شهرآرانیوز؛ موزی که با نوار چسب نقرهای به دیوار سفید چسبانده شده، اثری با عنوان «کمدین» از هنرمند ایتالیایی، مائوریسیو کاتلان، است. این اثر اولینبار در سال ۲۰۱۹ به عنوان نسخهای از سه میوه در نمایشگاه Art Basel Beach Miami عرضه شد، جایی که بحثهای زیادی به راه انداخت.
گروهی آن را تنها یک شوخی لقب دادند، عدهای دیگر آن را تفسیری در مورد وضعیت دنیای هنر دانستند و هنرمند دیگری موز را از روی دیوار برداشت و خورد. به گفته گالری Perrotin، پس از آن یک موز جانشین آورده شد. جمعیتی که دنبال سلفی با آن موز بودند به حدی زیاد شد که «کمدین» از دید خارج شد، اما سه نسخه از آن بین ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار فروش رفت.
اکنون، ارزش این اثر هنری مفهومی بین ۱ تا ۱.۵ میلیون دلار در حراج ساتبی در ۲۰ نوامبر برآورد شده است. دیوید گالپرین، رئیس هنر معاصر ساتبی، این اثر را عمیق و محرک میخواند. گالپرین میگوید: «کاری که کاتلان واقعاً انجام میدهد این است که آینهای را به سمت دنیای هنر معاصر میگرداند و این سؤال را مطرح میکند که برانگیختن تفکر در مورد اینکه چگونه به آثار هنری ارزش میدهیم، چه چیزی را به عنوان یک اثر هنری تعریف میکند؟»
پیشنهاددهندگان خرید این اثر، همان میوهای را که پیشتر در میامی به نمایش گذاشته شده بود، نخواهند خرید؛ آن موز خیلی وقت است که از بین رفته و ساتبیز میگوید این میوه همیشه قرار بوده بهطور منظم و همراه با نوار چسب جایگزین شود.
گالپرین میگوید: «آنچه هنگام خرید "کمدین" کاتلان میخرید، خود موز نیست، بلکه گواهی اصالتی است که به مالک اجازه و اختیار میدهد تا این موز و نوار چسب را روی دیوار خود بهعنوان یک اثر هنری اصلی از مائوریزیو کاتلان بارها و بارها بچسباند.»
عنوان این قطعه نشان میدهد که خود کاتلان احتمالاً قصد جدیگرفتن آن را نداشته است. اما کلوئه کوپر جونز، استادیار دانشکده هنر دانشگاه کلمبیا، گفت که ارزش آن را دارد که در مورد این اثر فکر کنیم.
کاتلان این اثر را برای اولینبار در یک نمایشگاه هنری به نمایش گذاشت، که توسط مجموعهداران ثروتمند آثار هنری مورد بازدید قرار گرفت، جایی که «کمدین» مطمئناً توجه زیادی را در رسانههای اجتماعی به خود جلب کرد. او گفت که این ممکن است به این معنی باشد که این هنر نوعی نشاندادن جرئت برای کلکسیونرها برای سرمایهگذاری در چیزی پوچ است.
کوپر جونز میگوید اگر «کمدین» فقط ابزاری برای درک دنیای منزوی، سرمایهداری و جمعآوری هنر باشد این ایده چندان جالب نیست. اما او فکر میکند که این اثر ممکن است فراتر از مسخرهکردن افراد ثروتمند باشد. او ادامه میدهد: «کاتلان اغلب به عنوان یک "هنرمند حیلهگر" شناخته میشود، اما کار او اغلب در تقاطع نوع طنز و القای ترس است. او اغلب به دنبال راههایی برای تحریک ماست، نه فقط به خاطر تحریک، بلکه برای اینکه از ما بخواهد به برخی از تاریکترین بخشهای تاریخ و خودمان نگاه کنیم.» و موز جنبه تاریکی دارد، میوهای که با تاریخ درهم تنیده، و با امپریالیسم، استثمار نیروی کار و قدرت شرکتهای بزرگ شناخته میشود.
کوپر جونز میگوید: «به سختی میتوان نماد سادهتر و بهتری از تجارت جهانی و همه استثمارهای آن به غیر از موز پیدا کرد. اگر "کمدین" به دنبال این است که مردم را به فکر همدستی اخلاقی خود در تولید اشیایی که بدیهی میدانند، بیاندازد، پس دستکم ابزار مفیدتری است که میتوان با توجه به آن سؤالاتی را در این موضوع مطرح کرد.»
«کمدین» تقریباً همزمان با حراج یکی از نقاشیهای مشهور یعنی مجموعه «نیلوفرهای آبی» اثر کلود مونه، امپرسیونیست فرانسوی، با ارزش پیشبینیشده حدود ۶۰ میلیون دلار توسط ساتبیز عرضه خواهد شد.