صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تا انگیزه و مشوق‌های صادرات غیرنفتی را برای صادرکننده بیشتر نکنیم، موانع را برنداریم و بخشودگی مالیاتی ندهیم، کار درست پیش نمی‌رود.

به گزارش شهرآرانیوز، زهرا سعیدی مبارکه درباره دعوای تخصیص ارز بین بانک مرکزی و وزارت صمت که امروز در جریان جلسه نظارتی مجلس رخ داد به تجارت‌نیوز گفت: مشکل اصلی در بحث تخصیص ارز این است که ما از وزارت صنعت ۲۳ درصد افزایش صادرات غیرنفتی می‌خواهیم اما اختیارات را پخش کرده‌ایم بین دیگران. وزارت صنعت فقط ۴ درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته است.

او افزود: یعنی به صنعت و تولیدکننده می‌گوییم بیا افزایش صادرات غیر نفتی بده، اما ناترازی گاز، برق و... به او می‌دهیم. قیمت‌گذاری دستوری می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم در بازار خود را پیدا کند.

تا انگیزه و مشوق‌های صادرات غیرنفتی را برای صادرکننده بیشتر نکنیم کار درست پیش نمی‌رود

سعیدی با بیان اینکه بانک مرکزی اعلام کرده تخصیص ارز می‌دهم و بیشتر از قبل هم تخصیص داده می‌شود، عنوان کرد: اما مساله این است که تا انگیزه و مشوق‌های صادرات غیرنفتی را برای صادرکننده بیشتر نکنیم، موانع را برنداریم و بخشودگی مالیاتی ندهیم کار درست پیش نمی‌رود. ما الان به واردات انگیزه داده‌ایم و صادرات را بی‌انگیزه کرده‌ایم؛ چون قیمت‌گذاری دستوری می‌کنیم و این دست چه کسی است؟ بانک مرکزی.

بانک مرکزی باید با شیوه‌های دیگری قیمت ارز را کنترل کند

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این سوال که بنابراین مشکل از بانک مرکزی است، تاکید کرد: بانک مرکزی باید با شیوه‌های دیگری قیمت ارز را کنترل کند. به صادرکننده می‌گویند از طریق سامانه نیما فرایند کار را انجام دهد. صادرکننده هم می‌گوید من با ارز آزاد تولید و صادر ‌می‌کنم، اما بعد بیایم پولم را با ارز نیمایی دریافت کنم! 

فرآیند تخصیص ارز برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد

او در ادامه افزود: بنابراین این فرایند صرفه اقتصادی ندارد و وقتی صرفه نداشته باشد تولیدکننده، تولید و صادرات خود را کم می‌کند.

هماهنگی بین دستگاه‌ها در حوزه تخصیص ارز شرایط را بهتر می‌کند

این نماینده مجلس با تاکید بر نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها در حوزه تخصیص ارز بیان کرد: بنابراین چرخ دنده‌ها روی هم قرار ندارد و هماهنگی لازم وجود ندارد، این هماهنگی به وجود بیاید شرایط برای کار بهتر می‌شود.
منبع: مجلس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.