صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش مهمی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی روز دوشنبه در نشست با کارکنان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاکیدات پی درپی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم به دلیل بی‌توجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس رهنمود‌ها و تاکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یابد.

کاظمی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریت‌گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است، اضافه کرد: دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های علمی و آموزشی برخوردار باشند.

وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست به راهکار‌های آن اشاره کرد و افزود: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از ماموریت‌های محوله بوده است و به نظر می‌رسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده‌ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مساله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، بیان کرد: معماری نظام تعلیم وتربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبه‌های دیگر، فرسوده و قدیمی است.

کاظمی با بیان اینکه هیچ انطباقی بین آرمان‌ها و انتطارات با وضعیت موجود وجود ندارد، تاکید کرد که برای بهبود وضعیت، باید ریل‌گذاری‌ها در نظام تعلیم و تربیت تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، بیان کرد: برنامه درسی، دانش محور، آموزش‌زده، غیرتربیتی، غیر مهارتی و استعدادکش است؛ بنابراین با این روش نمی‌توان استعداد‌ها را شناسایی و هدایت کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ضرورت دارد پیوندی میان فعالیت‌های درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذایقه‌های دانش آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.

کاظمی به این نکته هم اشاره کرد که اعتقاد راسخ دارم باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد و در ادامه به رویکرد‌ها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است. اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانه‌های حداقلی محسوب می‌شود.

وی به مشکلات و چالش‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب، اساسی‌ترین مشکل را داریم، زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست. باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیرو‌های انسانی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش به چالش برگزاری آزمون‌های تخصصی فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه می‌توانستیم بدون چالش و دارای فرصت‌های زیادی باشیم.

کاظمی به عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامه‌های درسی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: باید پژوهش‌های متقنی در این زمینه تهیه شود و بررسی کرد که از گذشته تاکنون چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی ایجاد شده است.

وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همانطور که معلم در تربیت دانش آموزان، نقش اساسی دارد و مهمترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهمترین عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که بنده با همه مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم.

کاظمی به ماموریت جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: باید نظام مسائل دانشگاه فرهنگیان در نظام جذب و تربیت، ارتقای علمی و امکانات تهیه، تدوین و احصا شود.

وی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و افزود: معتقدم هر معلم می‌تواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد. دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد.

جذب ۲۸۶ دکترمعلم و حدود ۳۵۰ عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان

در ابتدای این نشست، رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان با ارائه گزارشی به تشریح اقدامات، عملکرد و چالش‌های این دانشگاه پرداخت.

وی به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و لذا وزیر آموزش و پرورش نیز سه اولویت را در شورای معاونان مطرح کرد که یکی از آنها مساله دانشگاه فرهنگیان است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشگاه فرهنگیان هم‌اکنون برای نیاز‌های آموزش و پرورش در چندین سال آینده برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده است و یکی از آن برنامه‌های تحولی دانشگاه، دستیابی به مرجعیت و توسعه اثربخش و الهام‌آفرین در حوزه تربیت معلم متناسب با مبانی تربیت اسلامی در سطوح ملی و فراملی است.

برزویی ادامه داد: تربیت دانش‌آموختگان (معلمان، مدیران و سرمایه انسانی) برخوردار از شایستگی‌های (اسلامی، انقلابی، ایرانی، انسانی)، تخصصی و حرفه‌ای نیز از برنامه‌های مدنظر دانشگاه فرهنگیان در چند سال آینده است.

وی به مصوبات دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تدوین و تصویب آئین‌نامه جذب استعداد‌های برتر دانشجویی ویژه دانشجویان دانشگاه و طلاب حوزه علمیه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب هیات مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان و ترکیب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین و تصویب ساختار دانشگاه در قالب یک دانشگاه ملی و ۳۱ دانشگاه استانی از دیگر برنامه‌های تحولی دانشگاه فرهنگیان است.

در پایان رئیس دانشگاه فرهنگیان از اجرایی‌سازی طرح فرصت مهر در دانشکده‌های دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: طرح فرصت مهر به منظور ارتقای زیست دانشجویی متناسب با شرایط و امکانات دانشگاه در دستورکار است؛ همچنین از دیگر برنامه‌های تحولی دانشگاه می‌توان به نهایی‌سازی جذب ۲۸۶ نفر از دکتر معلمان و قریب به ۳۵۰ عضو هیات علمی از فراخوان‌های ۴ سال گذشته اشاره کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.