صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

پخش زنده

جام جهانی 2026

صفحات داخلی

افشاگری درباره مشارکت آمریکا در قتل‌های جمعی کلمبیا

  • کد خبر: ۴۲۴۲۱۸
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۷:۱۸
یکی از افسران سابق کلمبیایی گفت، بیش از ۷۰ درصد از سربازان این کشور آمریکای لاتین که مسئول قتل‌های جمعی در کلمبیا در دهه ۲۰۰۰ بودند، در ایالات متحده یا توسط مربیان آمریکایی آموزش دیده بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، در زمان ریاست جمهوری آلوارو اوریبه، ارتش کلمبیا هزاران غیرنظامی را کشت تا آنها را به عنوان نیرو‌های چریکی جا بزند و پاداش و ترفیع بگیرد.

به نقل از خبرگزاری نووستی، عمر روخاس، سرهنگ بازنشسته پلیس کلمبیا گفت: «من در دولت اوریبه در مورد اعدام‌های فراقانونی تحقیق کردم. توانستم با ۵۰ پرسنل نظامی که در این اقدام دخیل بودند، مصاحبه کنم.»

وی خاطرنشان کرد: «از این تعداد، بیش از ۷۰ درصد در مدرسه قاره آمریکا یا توسط مربیان آمریکایی آموزش دیده بودند.»

مدرسه قاره آمریکا (SOA) در سال ۱۹۴۶ توسط ایالات متحده در منطقه کانال پاناما برای آموزش نیرو‌های امنیتی آمریکای لاتین تاسیس شد. این مدرسه در سال ۱۹۸۴ به خاک ایالات متحده منتقل شد و در سال ۲۰۰۱ پس از انتشار گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر ارتباط فارغ‌التحصیلان آن با نقض فاحش حقوق بشر، به موسسه همکاری امنیتی نیمکره غربی (WHINSEC) تبدیل شد.

منبع: ایسنا

برچسب ها: کلمبیا آمریکا قتل
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.