صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی: پاسخ‌گویی فقط در اداره‌کل متمرکز نیست

  • کد خبر: ۳۲۸۹۲۹
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۰
«درخواست وام اشتغال» مهم‌ترین و پرتکرارترین دغدغه مطرح شده در جلسه دیدار مردمی عقیل مختاری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به حساب می‌آید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «درخواست وام اشتغال» مهم‌ترین و پرتکرارترین دغدغه مطرح شده در جلسه دیدار مردمی عقیل مختاری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به حساب می‌آید. درخواست اشتغال، خرید تجهیزات مورد نیاز کشاورزی و نیز توسعه کاریابی بین‌المللی دیگر نکات مطرح شده این جلسه مردمی بود.

تخصیص منابع مالی ناکافی از سوی بانک‌ها

یکی از درخواست‌های عمده مطرح شده در این ملاقات مردمی مشکلات خرید تجهیزات مورد نیاز برای اشتغال بود. یکی از کشاورزان منطقه، خطاب به سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به مشکل تأمین مالی برای خرید دستگاه‌های کشاورزی اشاره کرد. مختاری در‌این‌باره اظهار کرد: عدم تخصیص منابع از سوی بانک‌ها یکی از مشکلات عمده‌ای است که کشاورزان با آن روبه‌رو هستند. وی افزود: در حال پیگیری این موضوع هستیم که منابع مالی از بانک‌ها برای کشاورزان تخصیص یابد.

داستان تأمین دستگاه‌های کشاورزی

در همین راستا، یکی از کشاورزان منطقه داورزن، خواستار حل مشکلات بانکی و تأمین مالی برای خرید دستگاه‌های برداشت محصولات کشاورزی بود. او در توضیحاتی بیان کرد: شرکت ما به فعالیت‌های کشاورزی در منطقه داورزن می‌پردازد و در حال حاضر برای برداشت محصولاتی همچون ذرت و سایر علوفه‌ها به دستگاه‌های خاصی نیاز دارد. متأسفانه به دلیل مشکلات مالی و افزایش قیمت‌ها، قادر به خرید این تجهیزات نیستیم.

او افزود: دستگاه‌های مورد نیاز مانند چاپر خودکششی، به دلیل قیمت بالای آنها (حدود ۱۰‌میلیارد تومان) برای کشاورزان به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. برداشت محصول در منطقه داورزن به سرعت بالایی نیاز دارد و در صورت عدم تأمین دستگاه‌های مناسب، عملیات برداشت محصول با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

او و سایر کشاورزان از مسئولان خواستند که روند تأمین مالی و تخصیص وام به کشاورزان را تسهیل کنند تا مشکلات این حوزه برطرف شود. این کشاورز در ادامه تأکید کرد که برای تأمین امنیت غذایی و بهبود تولیدات کشاورزی، دستگاه‌های مدرن باید در دسترس کشاورزان قرار گیرد.

سرپرست اداره‌کل در پاسخ به این دغدغه گفت: بخشی از مشکلات به تخصیص دیرهنگام اعتبارات بازمی‌گردد. برخی اعتبارات مربوط به سال ۱۴۰۱ هستند که در اواخر سال ۱۴۰۲ تخصیص یافته‌اند. اکنون نیز تازه در حال پرداخت اعتبارات سال ۱۴۰۲ هستیم. این تأخیرات، سبب کند شدن روند حل مشکل مراجعان شده است از سوی دیگر مراحل اجرایی دستگاه‌ها نیز با کندی روبه‌رو می‌شود.

درخواست‌های متنوع در یک روز کاری

در این دیدار مردمی، دو درخواست اشتغال، یک درخواست وام و یک مورد پیگیری توسعه مجوز کاریابی بین‌الملل نیز مطرح شد.

مختاری با اشاره به روند رسیدگی به این درخواست‌ها گفت: برای مثال، یکی از متقاضیان وام اشتغال به حوزه کارآفرینی ارجاع شد تا مشاوره لازم را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود دریافت کند. البته نوع درخواستی که داشت، وام برای اجاره مکان، مشمول تسهیلات موجود نبود، زیرا تسهیلات فعلی برای سرمایه در گردش یا خرید تجهیزات پرداخت می‌شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: در موارد مشابه، سعی می‌کنیم ضمن توضیح دقیق مقررات، مراجعان را در مسیر‌های جایگزین هدایت کنیم. اگرچه برخی پاسخ‌ها منفی است، اما شفاف‌سازی و احترام به ارباب رجوع از اصول قطعی ماست. مختاری ادامه داد: یکی از متقاضیان که دارای مجوز کاریابی داخلی است، درخواست مجوز فعالیت بین‌المللی داشت که با توجه به الزامات اداری، مقرر شد از طریق معاونت مربوط موضوع را پیگیری کند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در نشست هفتگی ملاقات مردمی با اشاره به اهمیت این جلسات گفت: بنا به تکلیف یک روز در هفته ملاقات مردمی داریم. جدا از آن در طول روز‌های هفته که روز ملاقات مردمی نیست اگر فرصتی در بین جلسات باشد، مردم را می‌پذیریم.

پاسخ‌گویی در تمام سطوح

در ادامه مختاری با تأکید بر تفویض مسئولیت به معاونان افزود: تأکید ما این بود که نظام متمرکز پاسخ‌گویی تغییر کند. اکنون مدیران حوزه‌ها و معاونان، مسئولیت پاسخ‌گویی دارند. این‌طور نیست که همه چیز از مدیرکل شروع شود. در حوزه اشتغال، شهرستان‌ها نیز مکلف به پاسخ‌گویی هستند و مراجعه به مرکز استان ضرورت ندارد.

مراجعه مردم، نشانه مطالبه‌گری است

وی ادامه داد: برای ما مهم است که ارباب رجوع وقتی به اداره شهرستان می‌رود، همان‌جا پاسخ خود را بگیرد. ما نمی‌گوییم همه پاسخ‌ها باید مثبت باشد. حتی پاسخ منفی هم باید با توضیح و استناد داده شود. این احترام به مراجعه‌کننده است.

درخواست سخت و زیان‌آور؟

مختاری با اشاره به موضوعات پرتکرار مراجعه‌کنندگان گفت: در حوزه سخت و زیان‌آور، هر درخواستی به تأیید نمی‌رسد. ممکن است رد شود، اما مهم این است که فرد بداند چرا درخواست او مورد موافقت واقع نشده است؛ بنابراین باید برایش شرح داده شود که دلیل رد شدن درخواستش چیست؟

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: برخی افراد دوست دارند مستقیم با بالاترین مقام صحبت کنند. گاهی نیز در مسیر اداری پاسخی نگرفته‌اند، اما در بیشتر موارد، همان گام اول و دوم کفایت می‌کند. اگر کسی تا مرحله مدیرکل می‌آید، برای ما مهم است بررسی کنیم و این نشان‌دهنده آن است که تاکنون پاسخی نگرفته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.