صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تشکیل کمیته تخصصی زائران خارجی در ستاد خدمات سفر خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۸۱۳۸۵
  • ۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۷
اولین نشست تخصصی کمیته زائران خارجی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با هدف ساماندهی خدمات، مدیریت کاروانی و ارتقای رضایتمندی زائران خارجی با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در اولین نشست تخصصی کمیته زائران خارجی، با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه زیارت، اظهار کرد: در زمان مرحوم شهید رئیسی اقدامات ارزشمندی در حوزه زیارت و در مدت زمان حضور در تولیت آستان قدس رضوی انجام گرفت و در ادامه این خدمات در وزارت کشور نیز ادامه پیدا کرد و پیگیری این موارد نتایج ارزشمندی را در بر داشت که منجر به تلفیق ستاد اربعین و دهه آخر صفر شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عسکری با بیان اینکه رویکرد اجرایی و کاربردی در دستور کار استان قرار دارد، افزود: در استان خراسان رضوی نیز ستاد خدمات سفر با عزمی جزم به شکل کاربردی در حال خدمت‌رسانی است که تاکنون با ۱۴ کمیته از ۶۰ دستگاه اجرایی مشغول فعالیت بوده، اما به لحاظ گستردگی و همچنین توسعه، دو کارگروه زائران خارجی و فضای مجازی نیز به آن افزوده شده که با ارتقا به ۱۶ کمیته، ظرفیت جدیدی ایجاد شده است.

برنامه‌ریزی برای زائران در زمان‌های اوج حضور

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: با عنایت به حضور سالانه ۴ تا ۵ میلیون زائر خارجی در کشور که بخش قابل توجهی از آنها برای زیارت به مشهد مشرف می‌شوند و همچنین افزایش علاقه‌مندان به امام هشتم (ع)، این کمیته شکل گرفته و این جلسه با حضور اصحاب صاحب‌نظر و متخصصان تشکیل شده است تا بتوان در خدمت‌رسانی صادقانه نقش‌آفرینی مؤثری داشت.

وی در جمع‌بندی سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار درخور توجه، موضوع مدیریت زائران خارجی به‌صورت کاروانی و از مبدأ تا مبدأ بود که از موارد شکل‌گرفته در ستاد خدمات سفر به شمار می‌رود و توانست بسیاری از مشکلات همیشگی زائران و مدیران در داخل کشور را حل کند. ستاد خدمات سفر به عنوان مرجع رسیدگی در استان و همچنین فرمانداری و شهرداری مشهد در بخش شهری، با تمام توان در طول سال برنامه‌ریزی لازم را برای زائران در زمان‌های اوج حضور، زائران پیاده در مناسبت‌ها و دیگر موارد را در دستور کار دارند.

در ادامه این نشست، علی کریمی، قائم‌مقام اسبق تولیت آستان قدس رضوی، با اشاره به اهمیت داده‌های دقیق گفت: در موضوع نظرسنجی، آستان قدس رضوی به‌صورت تخصصی تجمیع مواردی را انجام داده که می‌تواند برای استناد مورد استفاده قرار گیرد و تقاضا داریم مسائل با راستی‌آزمایی و آمار دقیق مطرح شود. کاروانی بودن زائران خارجی خود یک ارزش در خدمت‌رسانی صحیح به آنان است تا از بروز بسیاری از مشکلات و کاهش کیفیت خدمات جلوگیری شود.

سید احمد علوی، دیگر قائم‌مقام اسبق تولیت فقید آستان قدس رضوی نیز با تأکید بر نگاه مسئله‌محور اظهار کرد: آسیب‌شناسی اولیه یک اصل اساسی در جهت رفع مشکلات زائران، به‌ویژه زائران خارجی، خواهد بود. احصای نیاز‌های اولیه زائران و انجام نیازسنجی باید از اقدامات ابتدایی این کمیته باشد تا در بازشناسی آسیب‌ها و رفع آنها به درجه درستی از خدمت‌رسانی برسیم.

لزوم تهیه یک بانک اطلاعاتی از زائران خارجی و داخلی

فاطمه سلیمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز با تأکید بر ضرورت داده‌محوری در این حوزه گفت: داشتن یک بانک اطلاعاتی ترسیمی از زائران خارجی و داخلی و مشخص شدن جامعه آماری آنها، امکان هدف‌گذاری و آسیب‌شناسی دقیق‌تری را فراهم می‌کند. در پایان‌نامه‌های بسیاری از دانشجویان به این موضوع پرداخته شده و بر اساس این مطالعات، جمعیت غالب زائران خارجی که عمدتاً بانوان هستند، تا ۶۰ درصد برآورد شده که خود جای تأمل دارد.

در پایان این نشست، موضوعاتی از جمله درمان گردشگران و زائران خارجی به عنوان یکی از محور‌های نارضایتی، بررسی و پیگیری برای بهینه‌سازی خدمات، شکل‌گیری سامانه زائران، طراحی شبکه مسائل، مسئله‌محور بودن جلسات، تقویت بخش‌های پژوهشی و ایجاد رصدخانه دائمی زائران مطرح و در قالب مصوبات، پیگیری و اقدام آنها در دستور کار اولین جلسه کمیته زائران خارجی قرار گرفت. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.