به گزارش شهرآرانیوز، حجت ریحانه، بازیساز خراسانی، با تیم خود توانسته در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر به عنوان برگزیده معرفی شود. او درباره روند تولید بازی، اهداف استودیو و چالشهای پیش روی بازیسازان مشهدی توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه میخوانید.
حجت ریحانه با اشاره به فعالیت استودیوی خود از سال ۱۳۹۲، توضیح میدهد: ما کار را بهصورت دانشجویی آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۴۰ عنوان بازی را در مارکتهای داخلی و بینالمللی منتشر کردهایم. مجموع دانلود بازیهای ما بیش از ۴ میلیون بار بوده است. یکی از موفقترین آثار ما، بازی استراتژی تسخیرگران است که سال گذشته جایزه دریافت کرد و همچنین بازی جالب شد تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون بار دانلود شده است.
او اضافه میکند: استودیو باباردو در جشنواره امسال با سه عنوان بازی شرکت کرده و موفق به کسب ۴ دستاورد از جمله دیپلم افتخار بهترین بازی تفننی، دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و دیپلم افتخار بهترین بازی شده است.
ریحانه درباره اهداف استودیو بیان میکند: ما در تلاش هستیم تا بازیهایی باکیفیت استاندارد جهانی تولید کنیم و در بازار بینالمللی منتشر کنیم. هدف ما همکاری با شرکتهای خارجی، کسب درآمد ارزی و نشاندادن تواناییهای شرکتهای ایرانی است. این روند میتواند به تقویت بازار داخلی نیز کمک کند و فرصتهای جدیدی برای توسعه صنعت بازیسازی در ایران فراهم کند.
این بازیساز در بخش دیگری از صحبتهای خود به چالشهای بازیسازی در ایران و بهویژه در مشهد اشاره میکند: یکی از مشکلات اساسی ما، کمبود نیروی انسانی متخصص است که نیاز به آموزش و جذب بیشتر دارد. همچنین، تحریمهای بینالمللی و محدودیتهای داخلی، مانند فیلتر شدن گوگل پلی، مانع بزرگی برای دسترسی فنی و رشد صنعت بازیسازی در کشور است. ما مجبوریم همزمان در چند جبهه برای توسعه و انتشار بازیهای خود بجنگیم.
او همچنین سرمایهگذاری محدود در صنعت بازیسازی را یکی دیگر از چالشهای جدی این حوزه میداند و میگوید: بازیسازی پتانسیل بالایی از نظر اقتصادی و فرهنگی دارد، اما متأسفانه در ایران بهدرستی به آن توجه نشده است. درحالیکه کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سرمایهگذاریهای کلانی در این صنعت انجام دادهاند، در ایران هنوز سرمایهگذاری مناسب از سوی دولت و بخش خصوصی صورت نگرفته است. این موضوع باعث شده است که تیمهای بازیسازی نتوانند ریسک مالی بزرگی برای تولید بازیهای باکیفیت انجام دهند.
ریحانه در پایان تأکید میکند: استودیوهای بازیسازی ایرانی از نظر تخصص و توانایی در سطح جهانی قرار دارند و در صورت رفع محدودیتها، میتوانند به موفقیتهای بینالمللی بیشتری دست پیدا کنند.