صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گاهی زندگی افراد مشهور با مرگی غم انگیزی به پایان می‌رسد، اما طرفدارانشان چگونه با مرگ آنها کنار می‌آیند؟

به گزارش شهرآرانیوز، شاید حرفه بازیگر معروفی مثل جیمز دین در سال ۱۹۵۵ با مرگش به طرز غم انگیزی به پایان رسید، اما درآمد او از طریق هوش مصنوعی زنده نگه داشته شده است.

 شخصیت‌های مشهور دیگری مانند جودی گارلند، لارنس اولیویه و برت رینولدز نیز با وجود اینکه از دنیا رفته اند، در ماه جولای به عنوان بخشی از همکاری پروژه شرکت «صدا‌های نمادین» با استارتاپ شبیه سازی صدای هوش مصنوعی ElevenLabs قرارداد امضا کرده اند. این بازیگران اکنون کتاب‌ها، مقالات و سایر متن‌های موجود در برنامه Reader ElevenLabs را روایت می‌کنند تا مخاطبان بتوانند با صدای آن‌ها متون خود را گوش کنند. شما اکنون این انتخاب را دارید که کتاب جادوگر شهر اوز یا اظهارنامه مالیاتی خود را با صدای زیبای جودی گارلند گوش کنید!

صنعت سلبریتی‌های مرده در چند وقت اخیر بسیار سودآور بوده است. علیرغم اینکه مایکل جکسون در زمان مرگش حدود ۵۰۰ میلیون دلار بدهی داشت، اما اکنون دارایی او به لطف پروژه‌هایی مانند «موزیکال جوک باکس» و حتی کار‌هایی که در زمان زنده بودنش ساخته شده بود و به تازگی با کمک فناوری‌های جدید تکمیل شد به مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد دلار رسیده است. با این حال، پیشرفت در هوش مصنوعی به این معناست که هنرمند فقیدی مانند جکسون همچنان می‌تواند هنر جدیدی خلق کند.

مارک روزلر، وکیل حوزه مالکیت معنوی، وکالت بیش از ۳۰۰۰ سلبریتی را بر عهده داشته است که اکثر آنها مرده اند و از زمان تأسیس شرکت خود در بیش از چهار دهه پیش، حدود سی هزار معامله از طرف آنها انجام داده است. در میان مشتریان فعلی از جمله رزا پارکس و مالکوم ایکس، او از طرف سلبریتی از دنیا رفته مشهور دیگری مانند جری گارسیا نیز با شرکت ElevenLabs قرارداد منعقد کرده است.

روسلر می‌گوید دو راه کلیدی برای کسب درآمد یک سلبریتی زنده وجود دارد. اولین مورد کار‌های شخصی مثلا یک چهره موسیقی است که از درآمد حاصل از کنسرت‌ها و انتشار آهنگ‌های او به دست می‌آید. دومی مالکیت معنوی است که مستقل از آن خدمات است و می‌تواند هر چیزی از حق چاپ موسیقی گرفته تا عکس را شامل شود.

هنگامی که یک سلبریتی می‌میرد، درآمد خدمات شخصی آنها فوراً منقضی می‌شود و فقط درآمد مالکیت معنوی آن‌ها می‌ماند، که به گفته روسلر، تا پیش از این به طور متوسط سالانه ۱۰ ٪ کاهش می‌یافت، اما اکنون می‌تواند افزایش نیز بیابد. او می‌گوید: «تمام تغییرات تکنولوژیک مانند هوش مصنوعی به من کمک کرده‌اند. با این فناوری‌ها اکنون با مالکیت معنوی، کاربرد‌های بسیار متفاوتی را می‌توان به وجود آورد.»

به عنوان مثال، تراویس کلوید، موسس و مدیر اجرایی شرکت Worldwide XR (جایی که روسلر رئیس آن است)، جیمز دین را برای بازی در فیلم Return to Eden که در حال حاضر در حال تولید است، انتخاب کرده است. کلوید می‌گوید: «اکنون دو مسیر برای فیلمسازان وجود دارد که یا یک بازیگر را استخدام کنند، یا با کمک فناوری، یک انسان دیجیتالی از مثلا بازیگری مثل جیمز دین بسازند.»

فرآیند دوم با پایه‌ای از منابع آغاز می‌شود که به اصطلاح شامل دارایی‌ها و آرشیو‌های قدیمی که حتی شامل ویدیو‌های خانوادگی افراد مشهور نیز می‌شود است. اینها از طریق یادگیری ماشینی برای ایجاد یک مدل دیجیتالی از هنرمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا، عناصر دیگری با استفاده از شباهت بدن برای بافت و حرکت پوست ایجاد می‌شوند وصدا‌ها به صورت لایه‌هایی روی آن قرار می‌گیرند.

این شبیه به نحوه حضور پل واکر در فیلم سریع و خشن ۷ بعد از فوت او یا پیتر کوشینگ در فیلم Rogue One: A Star Wars Story است که تقریباً یک دهه پیش در حوزه جلوه‌های ویژه بحث‌برانگیز ظاهر شدند. نقش بزرگ ایان هولم، که در سال ۲۰۲۰ درگذشت، در تابستان امسال در فیلم جدید «بیگانه» باعث سروصدای منتقدان شد و با اینکه مشخص شد خانواده بازمانده او با شرکت ساخت فیلم قرارداد همکاری امضا کرده بودند، اما موجب نشد که جنبه اخلاقی هوش مصنوعی بار دیگر مورد توجه قرار نگیرد.

هالیوود پس از اعتصاب بازیگران و نویسندگان در سال گذشته که صنعت فیلمسازی را بر سر تعدادی از مسائل، از جمله مهمترین آن یعنی استفاده فیلمسازان از هوش مصنوعی، به بن بست رساند، به آرامی در حال پیشرفت است. در ماه آگوست، انجمن بازیگران SAG-Aftra به توافقی دست یافت که به برند‌ها اجازه می‌داد صدای بازیگران زنده را در تبلیغات صوتی هوش مصنوعی بدون استفاده مستقیم از آن‌ها مورد استفاده قرار دهند.

کلوید می‌گوید برای افراد مرده، این تقاضای گسترده مخاطبان است که شرایط را تعیین می‌کند. پتانسیل پروژه‌های هوش مصنوعی برای تبدیل شدن به محرک اصلی درآمد برای حق معنوی افراد مشهور در پنج سال آینده بسیار زیاد است، او می‌گوید: «با افزایش پلت‌فرم‌های دیجیتال، سرویس‌های استریم و تجربیات مجازی، فرصت‌های زیادی برای افراد مشهور برای کسب درآمد از خود وجود دارد که میراث آن‌ها را به روش‌های جدید و هیجان انگیزی می‌رساند.»

یک شرکت برگزار کننده تور موسیقی در ماه مه ۲۰۲۲ در لندن مراسمی را افتتاح کرد که کنسرت‌های برگزار شده در آن با استفاده از آواتار‌های واقعیت مجازی ستاره‌های پاپ سوئدی بودند، و بیش از ۲ میلیون دلار در هفته درآمد کسب کردند. اگرچه این چهار خواننده در برگزاری این نمایش با این شرکت همکاری کردند و تا زمان انتشار همگی هنوز زنده بودند، اما این رندر‌های تصویرسازی شده از آن‌ها از نظر تئوری می‌توانند مدت‌ها پس از مرگشان پول برایشان ضرب کند.

البته همه طرفدار این قضیه نیستند. جف جامپول، که وکالت هنرمندان غیرفعالی از جمله جانیس جاپلین و گروه موسیقی The Doors را بر عهده دارد، هوش مصنوعی را طرحی که نباید انجام بگیرد لقب می‌دهد. او پیشنهاد تکرار صدای جیم موریسون را رد کرده و این فناوری را شبیه به توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT می‌داند. او می‌گوید: «چند وقت دیگر دوباره چیز جدیدی مُد می‌شود. اما من نمی‌توانم مجوز پخش چیزی از زبان جیم موریسون را بدهم که او در طول عمر خود آن را بر زبان نیاورده است. این یک کار تحقیرآمیز است.»

جمپول تن دادن به این کار را با روشن کردن شش کبریت در داخل شومینه مقایسه می‌کند. او معتقد است: «هر سرمایه گذاری که برای به وجود آمدن کاری توسط یک هنرمند مرده تلاش می‌کند انگار یک کبریت داخل شومینه روشن می‌کند و در شومینه نوری به وجود می‌آید انگار روشن شده است، اما چند ثانیه بعد کبریت خاموش می‌شود و شما با یک شومینه خالی، سرد و تاریک و یک کبریت سوخته باقی می‌مانید. این کار را پنج بار تکرار می‌کنید، و این پایان میراث ۲۵ ساله یک هنرمند خواهد بود. اینکه یک هنرمند چگونه زندگی کرده، چه گفته و آنچه خلق کرده میراث آنهاست و من نمی‌توانم آن را تغییر دهم.»

اسوانا گیسلا، تهیه کننده نامزد جایزه امی و گرمی که از مجریان طرح اجرای کنسرت مجازی در لندن بود، اما از هوش مصنوعی در شبیه سازی صدای خوانندگان استفاده نکرد، فکر می‌کند یک نقطه کلیدی وجود دارد که فناوری جدید در انجام آن کوتاهی می‌کند. او می‌گوید: «ما همیشه به دنبال آن ارتباط عاطفی هستیم که هنر به ارمغان می‌آورد، و هوش مصنوعی هرگز آن ارتباط را فراهم نمی‌کند یا جایگزین هنر به هیچ شکلی نخواهد شد.»

شاید بزرگترین آزمایش هوش مصنوعی این حوزه در بهار آینده انجام شود، زمانی که رویداد Elvis Evolution در مراسم ExCeL لندن نمایش داده خواهد شد و پادشاه راک اند رول یعنی الویس پرسلی برای اولین بار پس از ۴۵ سال اجرای کنسرت خواهد داشت. اندرو مک گینس، موسس و مدیر عامل شرکت می‌سی‌سی‌پی، می‌گوید: «این یک نوع ساختگی یا کار یک هنرمند دیجیتال نیست. این در واقع از اجرا‌های واقعی او، حرکات چهره واقعی او، ساختار صدای واقعی او ناشی می‌شود و صد‌ها ساعت اجرا و ویدیو‌های خانگی که در نرم افزار هوش مصنوعی ساخته شده برای ایجاد همزاد دیجیتال او نیاز بوده است.»

مک گینس به آرشیو کامل خانه الویس که اکنون به موزه تبدیل شده دسترسی داشت. او می‌گوید: «اگر بخواهید، می‌توانید ببینید که او ۴۵ سال پیش در یک روز معین ناهار چه خورده است. در مراسمی که می‌خواهیم برگزار کنیم ممکن است هواداران هنگام خروج از سالن، حتی بتوانند غذا‌های مورد علاقه الویس را در فضایی که مانند دهه ۱۹۶۰ ساخته شده سفارش داده و میل کنند.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.