به گزارش شهرآرانیوز، سمیهالسادات ابراهیمی با بیان اینکه شیوع استعمال دخانیات و سیگار الکترونیک در بین دختران در حال افزایش است، گفت: در رصد و پایش آسیبهای اجتماعی در همه استانها، مسائل خانوادگی در صدر قرار داشته و مصرف دخانیات در رتبه چهارم آسیبهای اجتماعی در کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه یکی از مفاد تفاهمنامهای که با ۳۲ منطقه بسته شده این است که در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات کار جدی در همه مدارس انجام شود افزود: طرح پاد «پیشگیری از دخانیات» در همه مدارس ۳۲ منطقه با هدف کاهش استعمال دخانیات اجرا خواهد شد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره علت شیوع مصرف دخانیات در مدارس دخترانه گفت: در کل آسیبهای اجتماعی به سمت دخترها پیش میرود، علت آن هم فضای مجازی و کمرنگ شدن هویت دخترانه در کل اجتماع است، باید به سمت تقویت این هویت دخترانه و لطافت دخترانه پیش برویم.
ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه زنان هم آسیبهای اجتماعی مثل استعمال مواد مخدر و دخانیات بیشتر شده است گفت: در فضای دانشآموزی، به دلیل تبلیغات گسترده در این حوزه بخصوص در سینماهای خانگی که دختران و زنان بیشتر استعمال دخانیات و سیگار دارند، همچنین عوامل اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی باعث این شیوع شده است.
وی با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی تک مولفهای و تک عاملی نیستند افزود: همه عوامل دست به دست هم داده تا امروز دختران بیشتر از گذشته گرفتار آسیبهای اجتماعی و استعمال دخانیات شوند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در رده سنی متوسطه دوم این آمار بالاست ادامه داد: معتقدیم خانواده منشاء و عامل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. در رصد پایش آسیبهای اجتماعی در کل استانهای کشور عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی بالاترین فراوانی را داشته، زیرا اگر خانواده محیط امن عاطفی و روانی را برای فرزندانشان ایجاد کنند و نیاز فرزندان را به عاطفه و امنیت تامین کنند مطمئنا این بچهها در جامعه کمتر آسیب میبینند و دچار آسیبهای اجتماعی نمیشوند.
ابراهیمی با بیان اینکه متاسفانه امروز مقدار گفتگوی خانوادهها با فرزندانشان در شبانه روز به دقیقه کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: والدین، فرزندانشان را نه میبینند، نه صحبت میکنند و نه گفتوگو میکنند، والدین گاهاً حتی آموزش چگونه گفتوگو کردن را با نوجوان نمیدانند تا اعتماد آنها را بدست آورند و پناهگاه امن در خانه ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه این عوامل باعث شده دانش آموز هم در خانواده و هم در جامعه بی پناه باشد اظهار کرد: والدین در صورت مواجه شدن با چنین مواردی ابتدا فضای امن ایجاد کنند، از قضاوت و سرزنش و تحقیر کردن فرزندشان به صورت جدی بپرهیزند. مهمترین ویژگی یک والد پذیرندگی و امن بودن است، سعی کنند به گونهای رفتار کنند که فرزندشان همه مسائل را به آنها بگوید و از مشاور کمک بگیرند؛ به گونهای رفتار نکنند که دانش آموز به دوست دیگر که ممکن است نامناسب باشد پناه ببرد.
منبع: ایسنا