صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وعده رفع مشکل مدرسه علی پیوندی شهرک مهرگان مشهد در دیدار مردمی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۹۶۲۰۴
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
گزارش شهرآرا برای مدرسه علی پیوندی و «تحصیل یک روز در میان» دانش‌آموزان با خبر خوش سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همراه شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تمامی شهروندانی که پشت در‌های اتاق مدیر نشسته‌اند هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند به راحتی آب خوردن بتوانند آقای مدیر کل را ببینند مدیرکلی که شاید تمام روز‌های هفته یا دست‌کم در نخستین روز‌های سال تحصیلی جدید قرار است تمام امور مربوط به یک استان را در حوزه دانش‌آموزی، مدارس و معلمان رتق‌و‌فتق کند، حالا در میان همه سرشلوغی‌های کاری، باز هم روز‌های ملاقات مردمی خود را پا‌برجا نگه داشته است.

در اتاق مدیرکل آموزش‌وپرورش به روی همه مردم استان و جامعه هدف این نهاد باز است. برایش فرقی ندارد که فرد روبه‌رویش خواسته منطقی یا غیرمنطقی دارد. همه را با گوش جان می‌شنود. حتی اگر درخواست‌های مطرح شده در توان تصمیم‌گیری قانونی‌اش نباشد سعی می‌کند راه‌حلی پیدا کند تا مشکل را به نحوی برطرف کند.

نیم‌روزی با آقای مدیر

«به آقای.. بگویید تمام تلفن‌های این ساعت را جواب دهد و بگوید این چند ساعت آقای «شوشتری»، مدیرکل آموزش‌وپرورش دیدار مردمی دارد... نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.» تلفن همراه خود را در حالت سکوت قرار می‌دهد و تماس‌های مکرری که هر ثانیه صفحه تاریک گوشی تلفن همراه را آبی می‌کند، بدون پاسخ می‌ماند. فرقی ندارد چه کسی آن سوی خط منتظر پاسخ آقای مدیرکل است، آنچه در این لحظه و در این ساعت برای مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان مهم است، پاسخ‌گویی بی‌واسطه به مشکلات شهروندان در روز ملاقات عمومی است.

در اتاق سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان نیمه‌باز است. تعداد زیادی از فرهنگیان، خانواده دانش‌آموزان و حتی برخی دانش‌آموزان پشت در اتاق مدیر کل حضور دارند. مدیر روابط عمومی اداره کل روی صندلی ورودی در اتاق نشسته است و شهروندان را یک‌به‌یک برای ورود به اتاق مدیر راهنمایی می‌کند.

در این دیدار مردمی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان پشت میز ریاست قرار ندارد و در یکی از همان صندلی‌هایی که قرار است مردم روی آن بنشینند، نشسته است تا پاسخ‌گوی شهروندان باشد. آقا میر‌مخلصونی و همسرش به نمایندگی از جامعه ششصد نفری دانش آموزان بلاتکلیف مدرسه علی پیوندی در شهرک مهرگان مشهد نخستین ملاقات‌کنندگان با مدیر کل هستند.

کلاس درس سه‌روزه!

این شهروند در ابتدای طرح درخواست خود به موضوع سرگردانی ششصد دانش‌آموز دوره اول متوسطه در شهرک مهرگان اشاره دارد. همان دانش‌آموزانی که ۲۵‌مهر ماه امسال در گزارشی با عنوان «تحصیل روز درمیان» از مشکلات انشعابات آب و برق و گاز و نبود سرویس بهداشتی در مدرسه نوسازشان نوشتیم. 

در آن گزارش به این موضوع اشاره کردیم که به دلیل آماده نشدن این مدرسه تعداد ۶۰۰ دانش‌آموز مقطع متوسطه اول به مدرسه دیگری برای تحصیل هدایت شده‌اند که آن مدرسه نیز در شیفت اصلی خود دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه یعنی دانش‌آموزان کلاس دهم، یازدهم و دوازدهم را در دل خود جای داده است.

به اذعان اولیای دانش‌آموزان و حتی اولیای مدرسه، به این نکته نیز اشاره کردیم که جمعیتی حدود هزار نفر از دانش‌آموزان حاشیه شهر در دو مقطع مهم و حساس متوسطه اول با داشتن امتحان نهایی و دوره دوم متوسطه با داشتن کنکور دچار آسیب آموزشی شده‌اند. تأکید اولیای این دانش‌آموزان این بود که ۶۰۰ دانش‌آموز دوره اول متوسطه به دلیل محدودیت فضا در گروه شهیدان رجایی و باهنر و به صورت روز‌در‌میان در مدرسه حضور دارند. از سوی دیگر دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه مجبور هستند به دلیل حضور دیگر دانش‌آموزان در شیفت مخالف دو ساعت زودتر از ساعت موظفی تحصیلی (یعنی ساعت ۱۲ به جای ۲) به مدرسه بروند. 

در آن گزارش، شهرآرا از مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه تبادکان مشهد وعده بهره‌برداری و افتتاح این مدرسه را در هفته آتی گرفت، اما با این حال آنچه دلیل حضور نمایندگان اولیا در این دیدار مردمی و در ملاقات با مدیرکل آموزش و‌پرورش مطرح می‌شود، مسئله زمان‌بر بودن حفر چاه برای سرویس بهداشتی این مدرسه است که شاید بالغ بر بیست روز دیگر زمان نیاز داشته باشد. علاوه بر آن دیگر دانش‌آموزان حاضر نیستند روزدرمیان به مدرسه بروند.

درخواست پیگیری مجدد

میرمخلصونی که به نمایندگی از والدین به دیدار مردمی آمده بود در این‌باره می‌گوید: آقای مدیرکل وضعیت مدرسه علی پیوندی در شهرک مهرگان هنوز به شرایط مطلوب نزدیک نیست، شما خودتان قضاوت کنید، پیمانکار برای حفر چاه سرویس بهداشتی چگونه می‌تواند دوروزه (طبق وعده مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه تبادکان تا شنبه) چندین و چند حلقه چاه حفر کند؟ چگونه می‌تواند در این دو روز انشعاب گاز و برق را بیاورد؟ وی ادامه می‌دهد: با این وضعیت مدرسه به شرایط بهره‌برداری نزدیک نیست. بچه‌های ما در دوره اول متوسطه در دو گروه شهید رجایی و باهنر قرار گرفته‌اند و روزدرمیان به مدرسه می‌روند. از آن طرف بچه‌های کنکوری ما امسال دو ساعت زودتر از استاندارد آموزشی به منزل می‌روند.

بازگشایی هفته آینده

مدیرکل آموزش‌و‌پروش خراسان‌رضوی در حین طرح گلایه این شهروند تلفن همراه خود را بر می‌دارد و با مدیرکل نوسازی استان تماس می‌گیرد، تمام سؤالات و دغدغه‌های شهروندان را به مدیرکل نوسازی استان انعکاس می‌دهد. این پیگیری درلحظه آقای مدیرکل، با خبر‌های خوشی همراه است. مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی با قطع این تماس می‌گوید: با توجه به قول مدیرکل نوسازی استان نهایتا تا یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

شوشتری این بار دغدغه نماینده اولیا را پایان می‌بخشد و در پاسخ به این سؤال شهروند که می‌گوید: بعید می‌دانیم که مدرسه به بهره‌برداری برسد می‌گوید: ما همین جا هستیم اگر نشد دوباره هفته آینده در همین اتاق به سراغ ما بیایید. ما به شما قول می‌دهیم دانش‌آموزان هفته آینده در مدرسه نوساز خود خواهند بود.

دیگر درخواست‌های مطرح شده در دیدار مردمی این هفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، مشکل ردیف پرسنلی یکی از سرایداران مدرسه در شهر سرخس بود که با دستور مدیرکل درخواست این فرد در دور پیگیری قرار گرفت. همچنین دستور مدیرکل آموزش‌وپرورش استان درباره طرح درخواست اصلاح رسته شغلی یکی از معلمان فرهنگی تازه استخدام شده که در فرایند استخدامی خود به اشتباه و سهوی به جای انتخاب رابط سلامت، دبیری کار و فناوری را انتخاب کرده بود از این قرار بود که این معلم جدیدالورود درخواست خود را به صورت کتبی به اداره منابع انسانی این اداره کل اعلام کند تا موضوع از طریق اداره کل استان به جای مراجعه حضوری فرد به وزارتخانه پیگیری شود.

روز‌های دیدار مردمی

تمام دستگاه‌ها و نهاد‌های اداری موظف‌اند همچون استقرار میز خدمت در ادارات خود روز‌هایی را به دیدار مردمی با شهروندان اختصاص بدهند. «صدای مردم» شهرآرا پیرو رسالت خود برای انعکاس جلسات مردمی و پاسخ‌گویی مدیران استانی، بازتاب‌دهنده این جلسات خواهد بود تا جدا از اهتمام مجدانه برای برگزاری این جلسات، بستری برای بسط و گسترش پاسخ‌گویی مستقیم مدیران به مردم فراهم شود.

در نخستین دیدار مردمی ادارات دولتی، برای پیگیری سراغ مدیرکل آموزش‌و‌پروش استان رفتیم. در هفته‌های دیگر نیز به صورت سرزده و به ترتیب اولویت درخواست‌های شما، به سراغ دیگر دستگاه‌ها خواهیم رفت تا ما نیز رسالتمان را بیش‎ از پیش احیا کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.