صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

روان شناس بالینی با اشاره به اینکه در سنین بین ۲۵ تا ۴۴ سال شیوع اختلال روانی بیشتر است، گفت: شیوع اختلال‌های روانی در زنان و مردان به ترتیب حدود ۲۵ و ۱۴ درصد است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نازنین آهنگری  در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت سلامت روان در کشور می‌گوید: کار ارزشمندی در سال ۱۳۷۸ توسط دکتر نوربالا در زمینه بررسی سلامت روان ایرانیان انجام شد و از آن زمان تاکنون تغییر چندانی از نظر آمار مشاهده نمی‌شود؛ بر این اساس، شیوع اختلال‌های روانی در زنان حدود ۲۵ درصد و ۱۴ درصد در آقایان است و این نشان می‌دهد که زنان با توجه به نقش‌های مهمی که در جامعه دارند، نیازمند رسیدگی و توجه بیشتری هستند. از نظر شیوع اختلال روانی بر اساس محل سکونت نیز روستا‌ها آمار بیشتری دارند که شامل ۲۱ درصد در روستا و ۲۰ درصد در شهر‌ها است.

این روان شناس بالینی ادامه می‌دهد: بر اساس سن نیز در سنین بین ۲۵ تا ۴۴ سال که سن فعالیت اجتماعی و اقتصادی افراد است، میزان شیوع اختلال روانی بیشتر است و بعد از آن نیز محدوده ۱۵ تا ۲۴ سال که سنین فعال در تحصیلات و ورود به جامعه است، میزان شیوع بیشتر مشاهده می‌شود.

به گفته وی، شیوع اختلال‌های روانی در زنان حدود ۲۵ درصد و ۱۴ درصد در آقایان است و این نشان می‌دهد که زنان با توجه به نقش‌های مهمی که در جامعه دارند، نیازمند رسیدگی و توجه بیشتری هستند.

آهنگری با اشاره به تاثیر تحصیلات در بروز اختلال‌های روانی می‌گوید: از نظر سواد و تحصیلات نیز بر اساس آمارها، ۱۲.۸ درصد اختلال‌های روانی در افراد بی سواد وجود دارد. همچنین در مشاغلی مانند روان پزشکی، روان شناسی، مددکاری و پزشکی نیز بهتر است قبل از ورود افراد به این شغل‌ها، آمادگی‌های شخصیتی و روان شناسی بررسی شود؛ زیرا پس از ورود به این شغل‌ها، به دلیل اضطراب‌های فراوان شغلی، توان افراد برای ادامه کار گرفته می‌شود.

 این روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال که چه نوع اختلال‌هایی بیشتر در افراد مشاهده می‌شود نیز می‌گوید: بیشترین اختلال‌هایی که در مراجعه کنندگان مشاهده می‌شود، اختلال‌های اضطرابی، افسردگی و اعتیاد است. نکته مهم دیگر، تعارض در روابط زوجین است.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.