صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کمبود معلم و کلاس درس چالشی است که هرساله در مهرماه، بیش از پیش شنیده و دیده می‌شود و در این میان گاهی چاره‌اندیشی‌های فوری دست‌اندرکاران، نیز مؤثر واقع نمی‌شود و دانش‌آموزان تا مدتی، بلاتکلیف و سرگردان‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کمبود معلم و کلاس درس، از کلیدواژه‌های شروع سال تحصیلی است. چالشی که هرساله در مهرماه، بیش از پیش شنیده و دیده می‌شود و در این میان گاهی چاره‌اندیشی‌های فوری دست‌اندرکاران، نیز مؤثر واقع نمی‌شود و دانش‌آموزان تا مدتی، بلاتکلیف و سرگردان‌اند. معضلی که مصادیق بارز آن در تعدادی از مدارس حاشیه شهر مشهد و محله‌های کم‌برخوردار بیشتر به چشم می‌آید. چالشی که برگرفته از عوامل متعددی نظیر نبود معلم، بازنشستگی گسترده معلمان، افزایش جمعیت دانش‌آموزی، مدارس فرسوده و دیگر موارد است.

پیامد‌های این کمبود‌ها نابرابری آموزشی را به دنبال دارد و ناخودآگاه اگر شرایط تحصیل هم با هزار‌و‌یک نشست و ترفند و تدبیر فراهم شود، از کیفیت آموزش می‌کاهد.
این همه در حالی است که مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش به صراحت گفته‌اند: در سال تحصیلی پیش رو کلاس بدون معلم در مدارس دولتی وجود نخواهد داشت..
اما روایت برخی شهروندان و اولیای دانش‌آموزان که صدایشان را به صدای مردم شهرآرا رسانده‌اند، طور دیگری است.

ثبت‌نام دقیقه‌نودی در مدرسه‌ای بسیار دور

یکی از این والدین نحوه ثبت‌نام دقیقه نودی فرزندش را این‌طور توضیح می‌دهد: فرزندم را در محله خودم ثبت‌نام نکردند.
او توضیح بیشتری می‌دهد: برای ثبت نام دختر سال چهارم دبستانی‌ام به مدرسه مصلی‌نژاد، شهرک شهید رجایی رفتم، اما متاسفانه با اینکه منزل من در حر‌۶۴ و نزدیک مدرسه است از ثبت نام فرزندم خودداری کردند.

او از سلسله مراتبی که پشت سر گذاشته، می‌گوید: به اجبار و برای اینکه دخترم از تحصیل باز نماند، او را به مدرسه‌ای بسیار دورتر از خانه در خیابان مصلی بردم. با وجود تحمل سختی مستأجری این مشکل هم به مشکلات من اضافه شد. درحالی که خیلی از کسانی که در این مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند، ساکن این منطقه نیستند.

او گلایه‌اش از کمبودهاست. می‌گوید: این را هم بگویم که جزو خانواده شهدا هستیم و این‌طور با هزار‌و‌یک منت در مدرسه دور از منزل ثبت‌نام انجام شده است. از مسئولانی که می‌گویند کمبود کلاس و مدرسه نداریم می‌خواهم به این مسائل ورود و رسیدگی کنند.

پیچ‌وخم نبود کلاس درس و معلم

شهروند دیگری نیز که ساکن محله سیدی است از مصائب و پیچ‌و‌خم‌های نبود کلاس درس و معلم در مدرسه‌های این محدوده می‌گوید: گزارشی از کلاس‌های اول بیش از چهل‌نفر مدارس دولتی محدوده سیدی و خیابان قائم تهیه کنید.
در یکی از همین مدارس که دبستان پسرانه است، مدیر به اولیا به‌صراحت گفته است هفته اول معلم نداریم و مادر‌هایی که توان و وقت دارند به کادر مدرسه کمک کنند.

کلاس چهارمی‌هایی که کلاس درس ندارند

اما مدارس شهید بسکابادی در قلعه‌خیابان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. علی گزمه می‌گوید: دبستان ۱۲‌فروردین جای سوزن انداختن ندارد. کلاس چهارمی‌هایشان اصلا کلاس ندارند. وضعیت مدرسه امام محمد باقر (ع) هم تعریف چندانی ندارد. باید بیایید از نزدیک این مدارس را ببینید.

اولیا پیگیر باشند!

در مدرسه شهید بیگلری، واقع در میدان امام حسین (ع)، چراغچی‌۵ هم به گفته اولیای دانش‌آموزان، اوضاع تعریف چندانی دارد.
یکی از والدین به شهرآرا می‌گوید: در آستانه سال تحصیلی، به صراحت به اولیا اعلام شده است بعضی کلاس‌ها معلم ندارند و خود والدین دانش‌آموزان باید پیگیر مشکل از آموزش‌و‌پرورش باشند.

این مادر نیز از این نابرابری به شدت گله می‌‎کند: منِ مادر یا پدر پول کافی ندارم فرزندم را مدرسه‌ای غیردولتی ثبت‌نام کنم وگرنه کدام پدر و مادری بدش می‌آید که بچه‌اش در بهترین مدرسه درس بخواند؟ باید آموزش‌وپرورش برای کیفیت و ارتقای کمی‌و‌کیفی مدارس دولتی به خصوص محله‌های کم‌برخوردار گام‌های جدی بردارد. اینکه مدارس و کلاس‌ها متراکم از جمعیت، دوشیفته شود، قطعا راهکار نیست.

در حال پیگیری هستیم

آنچه را دیده و شنیده‌ایم بی‌کم‌و‌کاست با زهرا شوشتری، معاون ابتدایی آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی در میان می‌گذاریم.
شوشتری این‌طور پاسخ می‌دهد: در این زمینه حوزه ارزیابی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌و‌پرورش باید بررسی و اظهارنظر کند. این موضوع مستقیم به آنها مرتبط است که در حال بررسی و پیگیری هستند تا مسئله‌ای اگر هست، رفع شود.

تعداد زیاد دانش‌آموز در برخی کلاس‌ها

گام بعدی پیگیری‌ها از حوزه روابط عمومی آموزش و‌پرورش استان خراسان رضوی است.
حسین محمدزاده گنج، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان به شهرآرا می‌گوید: در مورد مصادیق مطرح شده از سوی شهروندان و گلایه‌مندی‌ها، طبق بررسی انجام شده، با کمبود کلاس درس و معلم رو‌به‌رو نیستیم. اما در برخی کلاس‌ها، تعداد دانش‌آموز، زیاد است.

محمدزاده همچنین درمورد ثبت‌نام نشدن دانش‌‎آموز در مدرسه مصلی‌نژاد که نزدیک منزل دانش‌آموز بوده این طور بیان می‌کند: مدارس مصلی‌نژاد در ماه‌تیر ظرفیت ثبت‌نامش پر می‌شود و والدین باید برای ثبت‌نام فززندشان بسیار سریع‌تر وارد عمل شوند.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان در ادامه از اقدامات انجام‌شده و آمار معلم و دانش‌آموز از گذشته تا حال می‌گوید: با ارزیابی و سازمان‌دهی، نواقص را پوشش دادیم تا دانش‌آموزان سال تحصیلی بی‌دغدغه‌ای را شروع کنند.
او می‌افزاید: این موضوع را هم نباید از یاد برد که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تعداد ۸۴ هزار معلم مشغول خدمت‌رسانی و تدریس بودند که این تعداد در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، به ۷۱ هزار معلم کاهش یافته است. از طرف دیگر کاهش تعداد معلم را در کنار افزایش دانش‌آموزان در سال‌های مدت مشابه قرار دهید.

او می‌افزاید: در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، تعداد دانش‌آموزان یک میلیون و صد‌هزار نفر بودند که سال گذشته و امسال، به حدود یک میلیون‌و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

محمدزاده ادامه می‌دهد: با این افزایش تعداد دانش‌آموزی و در مقابل کاهش تعداد معلم در این سال‌ها، در نشست‌های متعدد و برنامه‌ریزی‌های دقیقی که از مدت‌ها پیش انجام شده، سعی شده دانش‌آموزان با مسئله و چالشی برای تحصیل در مدارس روبه‌رو نباشند، اما اگر دانش‌آموزی به هر علتی با مسئله نبود کلاس، معلم و ثبت‌نام و دیگر موارد رو‌به‌رو بود، به صورت موردی برطرف می‌کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.