صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس هیئت ایران در اجلاس شانگهای: ما خواهان جدیت اعضای شانگهای علیه جنایات اسرائیل و تروریسم اقتصادی آمریکا هستیم

  • کد خبر: ۲۹۴۸۶۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
رئیس هیئت ایران در اجلاس شانگهای با تأکید بر عزم دولت چهاردهم برای همگرایی منطقه‌ای به ویژه با اعضای این سازمان، بیان کرد: تهران خواهان جدیت سازمان همکاری شانگهای علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی، تروریسم اقتصادی آمریکا و گام‌های عملی برای مقابله با اقدامات محدودکننده تجارت چندجانبه است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدمحمد اتابک در بیست‌وسومین نشست رؤسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، ضمن قدردانی از استقبال گرم و میزبانی دولت پاکستان، عضویت بلاروس در سازمان شانگهای و ریاست جدید روسیه بر شورای نخست وزیران اعضای این سازمان را تبریک گفت.

وی افزود: در شرایطی که نظام بین الملل با چالش های متعددی برای حفظ و تأمین صلح، ثبات و امنیت بین المللی مواجه است، برگزاری رویدادها و توسل به سازوکارهای منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای، که مبتنی بر اصول شناخته شده حقوق بین الملل همچون احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی، حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها است، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اتابک اضافه کرد: برای پاسداشت صلح و امنیت و پیشبرد توسعه و رفاه بشری در جهان به هم‌پیوسته کنونی که با تهدیدات و فرصت های پیچیده و چند لایه مواجه هستیم، نمی توان به ترتیبات کهن اکتفا کرد بلکه باید کوشش های جمعی جدیدی متناسب با شرایط و دغدغه های تازه سامان داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان همکاری شانگهای از ستون های اصلی نظم چند قطبی در تحولات جهانی و منطقه ای است که می تواند در ایجاد فضایی همراه با صلح، ثبات و توسعه و اعتماد متقابل بین اعضاء و همچنین بین سازمان و دیگر سازوکارهای چندجانبه منطقه ای و جهانی بسیار موثر عمل کند.

وی گفت: تضمین ثبات و امنیت منطقه، به ویژه در مقابله با تروریسم تکفیری، افراط‌گرایی، ‌قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی در کانون توجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم که از ابتدا در دستور کار سازمان همکاری شانگهای قرار داشته است، همچنان ثبات و امنیت منطقه ما را تهدید می کند. جمهوری اسلامی ایران، صلح و ثبات منطقه را صلح و ثبات خود تلقی کرده و در راستای حفظ آن، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ایران در پیشبرد سیاست همسایگی و ارتقای دوستی و همکاری با کشورهای همسایه و اعضای سازمان همکاری شانگهای مصمم است.

اتابک تصریح کرد: تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه مظلوم و کشتار وحشیانه زنان و کودکان بی گناه، مصداق کامل نسل کشی است و فراتر از نقض تمامی قواعد و مقررات حقوقی بین المللی و نیز نقض حقوق اساسی بشر، به وضوح تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

وی افزود: اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه منافع یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای یعنی جمهوری اسلامی ایران که با قاطعیت به آن پاسخ داده شد، مصداق بارز تهدید و نقض صلح بوده و امنیت بین المللی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. از این رو، شایسته است اعضای سازمان، اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را با جدیت بیشتری مورد توجه قرار داده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

رئیس هیات کشورمان گفت: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با اولویت قراردادن سیاست همسایگی، خواهان دستیابی به همگرایی پایدار با کشورهای منطقه و از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای است و آمادگی دارد با تشریک مساعی، ظرفیت‌های استراتژیک و ژئوپلتیک خود از جمله نیروی انسانی متخصص و ماهر، مزیت‌های انرژی، پیشرفت های علمی و فناورانه، موقعیت ممتاز در ارتباطات و ترانزیت را در اختیار پیشرفت و تعالی منطقه قرار دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری و ارتباط با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را اولویت خود می داند و در این راه گام‌های مهمی برداشته است. با این حال، لازم است اعضای این سازمان تدابیر سازنده و عملیاتی مورد نیاز به منظور رفع عوامل بازدارنده در توسعه تجارت، تسهیل مبادلات و سرمایه گذاری در عرصه های مختلف را اتخاذ کنند. کنسرسیوم بین بانکی، شورای تجاری و سایر مکانیزم های موجود نقش مهمی در این زمینه دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: در طول یک سال گذشته سطح مبادلات تجاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای روندی صعود داشته است به طوری که حجم مبادلات اقتصادی به ۶۴ میلیون و ۳۱۱ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۷ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۰.۷ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۵ درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: بنابراین گسترش همکاری های منطقه ای از طریق پیمان های اقتصادی گوناگون و فراهم ساختن زمینه های تجارت آزاد با بهره گیری از راهکارهای مختلف مانند تجارت بر مبنای ارزهای محلی، افزایش سطح همکاری های بانکی، یافتن راهکارهای پرداخت مالی جایگزین، تقویت کریدورهای ترانزیتی و خطوط مواصلاتی، توسعه گفت‌وگوهای اقتصادی و اجرای برنامه همکاری تجاری و اقتصادی چندجانبه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای -که در بیانیه های مشترک اعضا به آنها اشاره شده است- در اولویت کاری جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

اتابک اضافه کرد: برای تحقق این امر پیشنهاد می‌کنیم تأمین مالی پروژه‌های لجستیک و تسهیل کننده تجارت و توسعه زیرساخت‌های مالی به همراه تسهیل فرآیندهای گمرکی، با تمرکز بر بهره مندی از ظرفیت‌های سیستم مالی مشترک، بلاکچین و استفاده از ارزهای منطقه‌ای مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: جهان وارد دوران جدیدی شده و سلطه‌طلبی و یکجانبه‌گرایی رو به زوال است. نظام بین‌الملل به سوی چندجانبه گرایی و بازتوزیع قدرت به سود بازیگران مستقل غیرغربی حرکت می کند و سازمان همکاری شانگهای با تکیه بر روح حاکم بر آن می تواند تسهیل گر این فرآیند پرفراز و نشیب باشد.

اتابک افزود: تحریم های غیرقانونی، نامشروع فراسرزمینی، زورمدارانه و مغایر حقوق بین الملل که با اغراض کاملا سیاسی اعمال می شود، مصداق بارز تروریسم اقتصادی است و متاسفانه ایران نیز برای سالیان متمادی، متاثر از تروریسم اقتصادی ایالات متحده بوده است.

وی خطاب به هیات های شرکت کننده گفت: انتظار ما از سازمان همکاری شانگهای آن است که با صدایی واحد، در برابر یکجانبه‌گرایی و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بایستد و کشورهای عضو خود که تحت تاثیر این اقدامات غیرقانونی هستند را در مسیر مقابله با این تحریم ها یاری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: همچنین لازم است مقابله عملی با اقدامات محدود کننده تجاری و تحریم هایی که توسعه اقتصادی کشورها و تجارت چندجانبه را محدود می سازد، در دستور کار اعضای این سازمان قرار گیرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.