صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چالش‌ها و فرصت‌های توسعه گردشگری خانوادگی در ایران

  • کد خبر: ۳۱۱۴۶۸
  • ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور با تاکید بر اهمیت سفر‌های خانوادگی گفت: این نوع سفر‌ها علاوه بر تقویت بنیان خانواده، می‌تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مهران حسنی با بیان اینکه در جامعه ایرانی، خانواده‌ها به عنوان گروه‌های مصرف‌کننده اصلی در سفر، به افزایش درآمد جامعه محلی با خرید صنایع دستی، اقامت در هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی، صرف غذا در مراکز عرضه غذا‌های محلی و... کمک می‌کنند، اظهار کرد: از سوی دیگر، سفر‌های خانوادگی سبب رشد گردشگری داخلی شده و خانواده‌ها به جای سفر به کشور‌های خارجی به مناطق مختلف ایران سفر کرده و این امر در حفظ منابع مالی در داخل کشور از منظر اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

وی درباره بُعد اجتماعی سفر‌های خانوادگی، آن را فرصتی برای تعامل بیشتر بین اعضای خانواده دانست که زمان بیشتری برای گفت‌و‌گو، تفریح و فعالیت‌های گروهی دارند. در این نوع از سفرها، افراد همانند سفر به مناطق طبیعی، تاریخی و فرهنگی می‌توانند تجربه‌های خاص و مشترکی کسب کنند و در نتیجه روابط آنها عمیق‌تر شود، همچنین در تحقیقات علمی، اثبات شده است که فعالیت‌های جمعی در سفر سبب کاهش فشار‌های روانی اعضای خانواده و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

حسنی دیگر موضوع مهمی که در اهمیت بعد اجتماعی گردشگری خانواده‌محور مورد توجه است، به برقراری ارتباط خانواده‌ها با دیگر خانواده‌ها اشاره و اظهار کرد: این موضوع می‌تواند به تقویت حس اتحاد و انسجام در جامعه منجر شود، در این زمینه می‌توان با برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های گردشگری خانوادگی، که خانواده‌های مختلف بتوانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند؛ در ارتقای حس همبستگی اجتماعی کمک کرد.

سفر خانوادگی فرصتی برای آگاه شدن نسل جوان از تاریخ و هنر ایرانی

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور در بخش دیگر به سفر‌های خانوادگی از جایگاه فرهنگی اشاره و تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند در حین سفر، فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف را به فرزندان خود معرفی کنند، فرصتی برای آموزش و آگاه‌سازی از تاریخ و هنر ایرانی به نسل جوان فراهم می‌آید و در نتیجه کسب این تجربه‌ها، هویت فرهنگی جوان‌تر‌ها تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای سفر‌های خانوادگی این است که خانواده‌ها با چالش‌های زیست‌محیطی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و سایر مشکلات آشنا شده و نسبت به حفاظت از این منابع ضمن آگاهی اهتمام لازم را خواهند داشت.

این کارشناس گردشگری از دیگر تاثیرات مثبت سفر‌های خانواده‌محور ضمن توصیف آن به عنوان پایدارترین شکل گردشگری، به کاهش تاثیرات منفی زیست‌محیطی و توزیع عادلانه درآمد در مناطق مستعد و برخوردار، افزایش حس خوشبختی و تعلق خاطر در جای‌جای سرزمین کهن ایران، و تقویت حس غرور و هویت ایرانی که در اثر آشنایی با میراث عظیم و بی‌بدیل فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور به وجود می‌آید، اشاره کرد.

حسنی درباره اینکه جهت ایجاد تحول عملی در سفر‌های خانوادگی قطعاً چالش‌ها و فرصت‌های قابل توجهی وجود دارد، تصریح کرد: برای تحقق اهدافی که عنوان شد؛ برنامه‌ریزی و اجرای تور‌های خانوادگی با رویکرد "چند نسلی" باید طراحی شود، چون این سفر‌ها نیاز‌های همه اعضای خانواده از کودکان تا سالمندان را پوشش می‌دهد و برنامه‌های متنوعی از تفریحات کودکانه، رویداد‌های آموزشی برای نوجوانان و فعالیت‌های روحیه‌برانگیز و آرامش‌بخش برای سالمندان را در دل خود جای می‌دهد.

وی ادامه داد: این تور‌های خانوادگی می‌تواند به صورت موضوع‌محور بر پایه تور‌های هنری با بازدید از مناطق هنری و کارگاه‌های صنایع دستی، تور‌های تاریخی هدفمند، بازدید از مواریث فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس و تور‌های سلامت و طبیعت‌درمانی با اقامت در مناطق طبیعی برای بهبود سلامت روانی انجام شود.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور ویژگی بارز بسته‌های سفر خانوادگی را در تنوع برنامه و مقرون به‌صرفه بودن، و جذب خانواده‌های بیشتر عنوان کرد که به افزایش رضایت و مشارکت خانواده‌ها در سفر‌های داخلی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: "طراحی اپلیکیشن گردشگری خانوادگی" که می‌تواند اطلاعاتی در زمینه مسیر‌های مناسب برای خانواده‌ها، اقامتگاه‌های خانوادگی، جاذبه‌های دوستدار خانواده و پیشنهادات تور‌های ویژه را ارائه و تجربیات خود از سفر‌ها را به اشتراک گذاشته و از تجربیات دیگران نیز بهره‌مند شوند، پیشنهاد می‌شود. ضمن آنکه باید توجه داشت با فراگیر شدن استفاده از فناوری و دسترسی بالای مردم به اینترنت در هزینه و زمان سفر خانوادگی صرفه‌جویی می‌شود.

توجه به قدرت رسانه‌ها و شرکت‌های سیاحتی در تبلیغات سفر‌های خانوادگی

حسنی با اشاره به قدرت اثربخشی رسانه‌ها با تولید برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای به صورت مستند، داستانی و آموزشی در قالب کلیپ، گزارش تصویری، سریال، فیلم‌های کوتاه و...، اظهار کرد: این قالب‌های هنری با موضوع مقاصد مناسب سفر‌های خانوادگی و فواید و مزایای آن جالب توجه است و به‌طور قطع به دلیل فرهنگ خانوادگی قوی در کشور، از محتوا‌های آن استقبال شده و محرکی برای ایجاد فرهنگ سفر خانواده‌محور است.

این کارشناس گردشگری گفت: برنامه‌ریزی شرکت‌های مسافرتی و سیاحتی با همکاری راهنمایان گردشگری جهت برگزاری تور‌های خانوادگی سبز با هدف فرهنگ‌سازی در استفاده حداقلی از منابع طبیعی، تولید کمترین زباله، ترویج رفتار مسئولانه در طبیعت و حفاظت از محیط زیست در سفر با برگزاری کارگاه‌های آموزشی که سبب جذب مخاطبان آگاه به حفاظت از منابع طبیعی و میراث ملی نیز حائز اهمیت است.

پیوند‌های خانوادگی به وسیله گردشگری محرک پیشرفت اجتماعی است

وی معتقد است: برای عملیاتی شدن فرهنگ سفر‌های خانوادگی در واقع نیاز به یک رویکرد چندجانبه داریم که برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد زیرساخت‌های مناسب، حمایت‌های مالی و فرهنگی، و استفاده از ابزار‌های نوین دیجیتالی را در برمی‌گیرد و به طور قطع تقویت پیوند‌های خانوادگی از طریق گردشگری خانواده‌محور علاوه بر اینکه بر توسعه اقتصادی، فرهنگی و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست اثرگذار است بلکه به عنوان یک محرک اصلی به پیشرفت اجتماعی منتهی خواهد شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.