراین باید پدافند سایبری و پدافند غیرعامل را مدنظر قرار دهند. این برای کسانی است که معتقد هستند باید از نوک انگشت تا فرق سر غربی شویم و دسترسی به امکانات مختلف داشته باشیم که این اتفاقات نشان می‌دهد باید ملاحظاتی در این عرصه وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: از توجه مدیران عالی استان نسبت به ضرورت انجام بازی‌های ملی در مشهد تشکر می‌کنم. با موافقت مسئولان عالی استان، زمینه برپایی مسابقات فوتبال ملی در مشهد مهیا شده که این فرصت ورزشی بر نشاط اجتماعی، ارتقای سلامت و احیای هویت جمعی بسیار اثرگذار است. این نقطه امیدی است که جایگاه ورزش مشهد به آن مکانی که داشته برگردد و امیدواریم باعث توسعه سلامت و روحیه و نشاط جمعی شود.

گفتنی است در این جلسه، از ایثارگران شورای شهر مشهد تقدیر به عمل آمد. 

در راستای تعاملات ارزشمند با شورای اجتماعی محلات و با تدبیر اعضای شورای شهر و به عنوان دستورکار در هیئت‌رئیسه، به همت آقای طهوریان‌عسکری مقرر شد در هر جلسه، در خدمت اعضای شورای اجتماعی محلات باشیم و از نظرات آن‌ها استفاده کنیم.

مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد مقدس

شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به نامگذاری معابر فرعی به نام شهدای گرانقدر با حفظ شماره، به شرح ذیل اقدام کند:

نامگذاری معبر فرعی شهید تدین ۱۰ واقع در شهید ابراهیمی ۲۱ با حفظ شماره، به نام “شهید محمدحسین گل‌پرور” (منطقه ۳)

نامگذاری معبر فرعی شهید آوینی ۲۵ واقع در بلوار شهید آوینی با حفظ شماره، به نام “شهید غلامحسین ملاحیدری سرچشمه” (منطقه ۵)

نامگذاری معبر فرعی شقایق ۴ واقع در شهید فکوری ۱۱ با حفظ شماره، به نام “شهید محمود خوش‌آهنگ” (منطقه ۹)

نامگذاری معبر فرعی شهید فلاحی ۷۹ واقع در بلوار شهید فلاحی با حفظ شماره، به نام “شهید حسن تربتیان مشهدی” (منطقه ۱۰)

لایحه دوفوریتی با موضوع الحاق ۳ تبصره به مصوبات مربوط به انتشار اوراق مالی اسلامی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به تصویب رسید.

با عنایت به مصوبات با موضوع انتشار اوراق مشارکت شهرداری از محل بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، نظر به اینکه به دلیل عدم وجود مقررات خاص برای تعیین نرخ موثر و غیر موثر انتشار اوراق شهرداری‌ها توسط صندوق‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه، مقررات و نرخ مشخصی وجود ندارد و عرضه اوراق متاثر از شرایط اقتصادی، نوسانات بازار سرمایه و نرخ رسمی و غیررسمی سود تابع عرضه و تقاضا و توافق با شرکت‌های تامین سرمایه دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.

این رویه معمولا برای انتشار اوراق در همه شهرداری‌های کشور در سنوات گذشته و حال جاری است، متاسفانه در سال جاری انتشار اوراق شهرداری مشهد و اکثر شهرداری‌ها به دلیل نوسان نرخ‌های پیشنهادی شرکت‌های تامین سرمایه در زمان مقرر قانونی (شهریورماه) امکان‌پذیر نشد و با پیگیری موضوع از طریق دیوان محاسبات، وزارت کشور و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و در راستای کمک به شهرداری‌ها موافقت شد.

زمان انتشار اوراق برای توافق نهایی انتشار به مدت یک ماه (تا پایان مهرماه) تمدید شد؛ بنابراین به منظور استفاده از فرصت فراهم شده و همچنین امکان جذب اوراق مشارکت سایر شهرداری‌ها که به دلایلی امکان استفاده از سهمیه خود را نیافته‌اند، پیشنهاداتی به شرح متن لایحه ارائه می‌شود.

به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود در راستای انتشار اوراق موضوع قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نسبت به عقد قرارداد با بازارگردان و پذیره‌نویس جهت اوراق خریداری نشده از طریق شرکت‌ها و صندوق‌های تامین سرمایه وابسته به بانک‌ها یا اشخاص حقوقی با پرداخت درصد سود مازاد بر نرخ سود اوراق مصوب به صورت توافقی یا سپرده‌گذاری وجوهی معادل سود مازاد بر نرخ سود اوراق مصوب به صورت تنخواه و قرض‌الحسنه، اقدام کند.

تبصره ۱: سود مازاد بر نرخ سود مصوب اوراق مشارکت و سایر هزینه‌های مترتب به آن در قرارداد با صندوق‌های تامین سرمایه نباید از سقف حداکثری نرخ قرارداد و توافق شهرداری کلان‌شهر‌های دیگر مانند تهران، اصفهان و ... با شرکت‌های تامین سرمایه بیشتر باشد.

تبصره ۲: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود در توافق و انعقاد قرارداد با شرکت و صندوق‌های تامین سرمایه معادل ریالی تمام یا بخشی از درصد مازاد بر نرخ سود اوراق مصوب را در قالب واگذاری زمین و املاک متعلق به خود با ارزیابی هیئت کارشناسان رسمی (یک نفر منتخب شهرداری، یک نفر منتخب صندوق تامین سرمایه و یک نفر مرضی‌الطرفین) و یا واگذاری امتیازات ساختمانی با لحاظ تخفیف روز توافق، تسویه کند.

تبصره ۳: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود نسبت به جذب و انتشار اوراق مشارکت جذب نشده سایر شهرداری‌ها با موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های مصوب شهری موضوع قانون بودجه اقدام و منابع آن را در اصلاح بودجه شهرداری مشهد لحاظ کند.

هادی محمدی‌مقدم، رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد در خصوص این لایحه اظهار کرد: ما در بودجه امسال حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت هم از شورای شهر مجوز گرفتیم و هم پیگیر بودیم که این اتفاق بیفتد؛ بنابراین برای ۱۷۰۰ میلیارد تومان، ضمانت ۵۰ درصد با دولت و مابقی ضمانت ۱۰۰ درصدی آن با شهرداری مشهد است.

وی افزود: پشتیبانی و پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شد و به موعد آن در انتهای شهریورماه امسال رسیدیم، بنابراین برای مذاکره با صندوق‌های سرمایه به تهران رفتیم. با توجه به کمبود منابع مالی در کشور، فروش اوراق مشارکت مشکل شده بود و قالب شهرداری‌ها نتوانسته بودند اوراق ۵۰ درصدی خود را بفروشند، به همین دلیل موضوع تمدید یک ماهه زمان مطرح شد.

محمدی‌مقدم ادامه داد: آقای حاجی‌بگلو این موضوع را پیگیری کردند و اتفاق فوق‌العاده‌ای برای همه شهرداری‌ها افتاد که با یک ماه تمدید موافقت شد تا شهرداری‌ها در این بازه توافقات خود را انجام دهند. با توجه به اینکه نیاز است این موضوع سریع تعیین تکلیف شود، درخواست داریم با دو فوریت آن موافقت شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.