به گزارش شهرآرانیوز؛ دوم اسفند سال ۱۳۹۵ بود که فاز اول خط۲ قطارشهری مشهد، با حضور مسئولان ملی و محلی و با شش ایستگاه از خیابان طبرسی تا میدان شهدا افتتاح شد و روز بعد از آن، نیز سرویسدهی عمومی این خط آغاز شد تا مشهد، همچنان که انتظارش میرفت، کماکان در راهاندازی مگاپروژه خط۲ قطارشهری، بعد از تهران، سرآمد کل کشور باشد.
کمتر از سه سال بعد و در ۱۸مرداد سال ۱۳۹۸ نیز فاز دوم خط۲ قطارشهری مشهد از میدان شریعتی تا ایستگاه شهید کاوه با حضور مسئولان ملی و محلی به بهرهبرداری رسید تا سرعت توسعه خطوط مترو مشهد باز هم مثال بارزی از کارآمدی و توانمندی مدیریت شهری مشهد باشد. هرچند با تمرکز بر روی عملیات اجرایی خط۳ و سپس حفاری بخشی از خط۴ مترو مشهد، سرعت تکمیل ایستگاه پایانی خط۲ مترو (ایستگاه سلامت) در دورههای گذشته مدیریت شهری با کندی پیش رفت، در دوره اخیر و با دستور شهردار مشهد و همراهی شورایاسلامی شهر، تکمیل ایستگاه پایانی خط۲ مترو سرعت گرفت تا با تأکید مسئولان، انتهای سال، آغاز خدمترسانی ایستگاه سلامت به زائران و مجاوران باشد.
برای اطلاعرسانی درباره آخرین وضعیت ایستگاه سلامت خط ۲، مدیرعامل قطارشهری مشهد اعلام کرد: اکنون فضای آسانسور، شفتهای پله فرار و شفتهای هوا، مراحل پایانی عملیات عمرانی را طی میکنند.
کیانوش کیامرز در گفتوگو با شهرآرا افزود: مسیر دسترسی دوم هم که در حال ساخت است، عملا سرویسدهی به پروژههای دیگر را که در آینده و در پیرامون ایستگاه ساخته خواهند شد، عهدهدار خواهد بود.
وی ادامه داد: باتوجهبه گودبرداری انجامشده، پارکینگ زیرسطحی بهعنوان پارکسوار و پروژههای اداری و تجاری نیز در تراز روی سطح زمین و پیرامون ایستگاه ساخته خواهند شد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه نیز بیان کرد: پیشرفت فیزیکی ایستگاه سلامت به ۸۸درصد رسیده است و عملیات باقیمانده در دو ماه آینده تمام و بهرهبرداری اولیه انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه ورودی اصلی ایستگاه از مجاورت بولوار شهید فکوری است، گفت: ایستگاه سلامت دارای چهارده پلهبرقی و چهار آسانسور است که در فاز اول، ایستگاه با شش پلهبرقی افتتاح خواهد شد و بهمرور سایر قسمتها هم وارد مدار بهرهبرداری میشوند.
کیامرز با توضیح جزئیات بیشتری از ایستگاه سلامت خط۲ قطارشهری مشهد بیان کرد: تأسیسات مکانیکال اجرا شده و زیرسازی سقف کاذب هم در حال اجراست. ورقهای کامپوزیت و سیستمهای روشنایی هم آخرین مراحل نصب را طی میکنند. اتاقهای بلیتفروشی، مسئول ایستگاه، حراست، مانیتورینگ و... نیز جانمایی شده است.
اما اینکه آیا در ایستگاه آخر خط۲ قطارشهری، همانند ایستگاه آخر خطیک، شاهد دور زدن قطارها خواهیم بود یا اینکه صرفا تعویض ریل انجام میشود، پرسشی است که کیامرز در پاسخ به آن اعلام کرد: قطار بعد از تخلیه مسافر در ایستگاه آخر وارد یک پارکینگ سیصدمتری در انتهای ایستگاه میشود تا هم «استندبای» انجام شود، هم تعویض سکو صورت گیرد.
وی افزود: سکوی ایستگاه اکنون به عملیات نازککاری رسیده و نصب سیستم روشنایی و چراغها نیز به انتها رسیده است و در مجموع، تنها خردهکاری در سکوی ایستگاه باقی مانده است که طی ماه آینده به اتمام میرسد.
وی با بیان اینکه خط۲ قطارشهری مشهد از نظر رعایت الگوهای پدافند غیرعامل یکی از مهمترین خطوط مترویی در کشور است، بیان کرد: خط۲ با اتصال شهرک سلامت به بیمارستان قائم (عج) و بیمارستان امامرضا (ع) و در ادامه ارتباط با خطیک و فرودگاه مشهد، از لحاظ بحث پدافندی و پشتیبانی درمانی در زمان بحران هم مسیر خوب و ایمنی است.