صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: توجه به «نهاد خانواده» مورد توجه بانوان واقف در خراسان رضوی است و در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ درصد واقفان این استان را بانوان تشکیل داده‌اند.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ هفته وقف است و نمی‌توان نسبت به اثرگذاری قابل توجه بانوان خراسان رضوی در حوزه وقف بی‌تفاوت بود، واقفانی که نه اکنون بلکه با بررسی تاریخ قرن‌های گذشته به واسطه وقف‌هایی که انجام داده‌اند هم نام خود را در این عرصه ماندگار کرده‌اند، هم وقف‌هایی که ثبت کرده‌اند از آن زمان تاکنون جزو وقف‌های ویژه‌ای بوده است.

نمونه‌اش وقفی است که گوهرشاد خانم همسر شاهرخ میرزا وقف کرد، همان که واقف مشهور مسجد گوهرشاد است، حتی اگر نخواهیم به یکی از بانوان خدمه‌اش اشاره کنیم که مدرسه‌ای را ساخت و آن را وقف کرد، اینجا نقش‌آفرینی بانوان واقف در تاریخ مشخص می‌شود، این را هم اضافه کنم که بیشتر مردم، مسجد گوهرشاد که وقف باقی مانده از گوهرشاد خانم است را می‌شناسند، مسجدی که حالا با گذشت قرن‌ها یکی از صحن‌های مهم حرم امام هشتم(ع) است و زائران و مجاوران زیادی علاوه بر زیارت در این مسجد از برنامه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی اجرا شده در آن بهره‌مند می‌شوند.

گوهرشاد خانم بانوی واقف تاثیرگذاری است که وقتی با حجت الاسلام ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برای انجام مصاحبه تماس می‌گیرم، در ابتدای صحبت خود به وقف باارزش و ماندگار گوهرشاد اشاره می‌کند.

این مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به اینکه هر چه وقف بیشتر باشد خدمت‌رسانی به جامعه افزایش می‌یابد، می‌گوید: واقفان براساس نیاز جامعه، منطقه جغرافیایی و اعتقادات خود وقف‌ها را ثبت می‌کنند.

آنچه که مشخص است افزایش روز به روز وقف‌ها در کشور است، به طوری که حجت‌الاسلام ایزدی با تایید این نکته، می‌افزاید: اگر آمار امروز تعداد وقف را نسبت به روز گذشته از سازمان کشوری اوقاف جویا شوید متوجه تفاوت‌های قابل توجه در افزایش تعداد موقوفات می‌شوید.

محدودیت وقف‌ها در گذشته و تنوع موقوفات در سال‌های اخیر

در گذشته وقف‌ها به صورت محدود در چند موضوع خاص انجام می‌شد، این جمله‌ای است که معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان بیان می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: در سال‌های اخیر توجه واقفان به این نکته بوده که وقف‌های مختلف با تنوع بیشتر را ثبت کنند.

او البته به آمار ثبت شده ۸۰۰ نیت در سامانه جامع موقوفات خراسان رضوی اشاره و بیان می‌کند: اگر این موقوفات نباشد مشکلات جامعه مضاعف می‌شود.

این مقام مسئول به نقش‌آفرینی بی‌بدیل بانوان در عرصه‌های مختلف به ویژه وقف نیز اشاره و تاکید می‌کند: بانوان از خانه‌دار گرفته تا معلمین، اساتید، مسئولان، کارمندان ادارات حتی هنرمندان و اصناف مختلف استان، وقف‌های بی‌شماری در عرصه‌ها و موضوعات مختلف ثبت کرده‌اند.

موضوعاتی همچون آموزش، ازدواج، نهاد خانواده، تهیه جهیزیه و ... از جمله این موضوعات در حوزه وقف هستند که به گفته حجت‌الاسلام ایزدی، نکته قابل توجهی در حوزه بانوان واقف است.

نکته دیگری که این مقام مسئول عنوان می‌کند، این است که بیش از ۱۰ درصد واقفان استان در سال‌های اخیر را بانوان تشکیل می‌دهند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.