صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گزارش یکتانت از رفتار کاربران ایرانی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی (سال ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۹۳۱۰۸
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
یکتانت در گزارشی جامع، بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ را بررسی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، یکتانت در گزارشی جامع، بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ را بررسی کرده است. این گزارش با همکاری چند شرکت و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاهی تدوین شده است؛ همچنین جامعه آماری این گزارش شامل ۱۱۰۰ کاربر تصادفی و با پرسش «تعامل کاربران ایرانی در سال ۱۴۰۲ با اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های رسانه‌ای به چه صورت است؟» صورت گرفته است.

همچنین پاسخ‌دهندگان براساس گروه‌های سنی تقسیم‌بندی شده‌اند که با توجه به اهمیت مطالعات نسلی در شناخت کاربران، در قالب ۳ گروه نسلی اصلی تجمیع شده‌اند:

نسل Z: ترکیب گروه‌های سنی ۱۴ تا ۱۸ و ۱۹ تا ۲۷ سال
نسل Y: ترکیب گروه‌های سنی ۲۸ تا ۳۶ و ۳۷ تا ۴۵ سال
نسل X: ترکیب گروه‌های سنی ۴۶ تا ۵۴ و ۵۵ تا ۶۵ سال

در مجموع ۲۰ سؤال در این پیمایش از شرکت کنندگان پرسیده شد و شیوه گردآوری داد‌ه‌ها و اطلاعات در این مطالعه به صورت غیرحضوری (تلفنی) بوده است.

در ادامه رفتار کاربران ایرانی در پلتفرم‌های مختلف مانند تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب فارسی را بررسی می‌کنیم، همچنین به بررسی موارد جالب این گزارش می‌پردازیم.

رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین

جمعیت ایران اکنون از ۸۵ میلیون نفر فراتر رفته است و نسل‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. با وجود دسترسی اکثریت مردم به اینترنت و عضویت بیش از نیمی از جمعیت در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی، مطالعه ردپای دیجیتال کاربران می‌تواند بینش ارزشمندی درباره رفتار آن‌ها در اختیار عالقه‌مندان بازاریابی دیجیتال قرار دهد.

نسل‌های مختلف چندساعت در روز از اینترنت استفاده می‌کنند؟ 

میانگین استفاده از اینترنت در میان کاربران بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت آن‌ها، ۴ ساعت در روز است.

بیشترین بازه زمانی استفاده از اینترنت در تمامی گروه‌های سنی بین ۲ تا ۳ ساعت در روز است که در این بازۀ زمانی کاربران نسل X پرمصرف‌ترین هستند. نسل Z با اختلاف نسبت به دو نسل دیگر در بازه‌های ۳ تا ۴ ساعت یا ۴ تا ۶ ساعت از روز بیش‌ترین استفاده را از اینترنت می‌کنند.

جایگاه انواع وسایل الکترونیکی در میان کاربران

به طور کلی در میان همه کاربران، بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، تلفن همراه بیشترین کاربر و کتابخوان کمترین کاربر را از میان وسایل الکترونیکی دارند. در مجموع نیز نسل Z بیشتر از سایر نسل‌ها کاربر انواع وسایل الکترونیکی هستند؛ همچنین تلفن همراه، دستگاه اصلی و اول کاربران برای وبگردی در مقایسه با رایانه شخصی و تبلت است.

دلایل استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در میان زنان و مردان

رسیدگی به امور بانکی، پیگیری اخبار و خرید اینترنتی، سه دلیل اصلی کاربران برای استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند. خانم‌ها بیشتر از آقایان از اینترنت برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می‌کنند. در مقابل، مردان برای دنبال کردن اخبار، گوش دادن به موسیقی، وقت‌گذرانی، کسب درآمد و بازی کردن بیشتر از زنان از اینترنت استفاده می‌کنند.

در مقایسه‌ای دیگر دلایل استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باتوجه به گروه‌های سنی بررسی شده است. نسل Z با اختلاف، بیشتر از نسل‌های دیگر از اینترنت برای بازی‌کردن استفاده می‌کند و پس از بازی، پرتکرارترین دلایل استفاده از اینترنت در این نسل برای گوش‌دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال و وقت‌گذرانی است. استفاده از اینترنت برای خدمات بانکی و دنبال کردن اخبار در میان کاربران نسل X رایج‌تر است.

خرید آنلاین در میان کاربران؛ از تمایل تا تحقیق و خرید

تمایل به خرید آنلاین در نسل X کمتر از سایر نسل‌ها و در نسل Y بیشتر از سایر نسل‌ها است. از طرفی نسل Z بیشتر از دیگران اینترنتی خرید می‌کند. تمامی گروه‌های سنی پیش از خرید حضوری یا آنلاین از اینترنت برای تحقیق درباره محصول یا خدمات مورد نیازشان استفاده می‌کنند. این تمایل به تحقیق و جست‌وجوی اینترنتی، فرصت مناسبی برای کسب‌وکار‌ها است تا تبلیغ کالاها یا خدمات خود را در معرض دید مخاطبان بالقوه قرار دهند.

کدام کالا‌ها در خرید آنلاین بیشتر خریداری می‌شوند؟

به طور میانگین، خرید آنلاین پوشاک، بیشترین و خرید آنلاین جواهر، کمترین سهم را در میان خرید آنلاین کاال‌ها و خدمات داشته است.

میزان پیگیری موضوعات مختلف خبری در میان کاربران

کاربران اخبار اجتماعی، علم و فناوری و اقتصادی را بیشتر از سایر موضوعات خبری دنبال می‌کنند. در مقابل، اخبار ورزشی و بین الملل کمترین مخاطب را
در میان کاربران شرکت کننده در این نظرسنجی داشته است.

نسل‌های مختلف از چه طریق به تبلیغات دست پیدا می‌کنند؟

به طور متوسط، پاسخ‌دهندگان بیشترین مواجهه با تبلیغات برند‌ها را در تلویزیون و کمترین مواجهه را در بیلبورد‌ها تجربه می‌کنند. اما هرکدام از نسل‌ها میزان مواجهه متفاوتی با رسانه‌ها دارند؛ نسل Z بیشتر در معرض شبکه‌های اجتماعی و نسل Y و X بیشتر در معرض تلویزیون قرار دارند. برای نسل X بیشتر مواجهه با تبلیغات، در تلویزیون است. برای نسل Y پس از تلویزیون، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در جایگاه دوم کانال‌های تبلیغات برند‌ها قرار دارد. اینفلوئنسر‌ها بیشترین مسیر انتقال تبلیغات برند‌ها به نسل Z را تشکیل می‌دهند و نسل X کمترین تعامل را با اینفلوئنسر‌ها دارند. در نسل X تعداد افراد کمتری به تبلیغات توجه می‌کنند. اما وقتی پای تبلیغات برای این گروه سنی در میان باشد پس از تلویزیون، گولگ، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مناسبترین راه است. بیلبورد‌ها نیز برای جلب توجه نسل X کمترین سهم را میبرند.

باورپذیری تبلیغات برند‌ها

به طور متوسط، ٪۲۴ پاسخ‌دهندگان، تبلیغات در هیچ‌کدام از رسانه‌ها را باورپذیر نمی‌دانند. دیگران، از بین رسانه‌های مختلف، تبلیغات تلویزیون را بیشتر از سایر رسانه‌ها باور می‌کنند و پس آن، گوگل، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و پیامک به ترتیب از نظر میزان باورپذیربودن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بیلبورد‌ها کمترین امتیاز را از نظر باورپذیری دریافت کرده‌اند. هرکدام از نسل‌ها ارزیابی متفاوتی نسبت به میزان باورپذیری تبلیغات در رسانه‌های مختلف دارند: نسل Z بیشتر از سایر نسل‌ها تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را باورپذیر می‌داند. تبلیغات وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز برای نسل Y باورپذیرتر است.

روند رو به رشد تعداد کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مختلف

نگاهی به اینستاگرام فارسی در سال ۱۴۰۲

به طور متوسط هر کاربر ایرانی تعداد ۳۲۷ صفحه عمومی در اینستاگرام دنبال می‌کند. مجموعا تعداد  ۱.۲ میلیون فروشگاه در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۲ داشته‌ایم که بیش‌از ۹۶۰ هزار از این فروشگاه‌ها در پلتفرم اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند.

از جزئیات جالب دیگر اینستاگرام در سال ۱۴۰۲ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیش‌از ۵۷۰ میلیئن پست بارگذاری شده توسط ایرانیان

بیش‌از ۷.۲ میلیون صفحه عمومی

بیش‌از ۵۴۱ میلیار لایک

بیش‌از ۴۵ میلیون صفحه خصوصی

حوزه‌های فعالیت صفحات عمومی اینستاگرام فارسی چیست؟

پنج حوزه اول فعالیت که تعداد صفحات عمومی آن‌ها در اینستاگرام از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ افزایش داشته است:

. مالی و رمز ارز

. صنایع دستی

. توسعه فردی

. دکوراسیون خانه و طراحی داخلی

. بازی‌های ویدئویی

وضعیت فعالیت کسب و کار‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

وضعیت تعامل و فعالیت کاربران ایرانی در یوتیوب فارسی

حضور و تعامل کاربران ایرانی در یوتیوب فارسی، هم از نظر تعداد محتوا و هم تعداد بازدیدها، در حال افزایش است. این روند پس از افت شدید میزان تولید و بازدید محتوا‌ها در پاییز ۱۴۰۱ حالا به روند صعودی رسیده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.