صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

توضیحات وزارت کشور در خصوص صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان

  • کد خبر: ۲۹۴۷۹۸
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
وزارت کشور درباره مصوبات مبنی بر ممنوعیت استفاده بانوان از موتورسیکلت اعلام کرد: در قانون برای صدور گواهینامه موتورسیکلت بانوان تکلیفی وضع نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وزارت کشور در پاسخ به درخواست یک کاربر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مبنی بر اعلام هرگونه مصوبه مبنی بر ممنوعیت استفاده بانوان از موتورسیکلت اعلام کرد؛ در قانون برای صدور گواهینامه بانوان تکلیفی وضع نشده است.

متن کامل وزارت کشور که در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر شده به این شرح است: "به استناد تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی (مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی) صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بوده و در قانون برای صدور گواهینامه بانوان تکلیفی وضع نشده است. مضافاً اینکه به موجب ماده ۲۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی (مصوب ۱۸/۰۳/۱۳۸۳ هیئت وزیران) رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی مستلزم داشتن گواهینامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه است. همچنین برابر ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، رانندگی بدون داشتن گواهینامه مجاز از مصادیق جرم شناخته شده و در بخش تعزیرات، برای آن مجازات حبس، محرومیت از رانندگی و جریمه نقدی پیش‌بینی شده است. "

این توضیحات در حالی اعلام شده که رانندگی موتورسیکلت در قانون عموماً برای آقایان تعریف شده و پلیس راهنمایی و رانندگی از صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت به بانوان به دلیل نداشتن تکلیف قانونی و سکوت قانون در این خصوص خودداری می‌کند. با این حال طی سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورسیکلت و تولید دستگاه‌های سبک با کاربری آسان و اتوماتیک، استفاده بانوان از موتورسیکلت‌ها رشد داشته که باید نسبت به آن فکر عاجلی صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.