صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

طالبان: هر سال ۲۵ هزار نفر در افغانستان نابینا می‌شوند

  • کد خبر: ۲۹۳۹۸۳
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶
وزارت بهداشت طالبان در آماری نگران کننده اعلام کرده است که هر سال حدود ۲۵ هزار نفر به دلیل کمبود خدمات درمانی در افغانستان بینایی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عبدالولی حقانی، معاون وزارت بهداشت و درمان در مراسمی که به مناسبت روز جهانی بینایی برگزار شد. افغانستان به دلیل کمبود خدمات درمانی و عدم دسترسی به مراکز بینایی‌سنجی در مناطق دورافتاده هر سال ۲۵ هزار نفر یک چشم خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار سازمان بینایی‌سنجی جهانی، میزان نابینایی در افغانستان بین ۱.۵ تا ۲ درصد است گفت: این در حالی است که نزدیک به ۸۰ درصد از این نابینایی ها قابل پیشگیری و قابل درمان هستند.

معاون وزارت بهداشت طالبان افزود که تقریباً یک و نیم میلیون نفر در افغانستان با مشکل کاهش بینایی یا اختلال در بینایی مواجه هستند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان در جولای سال جاری اعلام کرد: «۶۰ درصد موارد نابینایی ناشی از مشکل آب مروارید است. وضعیتی که در صورت وجود امکانات طبی با جراحی سادۀ چشم قابل درمان است.»

گفته می‌شود پس از روی کار آمدن طالبان یکی از دلایلی که به این وضعیت دامن می زند فقر گسترده و عدم توانایی اقتصادی مردم برای درمان و مراجعات به موقع پزشکی است.

منبع: طلوع نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.