صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بیش از ۵۰۰ ناشر بین المللی خواهان قطع رابطه نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «ناشران برای فلسطین» عنوان ائتلاف جهانی بیش از پانصد ناشر در پنجاه کشور است که در نامه‌ای سرگشاده خطاب به برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت (بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری کتاب در جهان که امسال از ۲۵ تا ۲۹ مهر برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از ۲۰۰هزار بازدیدکننده داشته باشد) خواستار محکوم کردن جنایت اسرائیل علیه نویسنده ها، دانشجویان، مدارس، دانشگاه ها، کتابخانه ها، آرشیو‌ها و ناشران کتاب در غزه شده اند. این ائتلاف چهار خواسته اصلی دارد:

۱- رژیم جنایتکار اسرائیل در غزه محکوم و حقوق مردم فلسطین تأیید شود.

۲- از همکاری با ناشران کتاب اسرائیلی که در این جنایت‌ها شریک هستند، خودداری شود.

۳-حملات به نویسندگان، خبرنگاران و دانشگاهیان فلسطینی مورداعتراض قرار بگیرد و تأکید شود که این حملات بخشی از یک پروژه جنایتکارانه است که به دنبال محو زندگی و فرهنگ فلسطینی هاست.

۴- برای نمایش آثار نویسندگان، ناشران و روایت‌های فلسطینی به طور برجسته برنامه ریزی شود.

آن گونه که خبرگزاری «ایسنا» نوشته است، این بیانیه به لغو مراسم اهدای جایزه به عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی، در اکتبر گذشته اشاره کرده و همچنین به تعهد نمایشگاه برای افزایش برنامه‌های اسرائیلی پرداخته است. سرکوب همبستگی فلسطینی‌ها به وسیله دولت آلمان را زمینه ساز این درخواست‌ها دانسته اند. اکتبر ۲۰۲۳ بود که مراسم اهدای جایزه به نویسنده فلسطینی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه ریزی شده بود لغو شد و به تعویق افتاد. همچنین، این نمایشگاه اعلام کرد که با تمام قدرت درکنار رژیم صهیونیستی ایستاده است.

حدود یک سال بعد و چندین ماه پس از حکم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر امکان وقوع نسل کشی، و نیز گزارش سازمان ملل درباره فرایند «دانش کشی» در غزه، نمایشگاه کتاب فرانکفورت همچنان به استقبال از رژیم صهیونیستی ادامه داد و حتی متعهد به افزایش برنامه‌های اسرائیلی در رویداد ۲۰۲۴ شد. این کار با ممنوعیت سال ۲۰۲۲ نمایشگاه برای روسیه، به دلیل حمله آن کشور به اوکراین، درتضاد است. ارتباط مستقیم این نمایشگاه با اسرائیل و وابستگی آن به دولت آلمان ــ که به صراحت از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند ــ امری است مستند.

یکی از اعضای این ائتلاف گفته است: «کارکنان حوزه کتاب، به عنوان حاملان کلمات مکتوب، نقش ویژه‌ای دارند، زیرا کار ما ایده‌ها و سیاست‌ها را تقویت می‌کند و مشروعیت می‌بخشد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت، به عنوان یک نهاد فرهنگی تأثیرگذار، برای استفاده از قدرت خود در این حوزه فرهنگی فرصت و مسئولیت دارد تا در راستای پایان دادن به نسل کشی فلسطینی‌ها بر اسرائیل فشار بیاورد.»

ائتلاف نامه ناشران برای فلسطین، همچنین، به سرکوب همبستگی فلسطینی‌ها به وسیله دولت آلمان به عنوان زمینه ساز این درخواست‌ها اشاره دارد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرده است که امسال تعداد بیشتری از افسران پلیس ــ چه با لباس فرم چه لباس شخصی ــ در سالن‌ها حضور خواهند داشت.

اینکه بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان، درست در زمانی که اسرائیل زیرساخت‌های فرهنگی غزه را تخریب کرده است، متعهد شده است که روابط خود با بخش فرهنگی این رژیم را حفظ و حتی تعمیق کند، باید موجب نگرانی جدی برای همه شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان امسال این رویداد جهانی باشد.

در ژوئیه، وبگاه خبری «ماندُویس»، به خصوص باتوجه به ممنوعیتی که نمایشگاه کتاب فرانکفورت پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ براساس نقض قوانین بین المللی اعمال نمود، به تناقض این نمایشگاه در موضع گیری درقبال شرکت اسرائیل اشاره کرد.
خبرنامه نمایشگاه کتاب فرانکفورت ــ که در ۲۴ آوریل توزیع شد ــ شامل مطلبی با عنوان «بازار کتاب اوکراین: کتابخانه‌های ویران شده و کتاب فروشی‌های جدید» است، ولی هیچ اشاره‌ای به غزه نکرده است، جایی که نویسندگان، دانشگاهیان، ناشران، کتابخانه ها، دانشگاه‌ها و چاپخانه ها، وحشیانه هدف قرار گرفته اند.

سازمان ملل، همچنین، درباره فرایند «دانش کُشی» در غزه هشدار داده است، چراکه تمامی دانشگاه‌های غزه ویران شده اند. این واقعیت که نمایشگاه کتاب فرانکفورت هنوز ممنوعیت مشابهی علیه رژیم صهیونیستی، که به غزه و لبنان هجوم برده، اعمال نکرده و هیچ نشانی از نگرانی نسبت به نقض قوانین بین المللی توسط اسرائیل نشان نداده است تناقض پیش گفته را، به وضوح، نشان می‌دهد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.