به گزارش شهرآرانیوز؛ سرانجام پس از حاشیههای فراوان، مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شد. روز چهارشنبه پس از ۱۰ساعت جلسه مجمع ایرانخودرو به پایان رسید و مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور به بخش خصوصی رسید تا برای اولینبار پس از انقلاب، بخش خصوصی سکاندار ایرانخودرو باشد.
اعضای اصلی هیئت مدیره جدید ایران خودرو؛ شرکت خدماتگستر صبا انرژی، شرکت سرمایهگذاران گنجینه ایرانیان، شرکت بهینهساز بهمن، شرکت اعتبارآفرین، شرکت سرمایهگذاری ملی ایران هستند. با این ترکیب کنسرسیوم بخش خصوصی صاحب سه صندلی از پنج صندلی هیئت مدیره شد.
همچنین روز پنجشنبه اولین جلسه رسمی هیئتمدیره ایران خودرو برگزار و عادل پیرمحمدی به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو انتخاب شد. هرچند همچنان برخی حواشی واگذاری ایران خودرو ادامه دارد، اما فعالان اقتصادی اصل واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی را گام مثبتی برای انحصارزدایی از این صنعت میدانند.
به گفته آنها خصوصیسازی یکی از مهمترین راهکارها برای ارتقای این صنعت است. براساس آمارها حدود ۳۰ درصد قطعات خودرو کشور در خراسان رضوی تولید میشود. این مسئله نشان میدهد که خصوصیشدن دو خودروساز بزرگ تأثیر زیادی بر وضعیت صنعت قطعهسازی در خراسان رضوی خواهد گذاشت.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو خراسان رضوی در گفتوگو با شهرآرا درباره تأثیر واگذاری خودروسازی کشور به بخش خصوصی میگوید: البته هنوز برای اظهارنظر قطعی در این باره به زمان بیشتری نیاز است با این حال اصل واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی اقدام مثبت و گام رو به جلویی برداشت میشود. محمدمهدی شکورزاده میافزاید: تجربه جهانی ثابت کرده است که بهرهوری بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است.
هرجا که امکان حضور و تقویت بخش خصوصی فراهم بوده در این حوزه بیشتر پیشرفت کردهایم. اخیرا هم رهبر معظم انقلاب بر تقویت بخش خصوصی در اقتصاد ایران تأکید کردهاند. ازاینرو اگر خواهان توسعه صنعت خودروسازی هستیم باید بسترهای لازم برای تقویت حضور بخش خصوصی در این صنعت را فراهم کنیم. وی ادامه میدهد: براین اساس واگذاری صنعت خودروسازی در کشور میتواند گام مثبتی برای تقویت این صنعت تلقی شود.
بدیهی است که این مسئله میتواند زمینهساز رشد صنعت قطعهسازی در کشور و از جمله خراسان رضوی را فراهم کند. شکورزاده ادامه میدهد: صنعت قطعهسازی در خراسان رضوی در حال پیشرفت است، چراکه با شرایط آبوهوایی استان هماهنگی دارد و ضمن مصرف کم آب، اشتغالزایی زیادی به همراه دارد. این استان در حوزههای قالبسازی، فناوریهای پیشرفته تولید قطعات و فعالیتهای دانشبنیان مرتبط، جزو مناطق برتر کشور محسوب میشود.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو خراسان رضوی، یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو کشور را فعالیت مونتاژکاران بیان میکند و میگوید: بعضا دیده میشود که برخی به اسم تولید داخل قطعات خودرو را از خارج وارد کرده و خودرو با تیراژ ۲ تا ۵ هزارتا روانه بازار میکنند. اسم اینکار خودروسازی نیست.
واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی میتواند زمینه حذف چنین مونتاژکارهایی را از بازار فراهم کند. همچنین بخش خصوصی با توجه به ظرفیتهایی که دارد، امکان افزایش تولید خودرو در کشور را فراهم میکند. نتیجه چنین مسئلهای سبب به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار خودرو کشور است.