صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سامانه خودنویس، دست بنگاه‌های املاک را از ۲۵۰۰ میلیارد تومان معامله کم کرد

  • کد خبر: ۳۰۰۴۸۱
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
با راه‌اندازی سامانه «خودنویس» از خرداد ۱۴۰۲ تا امروز در بازار مسکن، این سامانه صرفه‌جویی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی را برای مردم فراهم آورده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سامانه املاک و مستغلات حدود ۱۴ سال قبل از سال ۱۳۸۸ تحت نام «ایران املاک» در بازار مسکن راه‌اندازی شد. این سامانه به‌منظور ثبت قرارداد‌های ملکی در بنگاه‌های مشاور املاک طراحی شده بود و از آن زمان تا سال ۱۴۰۲ بدون تغییرات قابل‌توجهی فعالیت می‌کرد.

در این مدت، سامانه نتوانست نیاز‌های جدید در بخش بازار مسکن را برآورده کند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با توجه به اهمیت به‌روزرسانی و ارتقای خدمات، تصمیم گرفته شد نسخه‌ای جدید از این سامانه ارائه شود، بدین ترتیب، در خردادماه ۱۴۰۲، نسخه جدید سامانه املاک و مستغلات با نام تجاری «خودنویس» رونمایی شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی سامانه خودنویس، تسهیل دسترسی مالکان و مستأجران به امکان ثبت قرارداد‌های اجاره به‌صورت رایگان و مستقیم است. بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید و تأمین مسکن که در مرداد ۱۴۰۰ تصویب شد، مردم اکنون حق انتخاب دارند که برای ثبت قرارداد‌های خود به مشاوران املاک مراجعه کنند یا شخصاً قرارداد‌های خود را از طریق سامانه خودنویس ثبت نمایند، این رویکرد نوین به مردم امکان می‌دهد با سرعت و سادگی بیشتری اقدام به انعقاد قرارداد‌ها کنند.

سامانه خودنویس دارای ویژگی‌های متعددی است که آن را به یک ابزار مدرن و کارآمد در این حوزه تبدیل کرده است؛ این سامانه برای تمام کاربران کاملاً رایگان است و همه می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. همچنین، احراز هویت برخط با استفاده از خدمات دولت هوشمند در این سامانه فراهم شده است؛ به‌طوری که کاربران می‌توانند از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند، هویت خود را تأیید کنند و به خدمات سامانه دسترسی پیدا کنند.

از دیگر قابلیت‌های مهم سامانه، سرویس تصدیق سند با همکاری سامانه ثبت اسناد است که هنگام ثبت قرارداد‌ها فعال می‌شود، این امکان باعث افزایش اعتماد و امنیت در معاملات می‌شود، علاوه بر این، سامانه خودنویس با همکاری قوه قضائیه، سرویس تأیید اهلیت متعاملین را فراهم کرده است که این موضوع می‌تواند در کاهش نرخ شکایات و نارضایتی‌ها بسیار مؤثر باشد.

سامانه خودنویس به‌صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته در دسترس است و هر کاربر یک پنل اختصاصی دارد که پس از احراز هویت به آن دسترسی پیدا می‌کند.

یکی از اهداف کلان این سامانه حذف فرآیند‌های کاغذی بوده است که با ارائه خدمات برخط و همیشه در دسترس، به‌میزان زیادی از استفاده کاغذ در فرآیند‌های اداری کاسته شده است.

دسترسی به سرویس‌های تأیید اهلیت و تصدیق اسناد در سامانه کمک کرده است نرخ شکایات کاهش یابد و کاربران با اطمینان بیشتری از خدمات بهره‌مند شوند.

سامانه همچنین امکان برگزاری جلسه‌های مجازی یا لایو استریم را فراهم کرده است که می‌تواند روند ثبت قرارداد‌ها را تسریع و تسهیل کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند این سامانه، افزایش امنیت معاملات است. کلیه قرارداد‌های ثبت‌شده از نظر اصالت افراد تأیید شده‌اند و طرفین قرارداد به‌صورت کاملاً واقعی احراز هویت می‌شوند، علاوه بر این، پشتیبانی چت و تماس فعال از ۸ صبح تا ۱۲ شب در دسترس کاربران است.

از دیگر دستاورد‌های خودنویس، ایجاد شفافیت در حوزه مسکن است، به این معنا که این سامانه با اتصال به شبکه بانکی کشور و محاسبه خودکار و قانونی تعرفه‌های مشاورین املاک، باعث شفافیت مالی در این صنف شده است، علاوه بر این، امکان شفافیت مالی در معاملات ملکی فراهم آمده است که به مبارزه با پول‌شویی نیز کمک شایانی می‌کند.

قرارداد‌های صادرشده در سامانه کاملاً رسمی هستند و پشتوانه قانونی دارند، به‌طوری‌که امکان اقامه دعوی بر اساس آنها در محاکم قضایی وجود دارد.

در ادامه، به برخی آمار‌های مهم سامانه خودنویس اشاره می‌شود؛ این سامانه در زمان حاضر بیش از ۵.۵ میلیون کاربر ثبت‌شده دارد و تعداد کل قرارداد‌های تکمیل‌شده به بیش از ۱.۳ میلیون قرارداد رسیده که این موضوع باعث صرفه‌جویی حداقل ۲۴۷۰ میلیارد تومان شده است.

در بخش اجاره، تاکنون بیش از ۱.۱ میلیون کد رهگیری صادر شده که از این میزان، حدود یک میلیون قرارداد مربوط به کاربری مسکونی و ۱۳۵ هزار قرارداد مربوط به کاربری اداری و تجاری بوده است. در بخش فروش نیز بیش از ۲۰ هزار کد رهگیری صادر شده که بیشتر آنها مربوط به املاک مسکونی بوده است.

سامانه خودنویس با این اقدامات توانسته است به‌میزان قابل‌توجهی از هزینه‌ها و زمان‌های صرف‌شده برای قرارداد‌ها بکاهد و امنیت و شفافیت بیشتری را برای کاربران فراهم سازد. این سامانه با کمک فناوری‌های نوین، گام بزرگی در جهت تسهیل امور ملکی برداشته و آینده‌ای روشن برای مدیریت و شفافیت بیشتر در حوزه املاک ترسیم کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.