صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رفع چالش‌های اجرایی در حریم مسیل‌های شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۱۴۶۶
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر مشهد، وجود مسیل‌ها، کال‌ها و آبراهه‌های طبیعی است که نقش بسیار مهمی در جمع‌آوری آب‌های سطحی و نیز پیشگیری از سوانح طبیعی و جاری شدن سیلاب ایفا می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر مشهد، وجود مسیل‌ها، کال‌ها و آبراهه‌های طبیعی است که علاوه بر ایجاد فرصت‌های توسعه منظر، فضای‌سبز و تنفس‌گاه‌ها و تفرجگاه‌های طبیعی درون شهر، نقش بسیار مهمی در جمع‌آوری آب‌های سطحی و نیز پیشگیری از سوانح طبیعی و جاری شدن سیلاب ایفا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین قوانین درخورتوجه در اجرای طرح‌های توسعه شهری، قانون حریم مسیل‌ها و کال‌هاست. بر همین اساس از مهم‌ترین لایه‌های ضروری تهیه طرح‌ها اعم از طرح‌های جامع، تفصیلی، موضعی و موضوعی، نقشه بستر و مسیل کال‌هاست که محدودیت‌هایی را در پاسخ‌گویی به املاک همجوار خود تعیین، تحت ضوابط و قوانین وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای ایجاد می‌کند.

در همین راستا مدیرکل طرح‌ها و مطالعات شهری شهرداری مشهد گفت: با توجه به اهمیت مسیل‌ها به عنوان عوارض و اندام‌های طبیعی موجود در مشهد در پاسخگویی به املاک و اراضی واقع در محدوده بستر و حریم مسیل، خط بستر و حریم مسیل‌های شهر براساس اطلاعات دریافتی از شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، به‌عنوان متولی امر در طرح‌های تفصیلی حوزه‌های برنامه‌ریزی شهر مشهد، اعمال و مبنای تعیین ضوابط محدوده‌های مذکور شده است.

تطبیق نقشه حریم و بستر مسیل‌ها در طرح‌های مصوب

حجت فرقانی ادامه داد: از زمان تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی حوزه‌های برنامه‌ریزی که آخرین اسناد قانونی ملاک عمل پاسخ‌گویی به ضوابط شهر مشهد است، در پاسخ‌گویی‌های جاری شرکت آب منطقه‌ای به استعلام‌ها، نیازمند تطبیق با نقشه بستر و حریم مسیل‌ها در طرح‌های مصوب ابلاغی، مغایرت‌هایی به وجود آمد که در راستای رفع چالش‌های پاسخ‌گویی، حفاظت از بستر و مسیل کال‌ها، ایجاد وحدت و هماهنگی ارکان مدیریت شهری در پاسخ‌گویی منسجم به درخواست‌های شهروندان، در مهرماه جلسه‌ای مشترک برای بررسی موضوع با اداره کل امور شهرسازی، مناطق شهرداری مشهد، شرکت آب منطقه‌ای و مشاوران طرح‌های تفصیلی حوزه‌ای برنامه‌ریزی در محل اداره کل طرح‌ها و مطالعات شهری برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد که شرکت آب منطقه‌ای در مدت یک هفته برای بررسی مجدد فایل مسیل‌های ارسالی و رفع مغایرت‌های احتمالی اقدام و نتیجه را برای بررسی و تدقیق پاسخ‌گویی به شهرداری مشهد اعلام کند. امید می‌رود با هماهنگی‌هایی از این دست، ضمن توجه به مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری، شهروندان نیازمند مراجعات متعدد بین‌دستگاهی نباشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.