صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی رتبه پنجم سطح زیر کشت گردو را بعداز آذربایجان شرقی و غربی، چهارمحال بختیاری، فارس دارا می‌باشد.

محمد میری دیسفانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز تصریح کرد: سطح زیر کشت باغات گردوی استان ۶۱۲۸ هکتار است که از این میزان ۴۱۲ هکتار غیربارور و ۵۷۱۶ هکتار آن بارور می‌باشد. 

به گفته وی، در سال ۱۴۰۳ با توجه به شرایط اقلیمی حاکم در فصل بهار و وقوع تگرگ و بارندگی شدید در برخی شهرستان‌های تولیدکننده این محصول و در نتیجه وقوع خسارت و کاهش عملکرد، پیش بینی می‌شود از باغات گردوی استان حدود ۵۵۰۰ تن گردو برداشت شود. 

میری ادامه داد: لازم به ذکر است در راستای افزایش عملکرد محصول، کشت و توسعه سایر ارقام پر محصول و سازگار با شرایط اقلیمی از جمله چندلر، فرانکت، فرنور، در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

 معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان یادآور شد: در طی چند سال اخیر در راستای توسعه ارقام فوق، اجرای طرح اصلاح و نوسازی و جایگزینی باغات گردو قدیمی و سنتی و تبدیل آن به باغات جدید، مدرن و متراکم و اجرای طرح سرشاخه کاری با ارقام جدید با عملکرد بالا در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار گرفته است. 

وی افزود: از جمله مشکلات باغات گردوی استان تغییرات اقلیمی بویژه تداوم خشکسالی می‌باشد که منجر به افزایش فعالیت آفت کرم خراط در باغات گردوی استان شده است.

به گفته وی، به منظور کنترل این آفت در گام اول باغداران می‌بایست با اصلاح روش‌های آبیاری درختان گردو و تغذیه مناسب درختان مبادرت به تقویت درختان نمایند و علاوه بر این اقدام، با استفاده از سموم مجاز و همچنین سایر روش‌های فنی متناسب، نسبت به کنترل آفت مذکور و ممانعت از توسعه آن در راستای برخورداری از باغات سالم و پرمحصول اقدام نمایند.

میری یادآور شد: خراسان رضوی رتبه پنجم سطح زیر کشت گردو را بعداز استان‌های آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری، فارس و آذربایجان غربی دارا می‌باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.