به گزارش شهرآرانیوز؛ در هفتههای اخیر، گلایههای بسیاری از سوی شهروندان درباره افزایش بی سابقه قیمت پوشک مطرح شد. به گفته خانوادهها پوشک در شرایطی گران شده است که یکی از ضروریترین اقلام موردنیاز برای نوزادان و کودکان خردسال است و خانواده در هر شرایط اقتصادی باید این کالا را خریداری کند. از سوی دیگر هر خانواده برای یک فرزند نوزاد به صورت هفتگی یک بسته پوشک مصرف میکند.
یکی از شهروندان در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: در دو هفته اخیر، قیمت برند مای بیبی افزایش چشمگیری داشته است. قبلا بسته ۳۴ عددی این برند را با قیمت ۲۳۰ هزار تومان تهیه میکردم، اما اکنون باید حدود ۲۷۰ هزار تومان برای همین محصول پرداخت کنم. این یعنی حدود ۴۰ هزار تومان افزایش فقط در کمتر از ۱۵ روز!
این شهروند در ادامه میگوید: خانوادههایی مانند ما که یک نوزاد دارند ماهانه به چهار بسته پوشک نیاز دارند با این شرایط فقط برای پوشک باید حدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان بیشتر هزینه کنیم. این در حالی است که دیگر هزینههای زندگی نیز به شدت افزایش یافته است.
در همین حال، برخی خانوادهها به دلیل افزایش قیمت مای بیبی به استفاده از برندهای جایگزین روی آوردهاند، اما حتی برندهای ارزانتر نیز از گرانی مصون نماندهاند. یک خریدار دیگر به خبرنگار ما میگوید: ما قبلا از برند کوکومی که یکی از محصولات زیرمجموعه مای بیبی است استفاده میکردیم. قیمت این برند در عرض کمتر از دو هفته از ۱۲۰ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان رسید. این افزایش ناگهانی غیرقابل تحمل است.
یکی دیگر از موضوعات مورد شکایت شهروندان، کمبود پوشک در برخی فروشگاه هاست. بسیاری از مردم گزارش دادهاند که این کمبود به نظر میرسد به عمد از سوی برخی توزیع کنندگان و فروشگاهها ایجاد شده باشد. شهروندی با ارسال پیام دغدغه خود را این طور مطرح میکند: تولیدکنندگان و توزیع کنندگان از عرضه محصولات خودداری میکنند تا قیمت جدید و بالاتری بر روی کالا درج شود و پس از آن پوشکها را به فروش برسانند.
در این شرایط، خانوادهها مجبورند یا به چندین مغازه سر بزنند یا قیمتهای گزافتر را بپردازند. یکی از فروشندگان نیز دراین باره به خبرنگار ما میگوید: ما نیز از وضعیت موجود ناراضی هستیم. تأمین کنندگان اصلی به ما میگویند که باید صبر کنیم تا قیمتهای جدید تعیین شود. در نتیجه، قفسههای ما خالی میمانند و مشتریان ناراضی از گرانی و کمبود به ما اعتراض میکنند.
خانوادهها خواستار نظارت بیشتر بر قیمت گذاری این کالاهای هستند. مادر یک کودک یک ساله به خبرنگار ما میگوید: بچهها به مراقبت بهداشتی نیاز دارند از طرف دیگر پوشک یک کالای لوکس نیست. خانوادههای زیادی مثل ما با درآمد محدود نمیتوانند این هزینههای جدید را تحمل کنند. مسئولان باید به فکر کنترل قیمتها و جلوگیری از احتکار این کالا باشند.
به دنبال پیگیری پیام شهروند، علی بیاتی قله زو، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره میگوید: مواد اولیه محصولات سلولزی از طریق بورس تأمین میشود و به دلیل نوسانات قیمت ارز، قیمت تهیه مواد اولیه نیز افزایش یافته است و در نتیجه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت در پوشک بچه داشتهایم.