به گزارش شهرآرانیوز؛ امید منصوری با اشاره به اینکه مصرف زنانه سیگار را باید نوعی پیامد مجموعهای از فرآیندهای اجتماعی در نظر گرفت که شامل عملکرد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میشود. بیان میکند: مصرف سیگار از نوعی کالای لوکس و مبتنی بر تمایز، فاصله گرفته و در ایران تبدیل به الگویی در شرایط تورمزده شده است نمیتوان چشم پوشی کرد. اینجاست که نوعی نیهیلیسم و احساس طردشدگی به عنوان مهمترین محرکهای میل به مصرف در میان زنان و دختران مطرح است. اینکه وجهی از این مصرف نیز میتواند نمایشی باشد، ابطالکننده این ایده اصلی نیست.
وی ادامه میدهد: در هر امر نمایشی، رگهایی قدرتمند از احساس یأس و ناامیدی وجود دارد. برهمین اساس، اگر از وجه قبح اجتماعی به موضوع پرداخته نشود و این موضوع را بهمثابه نوعی مسأله اجتماعی در نظر گرفت، میتوان نتیجه گرفت که مصرف سیگار نوعی امکان ضرورت یافته در شرایطی است که زنان بدون قوای اجتماعی- اقتصادی و الگوی ارزشی اقناعکننده به آن روی میآوردند.
این پژوهشگر علوم اجتماعی متذکر میشود: در سالهای اخیر و طبق آمار سال ۱۴۰۲، نسبت طلاق به ازدواج به عدد ۴۷.۵ رسیده است. این بدان معناست که در ازای هر دو ازدواج، تقریباً یک طلاق صورت میپذیرد. نتیجه این پدیده، گسترش مادران تنهاست. بهراحتی میتوان تصور کرد که این مادران از چه حدی از آسیبهای مختلف رنج میبرند.
منصوری یادآور می شود: اگر بشود افزایش مصرف سیگار در میان زنان را توضیح داد، مطمئناً یکی از مهمترین دلایل آن، همین تنهایی، رهاشدگی و مصرف در شرایط «یأس و ناامیدی» است. این مصرف زمینهساز انواع مصرفهای دیگر نیز میشود. درواقع در میان این مقوله از زنان مصرفکننده، سیگار فقط بخش کوچکی از کوه یخ آسیبهای آنها است.
منبع: ایسنا