به گزارش شهرآرانیوز، با ادامهدار شدن حملات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین، بسیاری از هنرمندان در جستوجوی راهی برای ابراز همدردی و واکنش خلاقانه به این جنایاتاند. برخی از آنها با قلم نوشتند، برخی با تصویر و برخی نیز با قابهای کوتاه فیلمی. سید اسحاق موسویکیان، نویسنده و کارگردان جوان، از جمله هنرمندانی است که دغدغه ثبت و روایت لحظات نادیدهگرفتهشده این فاجعه انسانی را دارد.
او در دو فیلم کوتاه «عُمرهُ یَومُ واحد» و «فراق» کوشیده است با نگاهی متفاوت، از رنجهایی بگوید که معمولاً از قاب دوربین جا میمانند. این دو اثر در چارچوب جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیهای تولید شدهاند و هر یک، از زاویهای خاص به زندگی مردمی میپردازند که زیر آتش بمب، هنوز زندگی میکنند، عشق میورزند و سوگواری میکنند.
در همین زمینه با اسحاق موسویکیان گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
سید اسحاق موسویکیان با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی بیان کرد: هر بار که این تصاویر را مشاهده میکردم، این پرسش در ذهنم شکل میگرفت که این مردم چه درد و رنجهایی را تحمل میکنند؟ بهعنوان نمونه، پدری که پلاستیک پیکر فرزند شهیدش را به مردم نشان میدهد، هنگام جمعکردن تکههای بدن فرزندش، به چه میاندیشد؟
وی افزود: با دیدن هر تصویر، به رخدادهایی فکر میکردم که شاید هیچگاه در قاب دوربین خبرنگاران قرار نگرفتهاند یا امکان ثبت آنها وجود نداشته است. این لحظات تلخ همواره از دو منظر قابل بررسیاند. نخست آنچه در رسانهها دیده میشود و دوم، آنچه در غیاب دوربینها رخ داده و حامل داستانها و روایتهایی ناگفته است.
این کارگردان توضیح داد: توجه و اندیشیدن به همین لحظات، که کمتر در رسانهها بازتاب یافتهاند، باعث شد ایده تولید دو اثر «عُمرهُ یَومُ واحد» و «فراق» در ذهن او شکل بگیرد.
موسویکیان در ادامه ادامه داد: ایده ساخت این دو فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیهای از همان روزهای نخستین شکلگیری بحران در ذهنم پدید آمد. پیشتولید این دو اثر از حدود دو ماه پیش آغاز شد و پس از نگارش نهایی فیلمنامهها، وارد مرحله تولید شدیم. با توجه به تمدید مهلت جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیهای تا پایان فروردین، در تلاش هستیم تدوین فیلم کوتاه «عُمرهُ یَومُ واحد» که در مراحل پایانی قرار دارد، به پایان رسیده و برای حضور در این جشنواره ارسال شود.
وی خاطرنشان کرد: «عُمرهُ یَومُ واحد» که به معنای «عمر او فقط یک روز بود» است، روایتی کوتاه از فعالیت فردی در غسالخانه است که وظیفه برش زدن کفنها را برعهده دارد. این فرد با برش هر کفن، خطی روی دیوار میکشد و با گذشت زمان، دیوار از این خطوط پر میشود. در نهایت، برش کفنی کوچک برای شهیدی یکروزه، قلب او را به درد میآورد.
این کارگردان ادامه داد: برای ضبط این اثر، یافتن لوکیشن مناسب حدود دو روز زمان برد و در نهایت یکی از ساختمانهای مخروبه راهآهن شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی، بهعنوان محل تصویربرداری انتخاب شد. این مکان در یکی از روستاهای اطراف شهر واقع شده و پس از بازسازی محیط و طراحی دکور، تصویربرداری با تیمی ۱۵ نفره آغاز شد. این اثر هماکنون در مراحل نهایی تدوین قرار دارد.
موسویکیان درباره اثر کوتاه «فراق» خاطرنشان کرد: فیلمنامه این اثر به پایان رسیده است. در ابتدا تصمیم داشتیم این فیلم را نیز به جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیهای برسانیم، اما به دلیل نیاز به چندین لوکیشن متفاوت، انتخاب مکانهای تصویربرداری زمانبر شد و پروژه بهتازگی وارد مرحله فیلمبرداری شده است.
وی توضیح داد: «فراق» روایت پدری فلسطینی است که در خانه خود، دخترش را در آغوش گرفته و با شنیدن صدای هر موشک، احساس میکند لحظه جدایی فرا رسیده است؛ او در این لحظات، خاطراتی را که با دخترش داشته، به یاد میآورد.
وی در پایان افزود: پس از رسیدن «فراق» به مرحله تدوین، قصد دارم تولید این سبک از روایتها را ادامه دهم و مجموعهای از آثار مشابه را خلق کنم تا زوایای کمتر دیدهشده مظلومیت مردم فلسطین، بیش از پیش به تصویر کشیده شود.