به گزارش شهرآرانیوز؛ بر اساس آمار پلیس راهور مشهد ۲۴ درصد تصادفات فوتی در معابر و بزرگراهها در بازه زمانی ۸ تا ۱۲ شب است که روشنایی در این معابر و بزرگراهها نقش بسزایی در کاهش میزان تصادفات و افزایش دید رانندگان و موتورسواران دارد.
رئیس پلیس راهور مشهد در گفتوگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه با قطع برق خیابانها و تقاطعها بهشدت مخالف هستیم، افزود: اگر چه با همکاری شرکت برق، قطعی برق در این نقاط محدودتر شده، اما بخش بزرگی از تصادفات معابر بزرگراهی ما مثل بزرگراه سلسلهالذهب، بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه پیامبراعظم (ص) و حتی بزرگراه شهید سلیمانی مربوط به ساعت ۸ تا ۱۲ شب است بنابراین روشنایی معابر بسیار پراهمیت است.
به گفته محسن موسیآبادی، بر اساس آمار؛ در ۹ ماهه امسال حدود ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش تصادفات فوتی داشتهایم و درعین حال تعداد وسایل نقلیه با رشد درخور توجهی روبهرو شده است. در همین بازه زمانی تعداد راکبان موتورسیکلت رشد ۲۵ درصدی داشته است. او بیان کرد: اگر چه در بحث کاهش تصادفات رشد ۱۵ درصدی داشتیم، اما در بحث موتورسوارها خوب عمل نکردیم و متأسفانه در این زمینه شاهد رشد ۲۵ درصدی آمار متوفیان و جانباختگان بر اثر سوانح مربوط به موتورسیکلت هستیم.
به گفته او، در بحث تصادفات موتورسیکلت دو موضوع حائز اهمیت است؛ خوب دیدن و خوب دیدهشدن. موسیآبادی در این زمینه گفت: در همین راستا طرحی در حاشیه شهر در حال اجراست که با نصب علائم شبرنگ بر روی موتورسیکلتها سبب بهتر دیدهشدن آنها در خیابانها میشود. این موضوع موجب کاهش تصادف خودروها با موتورسیکلت میشود.
او با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تصادفات موتورسیکلت در بازه سنی ۱۶ تا ۲۵ سال است، اظهار کرد: استفادهنکردن از کلاه ایمنی، یکی از موضوعات مهمی است که باید بر روی آن فرهنگسازی شود. بر اساس تحلیلی که صورتگرفته و با توجه به درنظرگرفتن تجربیات و مشاهدات عینی، اگر موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کنند، بیش از ۸۰ درصد از متوفیان مربوط به تصادفات موتورسیکلت کاهش مییابد، چرا که بیشترین عامل مرگ بر اثر این مدل تصادفات مربوط به آسیبدیدگی از ناحیه سر است، بنابراین موتورسواران برای حفاظت از جان خودشان هم شده باید سختی استفاده از کلاه ایمنی را به جان بخرند.
رئیس پلیس راهور مشهد ادامه داد: بیشترین تصادفات فوتی در منطقه ۳، منطقه ۶ و منطقه ۱۰ شهرداری مشهد است. وضعیت این سه منطقه از لحاظ تصادفات نسبت به دیگر مناطق دیگر شهری بحرانیتر است که دلایل مختلفی از جمله گستردگی منطقه، وجود بزرگراه و معابر بزرگ باعث شده تداخلات ترافیکی در آن بیشتر شود. برای مثال از زمانیکه بزرگراه قمر بنی هاشم (ع) در منطقه ۶ به بهرهبرداری رسیده شاهد کاهش ترافیک در بولوار حر هستیم و همین امر سبب افزایش تصادفات در بولوار حر شده است.
موسیآبادی با بیان اینکه موتورسیکلت از جمله وسایل نقلیهای است که بیشتر مردم به دلیل سهولت استفاده میکنند، گفت: اگر راکبان موتورسیکلت در زمینه رعایت قوانین راهنماییورانندگی دقت نظر لازم را داشته باشند، بهطورقطع شاهد کاهش تصادفات در این بخش خواهیم بود. او گفت: تأکید ما بر این است که در استفاده از وسایل نقلیه بهویژه موتورسیکلت، فرد حتما باید گواهینامه داشته باشد و محافظت از جان را در اولویت قرار دهد.
خیلی از افرادی که تصادف میکنند والدین آنها میگویند که چرا وسیلهنقلیه توقیف نشده است تا تصادف صورت نگیرد، در همین زمینه از والدین تقاضا دارم حتما در هیچ شرایطی به فرزندانشان بدون داشتن گواهینامه اجازه رانندگی ندهند. موسیآبادی افزود: دریافت گواهینامه بسیار تسهیل شده است و بسیاری از متقاضیان با مراجعه به سایت نوبتدهی میتوانند آنلاین مراحل اولیه ثبتنام را انجام دهند و به صورت الکترونیکی به آموزشگاه معرفی شوند.