به گزارش شهرآرانیوز؛ جمله «شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد، همچنان در وضعیت ناسالم برای همه افراد» را در چندماه اخیر بارها شنیدهایم. شدت مصرف بنزین و گازوئیل در وسایل نقلیه سبکوسنگین، کیفیت سوخت، استانداردهای تولید خودرو، مازوتسوزی در صنایع و نیروگاهها و افزایش تعداد خودروهای تکسرنشین در شهر باعث شده است آلودگی هوا آنقدر مشهود باشد که برخیروزها شهر را میان غبار ببینیم.
درشرایطیکه روزانه بیش از یکمیلیون دستگاه خودرو و سهونیممیلیون مشهدی در شرایط عادی در شهر رفتوآمد میکنند، تنها توصیه به کاهش تردد، ریشهکنکننده این معضل نیست. درحقیقت ضرورت ازردهخارجکردن خودروهای فرسوده یا افزایش مراکز معاینهفنی خودروها راهحلهای مؤثرتری هستند؛ البته که پس از آن هم باید پیگیر نتایج معاینههای فنی بود و برای اصلاح وضعیت خودروها کاری کرد.
هراقدامی که بتواند سلامت فنی خودروها را تضمین کند، بر کاهش آلایندهها و ذرات معلق اثر مستقیم میگذارد. درهمینزمینه سیاوش میلانیان، رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد، درباره وضعیت مراکز معاینهفنی مشهد توضیح و از راهاندازی یک مرکز جدید خبر میدهد.
او با اشاره به تعداد مراکز معاینه فنی مشهد میگوید: اکنون مشهد دارای شش مرکز معاینه فنی با ظرفیت ۲۲خط فعال برای خودروهای سبک، دو خط معاینه فنی موتورسیکلت و یک مرکز معاینه فنی ویژه خودروهای سنگین درونشهری است که همه ناوگان سنگین شهرداری مشهد، اعم از اتوبوس، خودروهای آتشنشانی، پسماند و سازمان عمران شهرداری مشهد، در این مرکز موردارزیابی قرار میگیرند.
براساس آمارهای او در هشتماهه امسال، تعداد ۲۹۳هزارو۴۶۸ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی سبک مشهد مراجعه کردهاند که از این تعداد ۲۳درصد مردود شدهاند.
به گفته رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد سهم هر یک از فاکتورهای مردودی که در مراکز معاینه موردارزیابی قرار گرفتهاند شامل آلایندگی ۳۶درصد، وضعیت ظاهری ۲۶درصد، ترمز ۱۹درصد، کمکفنر ۱۴درصد و انحراف محور ۵درصد بوده است.
برای بخشی از شهروندانی که به بهانه شلوغی یا کمبود مراکز معاینه فنی از مراجعه به آنها خودداری میکنند شاید ایجاد یک مرکز دیگر تمامکننده باشد. میلانیان با اعلام خبر راهاندازی یک مرکز دیگر توضیح میدهد: هفتمین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک مشهد بهزودی در بولوار هاشمیرفسنجانی بهرهبرداری خواهد شد.
میلانیان یادآور میشود: مطابق جدول مندرج در ماده۲ آییننامه اجرایی ماده۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی برای خودروهای شخصی بنزینی، دیزلی و گازسوز دوگانهسوز، بیست سال تعیین شده است.
او همچنین به نکته دیگری درباره اسقاط خودرو اشاره میکند و میافزاید: مطابق تبصره۲ این ماده، خودروهای بالای ۱۰سال که مطابق جدول موضوع این ماده، به سن فرسودگی نرسیدهاند، درصورتیکه از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینهفنی نشوند، مالک وسیله نقلیه میتواند برای اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام کند.
یکی از روشهای مقابله با روزهای آلوده، بهخصوص در کلانشهرها، استفاده از سوختهای پاک است. رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد در ادامه توضیح میدهد: میزان انتشار ذرات معلق در خودروهای گازسوز نزدیک به صفر و میزان منوکسیدکربن تولیدشده در این خودروها به میزان درخورتوجهی نسبت به خودروهای بنزینی کمتر است؛ لذا گازسوز کردن خودروها، البته توسط شرکتهای دارای صلاحیت و نظارت دقیق بر روند اجرای آن، میتواند به کاهش آلایندهها کمک کند.