صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: زعفران در خراسان رضوی بالغ بر ۷۶ درصد وسعت اراضی زعفران کشور را در برگرفته و این استان قطب تولید زعفران کشور است.

محمد میری دیسفانی در گفت و گو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره میزات تولید زعفران دراستان تصریح کرد: گیاه زعفران به شدت تحت تاثیر دو شاخص اقلیمی شامل دما و بارندگی است و از این جهت، سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، سال زراعی مناسبی نبود؛ چراکه بدلیل تغییرات شدید اقلیمی و دمایی، این گیاه فرصت مناسبی برای رشد و ذخیره سازی مواد غذایی نداشت که در نهایت منجر به خسارت و کاهش شدید عملکرد محصول شد. 

وی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ، سال تقریبا بهتری را از نظر میزان بارندگی نسبت به سال ماقبل تجربه کردیم به طوریکه متوسط میزان بارندگی به ۱۸۰ میلیمتر رسید ولی همچنان میزان بارندگی استان نسبت به دوره بلند مدت ۶.۵ درصد منفی می‌باشد.



معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: برداشت زعفران از نیمه مهرماه آغاز و تا نیمه آذر نیز در اقلیم‌های معتدل ادامه دارد؛ با توجه به بازدید‌های میدانی بعمل امده از سطح مزارع زعفران استان برای سال ۱۴۰۳ پیش بینی می‌شود حدود ۲۶۴ تا ۲۸۴ تن زعفران تولید شود. البته مشروط به اینکه گرمای بالای تابستان سال جاری و بارندگی و سرمای زودرس در فصل برداشت به محصول آسیب نزند.

به گفته وی، در راستای بهزراعی و تقویت مزارع زعفران، سازمان جهادکشاورزی استان طی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تا کنون نسبت به برگزاری مستمر دوره‌ها و کارگاه‌های متنوع آموزشی در تمامی شهرستان‌هایی که متولی تولید این محصول هستند باموضوعات تغذیه اصولی و متعادل گیاهی زعفران، اصول صحیح مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی، شیوه‌های صحیح ابیاری مزارع زعفران باهدف افزایش راندمان ابیاری، اصول صحیح کاشت زعفران، اشنایی با شیوه‌های اصولی وبهداشتی برداشت و فراوری محصول و اجرای طرح‌های تغذیه گیاهی در مزارع ترویجی الگویی برای بهره برداران به منظور رسیدن به عملکرد مطلوب وافزایش تولید در مزارع و همچنین بررسی و پیگیری سایر مسایل مرتبط با حوزه زعفران در قالب میزمحصولی زعفران با مشارکت سایر دستگاه‌های متولی اقدام نمود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.