به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سیدجلیل حسینی امروز ۱۵ آبان در مراسم معارفه در محل وزارت بهداشت گفت: سلامت یکی از مهمترین مولفههای پیشرفت یک جامعه میباشد و در میان ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری که لازمه هر پیشرفتی است.
وی افزود: تربیت نیروی انسانی عالم و ماهر در نیل به اهداف سازمانی نظام سلامت بیشترین نقش را دارد و حضور متخصصین ماهر در کشور باعث پیشرفت چشمگیر آن خواهد شد و برعکس مهاجرت نخبگان ضربه شدیدی به بنیانهای پیشرفت و توسعه در کشور وارد خواهد کرد.
حسینی تاکید کرد: در عنوان مسئولیت و ماموریت سازمانی که بر عهده اینجانب گذاشته شده است؛ یعنی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دو نکته و کلید واژه اساسی و قابل تأمل وجود دارد. اولی واژه آموزش است که مستقیما به علم آگاهی و دانایی مربوط میشود که هر سه عناوین مقدس در فرهنگ همه ادیان الهی به ویژه دین مقدس اسلام است که دانش و آگاهی را مبنای کمال و فضیلت آدمی میشناسد هل" یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون" لذا از این منظر آموزش بستر تعالی و تکامل جوامع بشری و البته زیربنای اصلی پیشرفت و توسعه پایدار است.
وی افزود: دوم آنچه قداست این عنوان را در حوزه ماموریت ما دو چندان بلکه ده چندان میکند پیوند امر آموزش با پزشکی است؛ چرا که پزشکی عهده دار تامین و بازیافت ارزشمندترین گوهر وجودی بعد از حیات یعنی سلامت انسان است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: از این رو میتوان گفت که هر نوع و سطحی از تلاش در جهت ارتقا آموزش پزشکی در سطح کشور پیامدهای مستقیم مبارکی همچون ارتقای سطح سلامت فردی و اجتماعی، مردم بهینه سازی کیفیت، زندگی لذت بردن از حیات و کاهش هزینههای تامین سلامت را در پی خواهد داشت همه اینها بطور مستقیم بستر پیشرفت همه جانبه رفاه و توسعه پایدار را فراهم میکنند در مقابل، اما هر نوع قصور و تقصیر در امر آموزش پزشکی خدای نکرده میتواند به از دست رفتن حیات شهروندان فزونتر کردن پیامدهای بیماری و درد و رنج بیماران یا حتی گسترش فقر و جهل و اتلاف سرمایههای ملی و پتانسیلهای نیروی انسانی مولد جامعه بی انجامد.
وی گفت: لذا به عنوان یک اولویت ملی و حتی تکلیف شرعی باید همه کسانی که دستی بر آتش آموزش پزشکی در کشور عزیزمان دارند بر خداوند متعال توکل کنند و عزم جزم کنند تا با کمک هم بتوانیم پتانسیلهای ارتقای آموزش پزشکی در همه مراکز آموزش پزشکی کشورمان را به فعلیت رسانیم. کافی است از منظر این آیه کریمه قرآنی به موضوع نگاه کنیم که هر کس جانی و نفسی را نجات دهد گویی جان همه بشریت را نجات داده و هر کس باعث از دست رفتن حیاتی شود و مرگی بیافریند گویی همه بشریت را به قتل رسانده است پس هر تلاشی در جهت ارتقای آموزش پزشکی میتواند به معنی احیای بشریت و زنده داشتن انسانها تلقی شود و بالعکس!
حسینی اضافه کرد: در این راستا یکی از اولویتهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت تحقق عبارت "شنیدن صدای بی صدایان و ایجاد عدل و عدالت" است که از نقطه نظرات رئیس جمهور بوده است. در واقعیت دانشگاه متعلق به استاد و دانشجو است و سایرین در خدمت اساتید و دانشجویان هستند که مسیر و امکانات لازم را برای ایشان فراهم کرده تا منجر به پیشرفت و ارتقای آموزش در دانشگاه شود.
وی گفت: ایجاد عدل و عدالت فقط مربوط به قشر ضعیف جامعه نیست گاهی در محیط دانشگاهی شاهد هستیم نه تنها صدای اساتیدی که انتقاد میکنند و خواستار اصلاح و بهبود وضع موجود هستند شنیده نمیشود بلکه با مداخلههای نابهجا و فراقانونی مورد بی مهری قرار میگیرند و به اجبار محدود به کنج اتاقی میشوند این صدا باید شنیده شود و اصلاح رویکردهای نادرست رویههای نامناسب و بازگشت به عدالت گم شده در راستای رفع موانع پیشرفت همه جانبه دانشگاهها میسر شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: با توجه به تکلیف برنامه هفتم پیشرفت و تأکید رئیس جمهور و وزیر بهداشت جهت استقرار نظام پزشک خانواده و ارجاع حوزه معاونت آموزشی نیز نیازمند همراهی با این هدف است، از این رو لازم است توجه ویژهای بر آموزش تیمی و بین حرفهای داشته باشیم که نقشی کلیدی در تربیت تیمهای بهداشتی درمانی مجهز برای مواجهه با پیچیدگیهای روزافزون مراقبتهای مدرن دارد.
وی گفت: از طریق آموزش بین حرفهای تیم پزشک خانواده در نظام ارجاع با تیم درمان و مراکز درمانی مرتبط خواهد شد و میتوانیم با ارتباطات میان تیمها از دانشگاه تا سطوح مختلف پیشگیری ارزیابی و تصمیم گیری نتایج درمان بیماران را بهبود بخشیم. یادگیری مبتنی بر تیم، احترام متقابل و توسعه مهارتهای مشترک را تقویت کرده و موانعی را که ممکن است به ناکارآمدی در فرآیند مراقبت و نظام ارجاع منجر شوند، برطرف میکند. حمایت از این نوع آموزش به معنای سرمایه گذاری در سیستم مراقبت بهداشتی کارآمد و بیمار محور است که در آن بیماران از خدمات یک تیم هماهنگ و باکیفیت بهره مند میشوند.
حسینی افزود: همچنین با توجه به آینده آموزش پزشکی در ایران هوش مصنوعی میتواند نقشی حیاتی در تبدیل مؤسسات ما به دانشگاههای نسل چهارم و پنجم ایفا کند این دانشگاهها دیگر محدود به نقشهای سنتی آموزشی و پژوهشی نیستند بلکه بر نوآوری تعاملات بین المللی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی تمرکز دارند ترکیب هوش مصنوعی با آموزش تیمی و بین حرفهای به تقویت مهارتهای کلیدی مانند تفکر انتقادی و سازگاری در نسل آینده متخصصان ما کمک میکند و توانایی حل چالشهای واقعی در سیستم بهداشتی را نیز افزایش میدهد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: این امر دانشجویان را آماده میسازد تا با فناوریهای نوین در بهداشت و درمان آشنا شده و از تحلیلهای مبتنی بر دادهها برای بهبود نتایج درمانی بیماران بهره گیرند.
وی گفت: نباید فراموش کنیم که طب ایرانی و اسلام چند سده پیشتاز و پیش قراول و راهبر طب جهانی بوده است در سردر دانشکده پزشکی پاریس که چند قرن از عمر آن میگذرد مجسمه بزرگی از ابن سیناست که نشانه وامداری طب غرب از طب ایرانی است باید تلاش کنیم که با ارتقای آموزش پزشکی جایگاه شایسته و بایسته جهانی خود را بازپس گیریم با پذیرش و به کارگیری هوش مصنوعی دانشگاههای ایران میتوانند به عنوان پیشرو در مسیر نوآوری قرار گیرند و اطمینان حاصل کنند که فارغ التحصیلان ما برای ارتقای کیفی مراقبتهای بهداشتی از سطوح ابتدایی تا سطوح تخصصی آماده اند.
حسینی افزود: علی رغم پیشرفتهای چشمگیر در گسترش دانشگاهها به همه استانهای کشور و حفظ توان علمی و مهارتی و استفاده حتی الامکان از تکنولوژیهای نوین متاسفانه در حفظ سطح علمی برخی از دانشکدهها با چالشهای جدی رو به رو هستیم تامین اعضای هیئت علمی و عدم ماندگاری آنان در محیطهای دانشگاهی و مهاجرت این مشکلات را شدیدتر کرده تا جایی که تمایل اعضای هیئت علمی جوان برای ادامه کار در دانشگاهها کاهش یافته است با بهره گیری از آموزش نوین و فاصله گرفتن از اقدامات گران قیمت و کم بازده اختصاص منابع مناسب به پیشگیری و بهره گیری از ظرفیتهای بخش خصوصی میتوانیم از نظام سنتی و ناکارآمد فاصله بگیریم و با حفظ میراث ارزشمند گذشته گان شرایط سلامت آیندگان را مهیا کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: دغدغه اینجانب به عنوان سکاندار آموزش در نظام سلامت، ارتقاء توان علمی دانشگاهها و محور قرار دادن و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و فراگیران اعم از دانشجویان در همه سطوح دکتری تخصصی (Phd) و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی و کارکنان حوزه سلامت و آسیب شناسی مشکلات چالشهای این حوزه با استفاده از خرد جمعی و مشورت با اصحاب ایده و نظر در تمامی سطوح خواهد بود.
وی گفت: در این راستا و فرصت کوتاه چند روز گذشته خود را مواجه با محبت اساتید پیشکسوت و صاحب نظران آموزش پزشکی و پرسنل خدوم، کوشا و متبحر حوزه معاونت آموزشی وزارت که از سال ۱۳۷۳ تا بحال با هم همکاری داشته و همچنین صاحب نظران در سطح کشور دیده ام و از این امر به خود میبالم و امیدوارم با اتکا به این مهربانیها و اعتماد بتوانیم وظایف بسیار مهم خود را به نحو شایسته به سر انجام برسانیم.
منبع: مهر