صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استاندار خراسان رضوی: حمل‌ونقل یکی از زنجیره‌های اصلی توسعه خراسان رضوی است

  • کد خبر: ۳۸۰۳۵۹
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۲
استاندار خراسان رضوی گفت: حمل‌ونقل یکی از زنجیره‌های اصلی توسعه خراسان رضوی است. استان ما محل تلاقی کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب است و بخش عمده‌ای از صادرات زمینی کشور از خراسان رضوی انجام می‌شود؛ بنابراین ساماندهی مرزها، راه‌های منتهی به مرز و زیرساخت‌های حمل‌ونقل باید در اولویت باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ غلامحسین مظفری در بیست‌ودومین جلسه «یکشنبه‌های اقتصادی» خراسان رضوی با محوریت حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت با تأکید بر ضرورت نگاه فرایندی به مسائل مرزی اظهار کرد: اصرار ما در سفر به هرات این بود که مرز دوغارون به‌عنوان یک مرز الگویی مدیریت شود. طرف افغانستانی هیچ مشکلی نداشت و همراهی کامل داشت؛ بنابراین ما هم در این طرف نباید مشکلی داشته باشیم.

وی افزود: بعد از سفر هیئت تجاری به هرات، متأسفانه شاهد افزایش توقف کامیون‌ها بودیم و این شائبه ایجاد شد که این سفر نتیجه‌ای نداشته، در حالی که اگر همه امکانات، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها در منطقه بسیج شود، می‌توان دوغارون را به بهترین شکل مدیریت کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری منسجم پیشنهاد کرد: یک کمیته ویژه توسط معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل شود تا با حضور دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، مسائل حمل‌ونقل و مرزها به‌صورت فرایندی بررسی و مدیریت شود.

مظفری ادامه داد: باید داده‌های دقیق داشته باشیم؛ تعداد ورودی و خروجی کامیون‌ها، دلایل توقف‌ها، محل معطلی‌ها و سهم هر بخش مشخص باشد. همان‌طور که در مشهد همه تقاطع‌ها را با دوربین و داده مدیریت کردیم، دوغارون را هم می‌توانیم به همین شکل ساماندهی کنیم.

وی با تأکید بر تعیین مسئولیت‌ها گفت: در این فرایند باید از صفر تا صد مشخص شود هر شخصی چه مسئولیتی دارد؟ همه رفت‌وآمدها، پارکینگ‌ها، انبارها و مسیرها باید شفاف باشد تا بتوان تصمیم مؤثر گرفت.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به مصوبه تفویض اختیار دولت به استان‌ها تصریح کرد: سه ماه از این مصوبه باقی مانده و باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم. طرح جامع منطقه آزاد دوغارون دیده شده و لازم است ساختاری تعریف شود که همه ظرفیت‌ها، از پارکینگ‌های بخش خصوصی تا زیرساخت‌های دولتی، مکمل هم باشند نه رقیب. در دوغارون باید همه چیز را با هم ببینیم؛ از ظرفیت‌ها و امکانات تا محدودیت‌ها و امکان توسعه. نگاه جزیره‌ای پاسخگو نیست.

مظفری با اشاره به الزامات قانونی برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در مواد ۵۷ و ۵۸ برنامه هفتم، تکالیف روشنی برای زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل تعیین شده است. زیرساخت وظیفه حاکمیتی است و ما باید کمک کنیم، چون اگر حمل‌ونقل درست کار نکند، کل زنجیره اقتصاد دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل یکی از زنجیره‌های اصلی توسعه خراسان رضوی است. بخشی از مشکلات ملی است و بخشی را باید خودمان در استان پیگیری کنیم. در اصلاح آیین‌نامه‌ها و پیشنهادها به تهران باید پیشگام باشیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به جایگاه راهبردی استان گفت: استان ما محل تلاقی کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب است و بخش عمده‌ای از صادرات زمینی کشور از خراسان رضوی انجام می‌شود؛ بنابراین ساماندهی مرزها، راه‌های منتهی به مرز و زیرساخت‌های حمل‌ونقل باید در اولویت باشد.

وی افزود: در استانی که هم بار مسافری و هم بار کالایی دارد، باید مجتمع‌های خدمات رفاهی با استاندارد بالا احداث شود. هر سرمایه‌گذاری که آمادگی داشته باشد، ما زمینه را فراهم می‌کنیم.

مظفری در پایان تأکید کرد: امیدوارم با تصمیمات این جلسه و پیگیری مصوبات، شاهد کاهش توقف کامیون‌ها، روان‌سازی تردد، افزایش رضایت فعالان حمل‌ونقل و ارتقای جایگاه مرزهای استان در سطح ملی و منطقه‌ای باشیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.