صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ماجرای آلبوم موسیقی که بدون صدا منتشر شده، چیست؟

  • کد خبر: ۳۱۹۶۱۳
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
تعدادی از موزیسین‌ها نسبت به وضع قوانین جدید توسط دولت بریتانیا در رابطه با به کارگیری هوش مصنوعی در موسیقی انتقادات تندی مطرح کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به تازگی بیش از هزار موسیقیدان علیه استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی، یک آلبوم بی‌صدا منتشر کرده‌اند. این آلبوم شامل ضبط‌هایی از استودیوهای خالی و فضاهای اجراست که اصطلاحا آن را «آمبیانس» یا صدای محیط می‌دانند. به زبان بهتر این مجموعه اعتراضی شامل صدای هیچ ساز و خواننده‌ای نیست. در ادامه به جزییات این اتفاق پرداخته می‌شود.

در توضیح این آلبوم نمادین آمده است؛ ضبط استودیوهای موسیقی خاموش و فضاهای اجراها خالی! آیا این چیزی است که ما می‌خواهیم؟ آیا موسیقی در آینده به این حال و روز دچار می‌شود؟

باید گفت این آلبوم به صورت نمادین شامل دوازده قطعه است که بیش از هزار هنرمند آن‌ها را به عنوان آثار مشترک خود به رسمیت شناخته‌‌اند و در این رابطه امضا داده‌اند. گفتنی است که نام افراد اصلی که پشت ماجرا بوده‌اند به هزار نفر رسیده است.

کیت بوش و کت استیونز دوتن از این هزار هنرمند هستند که در انتشار این اثر اعتراضی سهیم بوده‌اند.

پیام آلبوم بی‌صدا چیست؟

در نهایت اینکه لیست ۱۲ ترک ترکیبی این جمله را ایجاد می‌کند: «دولت بریتانیا نباید دزدی موسیقی را برای سود شرکت‌های هوش مصنوعی قانونی کند.»

خبرگزاری «رویترز» درباره این اتفاق گزارشی منتشر کرده و به شرح وقایع پرداخته است.

در گزارش «رویترز» آمده، دلیل انتشار چنین آلبوم عجیبی، اعتراض به تغییرات پیشنهادی در نوع تولیدات آثار موسیقایی و قوانینی است که به حق تکثیر آلبوم‌ها و قطعات موسیقی ارتباط دارد.

تغییرات و قوانینی که موزیسین‌ها را برآشفته، چه مواردی هستند؟

سوال این است که این افراد به چه مواردی اعتراض دارند و انتقادهای آن‌ها بر چه اساس است و چرا خشمگین شده‌اند؟

باید گفت تغییراتی که در این گزارش از آنها یاد می‌شود و مورد تکرار و تاکید قرار می‌گیرد، به شرکت‌های فناوری این اجازه را خواهد داد تا از آثار هنرمندان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند. به زبان بهتر در این صورت اختیار انتشار آثار از اختیار موسسات تولید و صاحبان اثر خارج می‌شود.

بنا به گفته هنرمندان معترض این روش پس از مدتی به سوءاستفاده از خوانندگان، آهنگسازان و نوازندگان خواهد انجامید.

تغییر در قوانین بریتانیا تهدیدی برای هنر کل دنیا

اما سوال دیگری که از سوی هنرمندان و دوست‌داران موسیقی پرسیده می‌شود این است که آیا تغییر قوانین در بریتانیا می‌تواند منجر به تغییرات در دیگر کشورها شود؟ آنها می‌گویند بله همینطور است چراکه همواره این تبعیت از قوانین بریتانیا در هنر و موسیقی وجود داشته است؛ لذا این اتفاق در نهایت به طور کم و بیش موسیقی کل دنیا را دستخوش تغییر خواهد کرد.

گفتنی است، هنرمندان عموما به چنین موضوع اعتراض دارند و چالش آن‌ها با صنایع خلاق جهانی است. این شرکت‌ها و صنایع تلاش دارند آثار محبوب موزیسین‌های حرفه‌ای را به مدل‌های هوش مصنوعی آموزش دهند. نتیجه اینکه طی این رویه هیچ حق و حقوقی به خالقان اثر تعلق نمی‌گیرد.

حمایت بریتانیا از یک قانون غلط!

آنچه موضوع را با اهمیت کرده، حمایت نخست‌وزیر بریتانیا از این اتفاق است. او درصدد است هوش مصنوعی را به یک ابرقدرت تبدیل کند. بدون شک این رویه در آینده دیگر هنرها را نیز مورد تهدید قرار خواهد داد.

نخست وزیر بریتانیا پیشنهاد داده قوانین فعلی در رابطه با خالقان آثار «ادبی»، «نمایشی»، «موسیقایی» و… تسهیل شود. همین تسهیل شدنِ ظاهری است که هنرمندان عرصه موسیقی را بر آشفته است.

بر اساس توضیحات و تجارب ارائه شده توسط موزیسین‌ها این تسهیل شدن، بر حق استفاده از هوش مصنوعی و کنترل آن تاثیر منفی خواهد داشت.

تغییرات پیشنهادی چه مواردی هستند؟

تغییرات پیشنهادی به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا مدل‌های خود را بر روی هر بستری که به آن دسترسی قانونی دارند، آموزش دهند! این پیشنهاد تلاش دارد خالقان را متقاعد کند تا نسبت به استفاده از آثارشان در این چهارچوب اعلام رضایت نمایند. این اعلام رضایت به طور غیرمستقیم و غیر رسمی، به نفع هنرمندان نیست و همانطور که گفته شده حق مالکیت کامل را از سازندگان و مولفان آثار موسیقایی سلب خواهد کرد. زمانی که که هنرمند حق مالکیت اثرش ا نداشته باشد خواه‌ناخواه بازار فروش و بازار اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این تغییرات به شدت از سوی بسیاری از هنرمندان مورد انتقاد قرار گرفته است. آن‌ها معتقدند این امر، نه تنها اصل قانون حق مؤلف را زیر سوال می‌برد بلکه آن را به طور کامل معکوس می‌کند.

دولت بریتانیا نباید دزدی کند! / صدای التون جان هم درآمد

«کنت بوش» یکی از موزیسین‌های معاصر با انتقاد از ایجاد چنین رویه‌ای، درباره این اتفاق به «رویترز» گفت: با وجود همه دلایل ارائه شده که منطقی پشت آن‌ها نیست، دولت بریتانیا نباید دزدی از موسیقی را برای سود بیشتر شرکت‌های هوش مصنوعی، قانونی کند.

«اندرو لوید وب»، «التون جان» و «پل مک‌کارتنی» سه هنرمند معاصر دیگر نیز نسبت به ایجاد قوانینی در حمایت از هوش مصنوعی و به کار گیری آن در موسیقی، نامه‌ای جداگانه به «تایمز» نوشته‌اند.

آن‌ها درباره پیشنهاد مطرح شده هشدار داده‌اند و گفته‌اند سیستم فعلی اصلی‌ترین دلیل ایجاد این سوال است که دقیقا کدام موسسات و کدام هنرمندان مجاز هستند با بهره‌گیری از حق قانونی در بریتانیا فعالیت کنند!

علاوه بر «کنت بوش»، «التون جان»، «پل مک‌کارتی» هنرمندان دیگری چون «دوآ لیپا»، «اد شیران»، و «استیون فرای» به علاوه حدود سی نفر دیگر، نامه اعتراضی به تایمز را امضا کرده‌اند. این در حالی است که مشاوره‌های قانونی در این رابطه، در حال انجام است.

انتقاد سخنگوی دولت بریتانیا

در پاسخ به آلبوم بی‌صدا که مجموعه‌ای اعتراضی و نمادین است، سخنگوی دولت بریتانیا گفته؛ وجود قوانین فعلی از تحقق کامل پتانسیل‌های موجود در بخش صنایع خلاق، رسانه و سودهای احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

او افزوده است: ما مدت‌هاست درگیر این رویه و حاشیه‌هایش هستیم و البته آن را تا به نتیجه رسیدن کامل ادامه خواهیم داد.

او در پاسخ به این سوال که طرح پیشنهادی فعلی به مرحله اجرا رسیده یا خیر، پاسخ داد: هنوز تصمیمی در رابطه با وضع قوانین جدید گرفته نشده؛ اما پیشنهادات نهایی دولت در زمان مناسب، اعلام خواهد شد.

«آنی لنکس»، «بیلی اوشن»، «هانس زیمر»، «توری آموس» و «د کلاش» از جمله موسیقیدانانی هستند که از دولت خواسته‌اند تا برنامه‌های خود را بازنگری کند.

اظهارات بنیان‌گذار سازمان «Fairly Trained» / بریتانیا در تصمیمات خود تجدید نظر کند

«اد نیوتن-رکس» بنیان‌گذار سازمان غیر انتفاعی «Fairly Trained» / «فرلی تریند» که این روزها درباره هوش مصنوعی و استفاده از آن اظهار نظر می‌کند، نیز درباره اتفاق تازه رخ داده اخیر توضیحاتی داده است. این سازمان تلاش دارد با توجه به توقعات و درخواست‌های هنرمندان، شیوه‌های عادلانه‌تری را برای ارائه داده‌ها به هوش مصنوعی و بهره‌گیری از مدل‌های مختلف آن اتخاذ کند.

«اد نیوتن-رکس» چند سالی است که برای وادار کردن شرکت‌های هوش مصنوعی به رعایت حقوق معنو و مالی خالقان اثر تلاش می‌کند. او در این رابطه کتابی را هم تالیف کرده است.

با انتقاد از وضع قوانین جدید در رابطه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی گفته است: پیشنهاد جدید دولت بریتانیا به نفع هنرمندان عرصه موسیقی نیست. بر این اساس کار و زندگی موزیسین‌ها به صورت کاملا رایگان و البته قانونی (!) به شرکت‌های هوش مصنوعی واگذار خواهد شد.

او افزوده: شرکت‌های مذکور نیز با وجود راه‌کارها و تمهیداتی که دارند، یا پیش روی آن‌ها قرار داده شده، این اجازه را دارند تا از آثار آهنگسازان، نوازندگان و خوانندگان بهره‌برداری‌های مالی و معنوی شود. در نهایت این رویه جدید هنرمندان عرصه موسیقی را یک به یک از میدان به در خواهد کرد.

سخن پایانی

«اد نیوتن-رکس» بنیان‌گذار سازمان غیر انتفاعی «Fairly Trained» در پایان تاکید کرده: بریتانیا می‌تواند در زمینه هوش مصنوعی پیشرو باشد؛ بدون اینکه صنایع خلاق که به نوعی در ایجاد عدالت‌های قانوی به نفع پیشگام جهانی ما را زیر پا بگذارد.

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.